newww

تحلیل swot چیست و برای چه کاری استفاده می‌شود؟

احتمالاً در محیط کاری خود عبارت تحلیل swot یا تحلیل اس‌دبلیواوتی را شنیده‌اید. تحلیل سوات در واقع نگاهی دقیق به تمامی جزئيات شرکتتان است. انجام تجزیه و تحلیل swot یک روش قدرتمند برای ارزیابی شرکت یا پروژه شما است، فارغ از این که تعداد نفرات ۲ نفر باشد یا ۱۰۰۰ نفر. در این مقاله، خواهید آموخت که تجزیه و تحلیل swot چیست، برخی از نمونه‌های آنالیز swot را مشاهده ‌می‌کنید و نکات و راهکارهایی را برای انجام یک تجزیه و تحلیل جامع سوات خواهید خواند. همچنین می‌بینید که چگونه می‌توانید از داده های swot استفاده کرده تا فرآیندهای داخلی و گردش کار خود را بهبود ببخشید.

تحلیل swot چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT روشی است که برای تعیین و تعریف نقاط قوت (Strenghts)، ضعف‌ها (Weaknesses)، فرصت‌ها (Opportunities) و تهدید‌های (Threats) شما استفاده می‌شود.

تجزیه و تحلیل SWOT می‌تواند برای کل شرکت یا سازمان یا پروژه‌های فردی در هر بخش واحد اعمال شود. به طور معمول، تجزیه و تحلیل SWOT در سطح سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان هماهنگی یک تجارت با مسیرهای رشد و معیارهای موفقیت آن را مشخص کند، همچنین می‌توان از آن‌ها برای مشخص کردن چگونگی عملکرد یک پروژه خاص (مانند یک کپمین تبلیغاتی آنلاین) استفاده کرد.

تحلیل سوات

در ادامه هر یک از بخش‌های تحلیل سوات را جداگانه بررسی می‌‌کنیم.

نقاط قوت (Strenghts)

همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید‌، این عنصر به کارهایی می‌پردازد که شرکت یا پروژه شما در آن عملکردهای خوبی دارد. این پارامتر می‌تواند چیز ناملموسی مانند ویژگی‌های نام تجاری شرکت شما یا چیزی ملموس‌تر مانند گزاره فروش منحصر به فرد یک خط خاص محصول باشد. همچنین نقاط قوت می‌تواند افراد شما، منابع انسانی، رهبری قوی یا یک تیم مهندسی عالی باشد.

نقاط ضعف (Weaknesses)

هنگامی که نقاط قوت خود را فهمیدید، وقت آن رسیده است که این خودآگاهی بحرانی را روی نقاط ضعف خود نیز بدست آورید. چه چیزی مانع پیشرفت تجارت یا پروژه شما می‌شود؟ این پارامتر تحلیل swot می تواند شامل چالش های سازمانی مانند کمبود افراد ماهر و محدودیت های مالی یا بودجه باشد.

این عنصر تجزیه و تحلیل SWOT همچنین ممکن است ضعف در برقراری ارتباط و شبکه‌سازی با شرکت‌های دیگر فعال در صنعت شما باشد.

فرصت‌ها (Opportunities)

حرف O نشانگر فرصت‌ها است. فرصت‌هایی مانند خلق ایده‌ای جدید برای پیشرفت در بازار یا تیم مارکتینگی قوی که حجم بالایی از مشتریان را برایتان می‌آورد. به طور خلاصه، این عنصر تجزیه و تحلیل SWOT همه کارهایی را که می‌توانید برای بهبود فروش، رشد به عنوان یک شرکت یا پیشبرد رسالت سازمان خود انجام دهید، شامل می‌شود.

تهدید‌ها (Threats)

عنصر نهایی تجزیه و تحلیل SWOT تهدیدها است. هر چیزی که خود شرکت شما یا احتمال موفقیت یا رشد آن را به خطر می‌اندازد. این مورد می‌تواند شامل مواردی مانند رقبای در حال ظهور، تغییر در قوانین نظارتی، ریسک‌های مالی و تقریبا هر چیز دیگری باشد که می‌تواند آینده شرکت یا پروژه شما را به خطر بیندازد.

فضای داخلی و عوامل بیرونی تحلیل swot

چهار عنصر فوق برای همه تجزیه و تحلیل SWOT مشترک است. با این حال ، بسیاری از شرکت‌ها بیشتر این عناصر را در دو زیر گروه مجزا قرار می دهند: داخلی و خارجی. به طور معمول، نقاط قوت و ضعف به عنوان عوامل داخلی در نظر گرفته می‌شوند. به این ترتیب که نتیجه تصمیمات سازمانی تحت کنترل شرکت یا تیم شما است. به عنوان مثال، نرخ بالای ریزش (Churn Rate) به عنوان یک ضعف طبقه بندی میشود ، اما بهبود و بالا بردن آن هنوز هم تحت کنترل شماست و آن را به یک عامل داخلی تبدیل می‌کند. به طور مشابه، رقبای نوظهور در تجزیه و تحلیل SWOT به عنوان تهدید طبقه بندی می‌شوند، اما از آنجا که در این مورد نمی‌توان اقدام خاصی انجام داد، آن را یک عامل خارجی می‌دانند. به همین دلیل است که گاهی به تحلیل سوات آنالیز داخلی-خارجی (Internal-External) یا ماتریس IE گفته می‌شود. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که جدول swot چیست.

T، تهدید‌ها (خارجی و منفی)O، فرصت‌ها (خارجی و مثبت) 
راهبردهای ST چگونه می‌توان با بکار گیری نقاط قوت شرکت، تهدیدهای موجود را به حداقل رساند؟راهبردهای SO از کدام یک از نقاط قوت شرکت می‌توان در راستای افزایش فرصت‌ها بهره برد؟S، نقاط قوت (داخلی و مثبت)
راهبردهای WT برای به حداقل رساندن نقاط ضعف با اجتناب از تهدیدهای موجود چه باید کرد؟راهبردهای WO برای به حداقل رساندن نقاط ضعف با فرصت‌های موجود چه باید کرد؟W، نقاط ضعف (داخلی و منفی)

لزومی ندارد که برای موفقیت تحلیل swot دسته‌بندی چهار عنصر اصلی خود را به عوامل داخلی و خارجی تقسیم کنید، اما می‌تواند در تعیین حرکت بعدی شما یا ارزیابی میزان کنترل شما بر روی یک مسئله یا یک فرصت خاص مفید باشد.

روش تحلیل swot چیست؟

مانند ماتریس IE، روش های مختلفی برای انجام تجزیه و تحلیل SWOT وجود دارد. با این وجود، صرف نظر از نحوه انتخاب ساختار خود برای تجزیه و تحلیل، باید کار را با مطرح کردن چند پرسش آغاز کنیم.

برای مثال بیایید عنصر اول، نقاط قوت را بررسی کنیم. برای تعیین نقاط قوت شما به عنوان یک سازمان، می‌توانید با پرسیدن برخی از سؤالات زیر شروع کنید:

  • مشتریان شما چه چیزی را درباره شرکت یا محصول (های) شما دوست دارند؟
  • شرکت شما نسبت به سایر شرکت‌های این صنعت چه برتری‌هایی دارد؟
  • مثبت‌ترین ویژگی‌های برند شما کدام است؟
  • پیشنهاد فروش بی‌نظیر شما چیست؟
  • چه منابعی در اختیار شماست که رقبای شما از آن استفاده نمی‌کنند؟

پاسخ به این پرسش‌ها شما را برای شناسایی و فهرست کردن نقاط قوتتان آماده می‌کند.

می‌توان با همین قاعده نقاط ضعف شرکت را نیز شناسایی کرد.

  • مشتریانتان چه چیزی را نسبت به شرکت یا محصول (های) شما دوست ندارند؟
  • در نظرسنجی‌های منفی از شما اغلب به چه مشکلات یا شکایاتی اشاره می‌شود؟
  • چرا مشتریان شما کم می‌شوند یا ریزش دارند؟
  • شرکت شما چه کاری را می‌تواند بهتر انجام دهد؟
  • منفی ترین ویژگی‌های برند شما کدام است؟
  • بزرگترین موانع / چالش‌های موجود در فروش شما چیست؟
  • رقبای شما چه منابعی دارند که شما ندارید؟

شما ممکن است دریابید که تعیین نقاط قوت و ضعف سازمان یا پروژه شما بطور چشمگیری آسان‌تر است و نسبت به اطلاع از فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی شرکتتان به زمان بیشتری نیاز دارد. دلیل این است که همانطور که قبلاً نیز گفتیم، اینها عوامل درونی هستند. از طرف دیگر، عوامل خارجی ممکن است نیاز به تلاش بیشتری داشته باشند و به داده های بیشتری تکیه کنند، زیرا این موارد غالباً خارج از حوزه نفوذ فوری شما هستند.

شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها ممکن است شما را به انجام تحقیقات عمیق درباره هوش رقابتی در مورد وضعیت رقبایتان یا بررسی روندهای گسترده‌تر اقتصادی یا تجاری که می‌تواند در شرکت شما تأثیر داشته باشد، وادار کند. این بدان معنا نیست که فرصت‌ها و تهدیدها نمی توانند داخلی باشند، اما شما ممکن است فرصت‌ها و تهدیدات را تنها بر اساس نقاط قوت و ضعف شرکت خود شناسایی کنید. در ادامه نمونه سوالاتی را برای شناسایی فرصت‌های احتمالی مطرح می‌کنیم.

  • چگونه می توان فرآیندهای فروش و پشتیبانی مشتری را بهبود بخشید؟
  • کدام گزینه برای برقراری ارتباط با مشتری بهتر است؟
  • چگونه می‌توانیم بیشتر طرفداران برند خود را درگیر کنیم؟
  • آیا منابع دپارتمان را به طور مؤثر اختصاص می‌دهیم؟
  • آیا بودجه، ابزارها یا منابع دیگری وجود دارد که ما از ظرفیت کاملش استفاده نمی‌کنیم؟
  • کدام کانال‌های تبلیغاتی فراتر از انتظارات ما عملکرد و دلیل آن چه بود؟

هنگام که به تهدید می‌رسیم نیز می توانید با پرسیدن یک سری سؤال مانند سؤالات فوق، کار خود را شروع کنید. با این حال، تهیه لیست لیستی از تهدیدات احتمالی پیش روی تجارت یا پروژه شما بدون استفاده از نمونه سوالات نیز کار آسانی است. این لیست می‌تواند شامل رقبای در حال ظهور یا تأسیس‌، تهدیدهای گسترده‌تر از قبیل تغییر محیط‌های نظارتی و نوسانات بازار یا حتی تهدیدهای داخلی مانند گردش پرسنل بالا باشد که می تواند رشد فعلی را تهدید یا منع کند.

ضرورت روش تحلیل swot برای کسب و کارهای کوچک

اگر بازاریاب یا صاحب کسب و کاری کوچک هستید، ممکن است تعجب کنید که آیا تجزیه و تحلیل swot برای شرکت ها و سازمان های کوچکتر عملی اجرا شدنی است. اگرچه قطعاً منابع قوی و ارزشمند بر تحلیل swot اثر گذارند، اما نتایج آن حتی در کوچک‌ترین کسب و کارها نیز تاثیر شگرفی دارد.

ضرورت روش تحلیل swot

چگونه آنالیز swot خود را داشته باشیم؟

پس از این که گفتیم مدل swot چیست و ماتری سوات را کامل کردیم باید نقاط قوت داخلی و نقاط ضعف داخلی را در کنار شناخت تهدیدها و فرصت‌های خارجی شناسیایی کنیم تا دید روشن و دقیقی از وضعیت شرکت داشته باشیم.

در حالت ایده آل، دو پس از انجام تجزیه و تحلیل swot‌ دو گام مهم در پیش داریم. ابتدا باید تلاش کنیم تا نقاط قوت خود را با فرصت‌های موجود مطابقت دهیم. در مرحله بعد، باید سعی کنیم نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم. بیایید نگاهی به این موضوع بیندازیم.

کار بر روی نقاط قوت

یکی از بهترین بخش‌هایی که از شناسایی نقاط قوت در می‌یابیم آن است که ما در حال حاضر نیز این اقدامات را انجام می‌دهیم. برای درک بیشتر از چگونگی اجرایی کردن تعریف swot یک مثال از وضعیت کسب و کار رستورانی را بررسی می‌کنیم.

نقاط قوتنقاط ضعف
محبوبیت در میان جامعه محلیمنوی فصلی و منابع محلیقرار داشتن در محلی خوب و پرجمعیتقیمت بیشتر نسبت به سایر رستوران‌های منطقهداشتن یک شعبه و محدودیت دسترسیبودجه تبلیغات متوسطعدم همکاری با برنامه‌های آنلاین دلیوری
فرصت‌هاتهدیدها
در حال کسب محبوبیت بیشتر بین مردممواد اولیه تازه برای منوی فصلی پتانسیل رشد با استفاده از برنامه‌های آنلاین دلیوری رقابت بالا با رستوران‌های زنجیره‌ایشرایط اقتصادی ناپایدارافزایش هزینه‌های خالص

در مثال بالا، مکان، شهرت و منوی فصلی همه نقاط قوت است. این به شرکت ساختگی می‌گوید که باید کار خود را با منوی فصلی محبوب خود ادامه دهد. همچنین به این شرکت می‌گوید که باید روابط محکم با مشتریان عادی خود که باعث تقویت شهرت رستوران در جامعه شده است را توسعه و پرورش دهد.

در اصل، عمل به نقاط قوت کسب و کار شما متشکل از انجام کارهای است که از قبل در آن مهارت دارید.

برطرف کردن نقاط ضعف

عمل کردن بر روی نقاط ضعفی که در تجزیه و تحلیل swot خود مشخص کرده اید، کمی دشوار است. به این دلیل که در وهله اول باید در مورد شناسایی نقاط ضعف خود به اندازه کافی صداقت به خرج دهید.

در این مثال، نقاط ضعفی را مشاهده می‌کنیم که رفعشان چالش برانگیز است. رقابت با رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگ و معروف می‌تواند برای رستوران‌های کوچک کار دشواری باشد. این رستوران همچنین با محدودیت بودجه تبلیغاتی متوسط خود دست و پنجه نرم می‌کند و همچنین با عدم همکاری با اپلیکیشن‌ها پتانسیل افزایش فروش خود را از دست می‌دهد. اگرچه در این مثال رقابت با رستوران‌های زنجیره‌ای دشوار است اما راهکارهای زیادی برای رقابت وجود دارد. به طور مثال داشتن رابطه صمیمی با مشتری نه تنها در حال حاضر هم از نقاط قوت آن‌ها است بلکه گزینه‌ای است که رستوران‌های زنجیره‌ای نمی‌توانند به آسانی به آن دست یابند.

استفاده از فرصت‌ها

در بخش فرصت های تجزیه و تحلیل SWOT، بیشترین قدرت مانور را دارید. با شناسایی فرصت‌ها و ارزیابی نقاط قوت سازمان خود، باید لیستی از اهداف را برای خود تهیه کنید.

در مثال بالا، افزایش تمرکز بر مواد غذایی تازه و محلی فرصت بزرگی است. با این حال، رستوران‌ها نمی‌توانند تنها بر چنین چیزی اتکا کنند و هنوز باید کارهایی زیادی انجام می شود. در این مثال، می‌توانند با سرمایه گذاری در بر روی استفاده از اپلیکشین‌های آنلاین غذا فروش خود را افزایش دهند و هزینه‌ها را بکاهند. اجتناب از اعتماد به نفس بی‌جا (حتی در صورت داشتن برتری)، استفاده بهینه از زمان، پول و منابع انسانی ماهر از دیگر گزینه‌های پیش رو هستند.

فرصت‌های هر کسب و کار متفاوت خواهد بود، اما بسیار مهم است که شما یک نقشه راه کاملاً مشخص برای سرمایه گذاری بر فرصت‌هایی داخلی و خارجی که مشخص کرده‌اید، داشته باشید.

کاهش تهدیدها

پیش بینی و کاهش تهدیدات مشخص شده در تجزیه و تحلیل swot شما ممکن است دشوارترین چالشی باشد که در این سناریو با آن روبرو خواهید شد. در درجه اول به دلیل اینکه تهدیدها معمولاً عوامل بیرونی هستند؛ به سختی می‌توانید آسیب‌های احتمالی عوامل فراتر از کنترل خود را کاهش دهید.

هر تهدید و واکنش مناسب نسبت به آن تهدید متفاوت است. صرف نظر از تهدیدهای ویژه‌ای که در تجزیه و تحلیل swot خود شناسایی کرده اید، پاسخگویی و نظارت بر این تهدیدها باید جزء اولویت های اصلی شما باشد.

در مثال بالا، هر سه تهدید چالش برانگیز هستند. برای رقابت با قیمت های رقبای زنجیره ای، رستوران ممکن است مجبور شود یا برای مقابله از لوازم ارزان‌تر استفاده کند و یا بخواهد برای حفظ رقابت، حاشیه سود خود را کاهش دهند. به همین ترتیب، عدم ثبات اقتصادی، تهدیدی مداوم برای ر تجارت رستوران است.

در برخی از تحلیل‌های swot، ممکن است بین فرصت‌ها و تهدیدهای شما همپوشانی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، در تجزیه و تحلیل فوق، محبوبیت مواد اولیه با منبع محلی به عنوان یک فرصت مشخص شد و افزایش رقابت به عنوان یک تهدید شناخته شد. در این مثال، برجسته کردن روابط رستوران با کشاورزان محلی، تقویت بیشتر تعهد رستوران به جامعه محلی و اقتصاد منطقه ای، ممکن است راهی مؤثر برای رستوران‌ ما برای غلبه بر تهدید ناشی از رستوران‌های زنجیره ای باشد.

در هنگام تحلیل swot حتما به دنبال چنین موارد مشترکی باشید تا بتوانید با یک تیر دو نشان بزنید.

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.