وگل-تگ

گوگل تگ منیجر چیست و چه کمکی به سئو می‌کند؟

در دنیای بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ با داده‌های بسیار و ابزارهای متعددی سر و کار داریم. فارغ از این که وبسایت شما چه مضمون و اهدافی دارد، باید بدانید که کاربران وبسایتتان چه رفتاری دارند و چطور با آن ارتباط برقرار می‌کنند. اغلب استفاده از google analytics‌ را انتخاب می‌کنند. وقتی آمارهای Google Analytics را بررسی می‌کنید، در نگاه نخست گمان می‌کنید که اطلاعات کاملی درباره نحوه تعامل مردم با سایت خود دارید. منظور این است که شما رفتار کاربر از جمله مواردی چون دفعات نمایش صفحه، مدت زمان سپری شده توسط کاربر در صفحه، ابعاد مورد نظر کاربر، پارامترهای مورد نظر کاربر و معیارهای او را روزانه دنبال خواهید کرد. لازم است بدانید که بدون داشته برنامه مشخص، هدف و برنامه مناسب تمام این کارها، ممکن است بی‌فایده باشد. از این گذشته، تمام آنچه شما می‌بینید‌، اعدادی هستند که توسط رفتار مشخصی از بازدید کنندگان در وب سایت تولید شده‌اند، اما چگونه این نتایج را با اهداف پیش فرض شده خود مطابقت دهید؟ در واقع باید بگوییم که Google Analytics می‌تواند بسیاری از اطلاعات مهم مورد نظر را ارائه دهد، اما هنگامی که به تنهایی استفاده می‌شود محدودیت‌هایی خواهد داشت. با استفاده از تگ (tag) در سایت خود و ابزارهایی چون گوگل تگ منیجر (google tag manager) که به گوگل آنالیتیکز متصل می‌شود، قادر به استخراج داده‌های بیشتری خواهید بود. حال ببینیم که گوگل تگ منیجر چیست؟

تگ‌ها در واقع قطعه کدهای کوچکی هستند که برای جمع آوری اطلاعات و ارسال آن به نرم افزارهای تجزیه و تحلیلی چون گوگل آنالیتیکز افزوده می‌شوند. شما می‌توانید از انواع تگ‌ها برای اهداف گوناگون از جمله مقدار اسکرول کاربران در صفحه، بازاریابی مجدد، انجام نظرسنجی ها، تشخیص بخش‌هایی از سایت که بیشترین کلیک را دارند، بازاریابی یا ردیابی نحوه ورود افراد به سایت خود استفاده کنید. آن‌ها همچنین برای نظارت بر کارهای خاصی مانند تعداد دانلود‌های یک فایل، تعداد کلیک بر روی یک لینک مشخص یا مواردی که از سبد خرید کاربر حذف شده‌اند، کاربرد دارند.

سایت‌ها معمولاً از چندین تگ مختلف استفاده می کنند و میزان کد مورد نیاز برای ایجاد همه آنها ممکن است بسیار زیاد باشد، به خصوص اگر برای ویراش تگ‌ها از سورس کد استفاده کنید، فرآیند خسته‌ کننده‌ای را پیش رو خواهید داشت. گوگل تگ منیجر ابزاری با یک رابط کاربری خوب و مبتنی بر وب است که روند کار با تگ‌ها را ساده می‌کند. با استفاده و آموزش گوگل تگ منیجر شما می‌توانید بدون مراجعه به سورس کد‌ها تگ‌ها را اضافه،‌ ویرایش یا غیرفعال کنید.

اگرچه گوگل تگ منیجر یک محصول متعلق به شرکت Google است اما کار با آن، به انجام تغییرات بر روی تگ‌های سرویس‌های Google مانند AdWords یا Analytics محدود نمی‌شود. این قابلیت را دارد که از آن برای مدیریت تگ‌های بسیاری از سایت‌های مختلف از جمله توییتر (Twitter)، تبلیغات بینگ (Bing Ads)، کریزی اگ (Crazy Egg)، هاتجر (Hotjar) و … استفاده نمایید. در صورتی که نیاز به استفاده از تگی پیدا کردید که نمونه‌ای از آن در گوگل تگ منیجر وجود ندارد، می‌توانید کد مورد نظر خود را به آن اضافه کنید و باید بگوییم که تگ‌های محدودی وجود دارند که ممکن است با گوگل تگ منیجر به خوبی سازگار نباشند.

مزایا و معایب گوگل تگ منیجر چیست؟

در ادامه مهم‌ترین مزایا و معایبی که استفاده از گوگل تگ منیجر برای شما همراه خواهد داشت را ذکر می‌کنیم:

۱- کاهش وابستگی به تیم توسعه‌ دهنده وب

بزرگ‌ترین فایده استفاده از برنامه Google Tag Manager این است که استفاده و بکارگیری تگ‌ها را برای بازاریابان حوزه دیجیتال آسان می‌سازد و در بسیاری از مواقع نیازی به مراجعه به تیم برنامه نویسی و دولوپرهای وب نخواهند داشت. توسعه دهندگان معمولاً مشغول انجام سایر پروژه ها با اولویت‌های بالا هستند، به همین خاطر رسیدگی به تگ‌ها در میان فهرست وظایفشان گم می‌شود. از آنجا که Google Tag Manager کار را آسان ساخته و بازاریابان می‌توانند خودشان به تنهایی، بدون نیاز به کمک یا مراجعه به سورس‌ کدهای وبسابت، سریع تگ‌های وبسایت را ویرایش نمایند. بی تردید این امر مزیت اصلی استفاده و آموزش تگ منیجر برای بازاریابان دیجیتال است. به طور مثال می‌خواهید در یک بازه زمانی محدود و کوتاه از تگی برای جمع آوری داده‌ها استفاده نمایید، بدون استفاده از برنامه گوگل تگ منیجر احتمالا مدت زمان لازم برای ایجاد تگ از زمانی که مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بیشتر خواهد بود.

۲- نیاز به دانش فنی پیاده سازی

اگرچه کاهش وابستگی به تیم توسعه‌ دهنده وب یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده و آزمایش گوگل تگ منیجر است اما آن را به طور کامل از بین نمی‌برد. هنوز به کسی نیاز دارید تا کد کانتینر (container code) را به هر صفحه از سایت شما اضافه کند. همچنین در حالی که گوگل تگ منیجر دارای قالب‌های تگ زیادی است که یک فرد غیرآشنا به توسعه وب یا غیربرنامه نویس می‌تواند به آسانی با آن‌ها کار کند، اما برای استفاده از تگ‌های سفارشی پیچیده‌تر احتمالاً به کمک کسی که واقعاً کد نویسی را درک کند نیاز دارد. اگر در حال حاضر تگ‌های به صورت دستی به کد‌های منبع وبسایت شما اضافه شده‌اند ابتدا باید آن‌ها را حذف کرده و سپس کار افزودن تگ‌ها با تگ منیجر را انجام دهید، در غیر این صورت ممکن است با مشکل تکراری بودن (dublicate) مواجه شوید.

۳- قابلیت استفاده در تمام کسب و کارها

کسب و کارها در هر حوزه و ابعادی می توانند از گوگل تگ منیجر استفاده کنند. از آنجا که این برنامه افزودن و ویرایش تگ‌ها را بدون نیاز به حضور متخصصان برنامه نویس آسان‌تر می‌سازد، برای کسب و کارهای کوچک‌تر که ممکن است دسترسی محدود به پشتیبانی فنی داشته باشند انتخابی فوق العاده عالی است. از آنجا که سایت‌های بزرگ و کسب و کارهای پیشرفته ممکن است از ده‌ها تگ استفاده کنند، می‌توانند با گوگل تگ منیجر سرعت و کارای بکارگیری از آن‌ها را بهبود بخشند.

۴- افت سرعت سایت با فعال شدن همزان تگ‌ها

یکی از مشکلات مربوط به استفاده از تگ‌ها به شیوه قدیمی این است که اگر به طور همزمان فعال شوند، ممکن است سرعت سایت را کاهش دهند. هنگامی که تگ‌ها به صورت همزمان فعال می‌شوند، بارگذاری کند یکی از تگ‌ها باعث کند شدن تمام تگ‌های می‌شود، به این صورت که دیگر تگ‌ها منتظر لود شدن تگ قبلی خود می‌مانند و سرعت کل فرآیند کاهش می‌یابد. کند‌تر شدن و کاهش سرعت بارگذاری سایت، احتمال اینکه افراد بدون هیچ تعامل یا خریدی از سایت خارج شوند را افزایش می‌دهد. باید بگوییم که تگ‌های ایجاد شده در گوگل تگ منیجر بصورت پیش فرض به صورت غیر همزمان بارگذاری می‌شوند، به این معنی که هر تگ به محض آماده بودن فعال می‌شوند. در صورتی که مایلید ترتیب اعمال آن‌ها را کنترل کنید، قابلیت مدیریت ترتیب فعال شدن هرکدام فراهم شده است تا با مشکل کندی سایت برخورد نکنید.

۵- امکان استفاده از صفحات AMP‌ و برنامه‌های موبایل

از دیگر مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر باید به این مورد اشاره کرد که شما را به استفاده از وب سایت‌های استاندارد محدود نمی‌سازد. گوگل تگ منیجر همچنین می‌تواند برای مدیریت تگ‌ها در سایت‌های AMP و برنامه‌های تلفن همراه استفاده شود. در مورد برنامه‌های تلفن همراه گوگل تگ منیجر می تواند کمک بزرگی باشد چرا که به شما امکان می‌دهد تا تگ‌های خود را بدون نیاز به انتشار نسخه جدید و ورژن جدید از برنامه، اضافه یا ویرایش کنید. با توجه به اینکه ممکن است کاربران زیادی در مدت کوتاه برنامه خود را بروز رسانی نکنند این ویژگی از اهمیت بالایی برخوردار است. در بیشتر موارد بکارگیری گوگل تگ منیجر برای سایت های AMP یا برنامه های تلفن همراه تقریباً مشابه استفاده از آن برای وب سایت معمولی است، اما در برخی از موارد نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این مطلب ما میخواهیم به آموزش گوگل تگ منیجر در صفحات استاندارد یا همان وبسایت‌ها بپردازیم.

عناصر تگ‌ها و گوگل تگ منیجر

هنگام مطالعه و بررسی استفاده از تگ‌ها و گوگل تگ منیجر بسیار ساده به نظر می‌رسد. اما قبل از شروع کار باید با چند مفهوم اصلی درباره آن‌ها آشنا شوید.

کانتینرز یا ظرف تگ‌ها

وقتی کار خود را با گوگل تگ منیجر شروع کردید، اولین کاری که باید انجام دهید ایجاد ظرف (container) است. یک کانتینر در واقع همه تگ‌ها را برای سایت شما نگه می‌دارد.

گوگل تگ منیجر پس از ایجاد یک کانتینر جدید، کدی را برای اضافه کردن به سایت به شما می‌دهد. این کد کانتینر شما است و باید به کد منبع اضافه شود تا در هر صفحه از سایت شما نمایش داده شود. برخی از نرم افزارهای مدیریت محتوا (CMS)، مانند WordPress، افزونه‌هایی برای کمک به اضافه کردن کد کانتینر برای شما در نظر گرفته‌اند، اما برای افزودن آن ممکن است لازم باشد با توسعه دهنده وب خود تماس بگیرید. پس از انجام این کار، می‌توانید تگ‌های مورد نظر خود را از طریق گوگل تگ منیجر اضافه، ویرایش، غیرفعال یا حذف کنید.

فعال کردن تگ‌ها در گوگل تگ منیجر

هر تگ در سایت نیاز به هدف خاصی دارد. شاید بخواهید وقتی شخصی یک فایل را دانلود می‌کند، وقتی یک لینک خارجی کلیک می‌شود یا هنگام ارسال فرم، تگ ارسال اطلاعات را داشته باشید. این نوع رویدادها به عنوان فعال ساز (trigger) شناخته می‌شوند و همه تگ‌ها باید حداقل یک فعال ساز داشته باشند، در غیر این صورت هیچ کاری برای شما انجام نخواهند داد.

فعال سازها را می‌توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد: رویدادها و فیلترها (events‌ و filters). هنگامی که می‌خواهید یک فعال ساز را در گوگل تگ منیجر پیکربندی کنید، به شما یک لیست طولانی از انواع فعال سازها داده می‌شود تا از میانشان انتخاب کنید. این همان رویدادهای شماست. پس از انتخاب یک رویداد، می‌توانید فیلتر خود را تنظیم کنید.

فیلترها را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: متغیرها (variables)، عملگرها (opertors) و مقادیر (values). در ادامه به صحبت درباره متغیرها خواهیم پرداخت، اما فعلا در نظر داشته باشید که، هنگام صحبت منظور نوع متغیر درگیر است. اپراتور به تگ می‌گوید که آیا یک رویداد باید برابر یک مقدار شرطی باشد (یا اینکه باید از یک مقدار معین بیشتر یا کمتر باشد، حاوی یک مقدار مشخص و غیره باشد) و البته این مقدار باید برآورده شود. اگر چه کلمه (مقدار) به طور معمول در اشاره به اعداد و قیمت‌ها به کار می‌رود، به یاد داشته باشید که در این حالت لزوماً ندارد که میزان عددی داشته باشد. در بسیاری موارد‌، مقدار شما چیزی مانند آدرس صفحه (URL) یا کلمه کلیدی خواهد بود.

فعال کردن تگ‌ها در گوگل تگ منیجر

به عنوان مثال، فرض می‌کنیم که می‌خواهیم ببینم چند نفر به طور عمیق مطالب وبلاگ را در سایت ما می‌خوانند. می‌توانیم یک تگ را با فعال ساز رویداد Scroll Depth ایجاد کنم که وقتی عمق پیمایش عمودی به 75٪ برسد ، باید فعال شود. اگر می‌خواهیم این تگ در هر صفحه از سایتمان فعال شود، می توانیم گزینه تمام صفحات (All Pages) را که در بخش پیکربندی فعال ساز است، انتخاب کنیم و دیگر لازم نیست فیلترهای دیگری ایجاد کنیم. اما از آنجا که در این جا می‌خواهیم به محتوای وبلاگ نیز توجه کنیم، (برخی از صفحات) را انتخاب کرده و فیلتر آدرس صفحه (Page URL) شامل “fakewebsitename.com/blog” را ایجاد می‌کنیم. ممکن است شرایطی ایجاد شود که شما نخواهید تگ فعال شود. در این حالت‌، می‌توانید یک فعال ساز مسدود کننده ایجاد کنید تا در آن مواقع از فعال شدن آن جلوگیری کنید. در گوگل تگ منیجر یک فعال ساز مسدود کننده بر سایر انواع فعال سازها در اولویت قرار دارد. بنابراین اگر فعال ساز مسدود کننده‌ای داشته باشید که با شرایط تنظیم شده توسط یک فعال ساز دیگر مغایرت داشته باشد، گوگل تگ منیجر از آنچه در فعال ساز مسدود کننده مشخص شده است پیروی می‌کند. به عنوان مثال، اگر تگی دارید که در تمام صفحات شما فعال است، اما می‌خواهید برای چند صفحه استثنا قائل شوید، می‌توانید از یک فعال ساز مسدود کننده استفاده کنید تا از فعال شدن آن در صفحات مورد نظر جلوگیری کنید.

پارامترهای متغیر و ثابت در گوگل تگ منیجر

در حالی که تگ‌ها به فعال سازها وابسته هستند، فعال سازها به متغیرها بستگی دارند. متغیرها حاوی مقادیری هستند که فعال ساز برای ارزیابی فعال شدن یا نشدن به آن‌ها نیاز دارد. تگ، مقدار متغیر را با مقدار تعریف شده در فعال ساز مقایسه می‌کند و اگر متغیر با شرایط فعال ساز مطابقت داشته باشد، تگ فعال می‌شود.

با فعالیت کاربر در سایت، تگ‌ها از متغیرها برای جمع آوری اطلاعاتی استفاده می‌کنند که می‌خواهند به لایه داده منتقل کنند. رایج‌ترین مثال آن برای وقتی است که می‌خواهیم پس از اضافه شدن مقدار مشخصی به سبد خرید، تگ فعال شود.

متغیرها اغلب می‌توانند در بین تگ‌ها استفاده مجدد شوند. یكی از محبوب‌ترین نكات برای استفاده از گوگل تگ منیجر، ایجاد متغیرهای ثابت با شماره شناسه یا كدهای رهگیری است كه باید بیش از یكبار از آنها استفاده كنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از شماره شناسه گوگل آنالیتیکز خود (Google Analytics property ID number) در چندین تگ استفاده کنید، می توانید یک متغیر رشته ثابت را ایجاد کنید که ارزش آن شناسه شما باشد. به این ترتیب، به جای اینکه بارها و بارها به جستجوی شماره شناسه خود بپردازید، فقط می‌توانید نام متغیر را انتخاب کنید.

هنگام استفاده از گوگل تگ منیجر شما با دو نوع متغیر مختلف کار خواهید کرد: متغیرهای داخلی و متغیرهای تعریف شده توسط کاربر. متغیرهای داخلی برخی از متداول‌ترین انواع متغیر هستند، بنابراین گوگل بر روی آن‌ها تمرکز کرد و دسترسی به آنها را در گوگل تگ منیجر آسان ساخت.

پامترهای متغیر و ثابت در گوگل تگ منیجر

پس از انتخاب یک متغیر داخلی، می توانید تنظیمات آن را هرچه دوست دارید پیکربندی کنید. توجه داشته باشید که اینها فقط برخی از متغیرهای داخلی برای ظروف معمولی وب هستند. با کلیک بر روی دکمه پیکربندی (configuration) می‌توانید متغیرهای داخلی بیشتری پیدا کنید. اگر از گوگل تگ منیجر برای سایت‌های AMP یا برنامه‌های تلفن همراه استفاده می‌کنید، ممکن است گزینه‌های مختلفی را مشاهده کنید

اگر به متغیر دیگری نیاز دارید که به عنوان متغیر داخلی در برنامه گنجانده نشده باشد، می‌توانید یک متغیر تعریف شده توسط کاربر ایجاد کنید. وقتی می‌خواهید یک متغیر تعریف شده توسط کاربر اضافه کنید، لیستی از انواع متغیرها برای انتخاب به شما داده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر نوع متغیر می‌توانید اطلاعات مفیدی را اینترنت پیدا کنید.

متغیرها را می توان از داشبورد گوگل تگ منیجر با کلیک کردن روی گزینه متغیر(Variable) در منوی سمت چپ ایجاد کرد. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی دکمه کنار فیلد که شبیه یک بلوک لگو با یک علامت به نظر می‌رسد، ایجاد کنید.

لایه‌های داده

تگ‌ها برای فعال شدن به اطلاعاتی نیاز دارند، اما چگونه (یا از کجا) این اطلاعات را دریافت می‌کنند؟ یک راه برای پیدا کردن آن بررسی ساختار HTML صفحه است، اما این گزینه بدون شک بهترین راهکار پیش رو نیست. هنگامی که تگ‌ها برای فعال سازی به سراغ جست و جو در HTML می‌روند دیرتر فعال می‌شوند. همچنین اگر ساختار HTML سایت با گذشت زمان تغییر کند ممکن است تگ‌ها از کار بیفتند. علاوه بر این، انواع خاصی از اطلاعاتی (مانند کل تراکنش‌ها) برای برخی از تگ‌ها وجود دارند که در HTML صفحه یافت نمی‌شوند.

یک لایه داده یک شی (OBJECT) جاوا اسکریپت است که تگ‌های اطلاعاتی لازم را از بقیه کد‌های سایت شما جدا می‌کند. از آنجا که دیگر نیازی نیست تگ‌ها زمانی را برای جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود از طریق HTML صرف کنند، با این روش گوگل تگ منیجر سرعت عملکرد سایت شما را بهبود می‌بخشد. هر آنچه را که می‌خواهید در یک مکان مشخص هنگام لود شدن صفحه در دسترس خواهید داشت.

از نظر فنی، لایه های داده اختیاری هستند. لازم نیست شما خودتان مقداری را تعریف کنید؛ گوگل تگ منیجر می‌تواند یکی را برای شما آغاز کند. اما اگر می‌خواهید از گوگل تگ منیجر برای ردیابی رویدادهای خاص استفاده کنید، باید یک لایه داده داشته باشید.

ایجاد شی یک لایه جدید داده به شکل زیر آغاز می‌شود:

لایه‌های داده

هنگام افزودن یک لایه داده، باید شی قبل از کد کانتینر گوگل تگ منیجر قرار گیرد. اگر شی لایه داده‌ها بعد از کد ظرف قرار داده شود، گوگا تگ منیجر نمی‌تواند به اطلاعات موجود در آن دسترسی داشته باشد و لایه داده اساساً پس از لود شدن، مجدداً تنظیم مجدد می‌شود.

پس از افزودن شیء لایه داده به کد صفحه، براکت های خط دوم می‌توانند با اطلاعات، متغیرها و رویدادها جمع شوند. برخی از انواع اطلاعات را می‌توان به طور مستقیم در لایه داده نوشت، اما سایر ارتباطات می توانند به صورت پویا و پس از برقراری ارتباط با کاربران سایت وارد لایه داده شوند، مثلا زمانی که فردی فایلی را دانلود می‌کند یا مقدار مشخصی محصول را در سبد خرید قرار می‌دهد.

آموزش گوگل تگ منیجر

ساختن حساب کاربری و کانتینرز

برای شروع کار به آدرس tagmanager.google.com رفته و حساب کاربری بسازید. در بخش (Setup Account) نام شرکت را وارد کرده و سپس گزینه ادامه (Continue) را انتخاب کنید.

ساختن حساب کاربری و کانتینرز

در مرحله بعد، کانتینر خود را تنظیم می‌کنید. نام دامنه خود را هم نام با کانتینر وارد کنید، نوع صفحه یا برنامه‌ای را که در آن استفاده خواهد شد، انتخاب و روی ایجاد (Create) کلیک کنید. اگر iOS یا Android را انتخاب می‌کنید، باید مشخص کنید که از Firebase SDK استفاده می کنید یا از legacy SDK.

آموزش گوگل تگ منیجر

توجه داشته باشید که در اینجا به طور مشخص گفتیم از نام شرکت به عنوان نام حساب و دامنه سایت برای نام کانتینر استفاده کنید. در تئوری‌، شما می‌توانید اینها را هر آنچه می‌خواهید نامگذاری کنید. این توصیه بدین خاطر است که گوگل نامگذاری آنها را به بهترین روش توصیه می‌کند. به طور کلی، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید هنگام کار با گوگل تگ منیجر انجام دهید این است که مطمئن باشید همه چیز به درستی و واضح نامگذاری شده است. در غیر این صورت، ممکن است به سادگی اشتباهاتی رخ دهد.

چندین حساب گوگل تگ منیجر را می‌توان در یک حساب منفرد مدیریت کرد، اما Google توصیه می‌کند به ازای هر دامنه یک کانتینر ایجاد کنید. لازم نیست برای هر تگ یا هر صفحه جداگانه در یک سایت، کانتینر دیگری ایجاد کنید. همه تگ‌ها را می‌توان در یک کانتینر قرار داد.

برای اکثر شرکت‌ها و سازمانها یک کانتینر پاسخگوی خواسته‌هایشان خواهد بود اما در مورد شرکت‌هایی که شرکت‌های تابعه دارند یا صاحب مشاغل جداگانه‌ای هستند، باید برای هر شرکت فرعی / تجاری کانتینر مخصوصی ایجاد شود و همه کانتینرها را می‌توان از یک حساب اصلی گوگل تگ منیجر مدیریت کرد. اگر سایتی دارای زیر دامنه باشد که به طور جداگانه از قسمت اصلی قرار دارد، باید زیر دامنه نیز کانتینر مخصوص خود را داشته باشد.

وقتی یک آژانس تبلیغاتی تگ‌ها را به نمایندگی از شرکتی مدیریت می‌کند‌، Google توصیه می‌کند که این شرکت حساب گوگل تگ منیجر مخصوص خود را ایجاد کند، سپس حساب گوگل آژانس را به فهرست کاربرانش اضافه کند. به این ترتیب‌، آژانس می تواند به حساب گوگل تگ منیجر دسترسی پیدا کند، اما در صورت تصمیم گیری برای تغییر قرار داد یا لغو همکاری با آن آژانس به سادگی می‌توان دسترسی آن‌ها را حذف کرد.

پس از ساخت کانتینر و پذیرش قوانین استفاده از گوگل تگ منیجر،‌کد کانتینر به شما داده خواهد شد.

‌کد کانتینر

پس از افزودن کد کانتینر، می‌توانید ایجاد تگ‌ها را آغاز کنید. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از آغاز به کار تصمیم‌ بگیرید که می‌خواهید چه تگ‌هایی را اضافه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که حتی اگر محدودیتی برای مقدار تگ‌هایی که می‌توانید در یک کانتینر قرار دهید وجود ندارد، به توصیه گوگل برای بهترین عملکرد،‌ مقدار تگ‌های مورد استفاده خود را به حداقل برسانید. اگر تگ‌های خود را از دیگر برنامه‌های مدیریت تگ به گوگل تگ منیجر منتقل می‌کنید یا از تگ‌های کدگذاری شده در کد منبع خود استفاده می‌کنید‌، اکنون زمان مناسبی برای بررسی تگ‌های موجود در سایت شما است. در بسیاری از موارد، سایت‌ها دارای تگ‌هایی هستند که با سرویس‌هایی که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنند همراه هستند یا برای ردیابی مواردی که دیگر مورد نظارت قرار نمی‌گیرند، استفاده می‌شوند، بنابراین الان زمان مناسبی برای خانه تکانی است.

ساختن تگ

وقتی تگی را ایجاد یا انتخاب می‌کنید، اولین چیزی که مشاهده خواهید کرد داشبورد گوگل تگ منیجر است. ما در نهایت درباره تقریبا همه مواردی که تصویر زیر مشاهده می‌کنید، صحبت خواهیم کرد، اما کار را با ایجاد یک تگ شروع می‌کنیم. بر روی افزودن تگ جدید (Add a New Tag) کلیک کنید تا پنجره‌ای باز شود که بتوانید تگ خود را نامگذاری و پیکربندی کنید.

ساختن تگ

قبل از اینکه به مراحل ایجاد تگ‌ها بپردازیم، به یاد داشته باشید که تگ‌های خود را با دقت زیاد نام گذاری کنید. از آنجا که سایت‌ها اغلب از چندین تگ مختلف استفاده می‌کنند، شما تمایلی به سر درگم شدن برای اطلاع از عملکرد هر یک از تگ‌ها نخواهید داشت. نامگذاری تگ توصیه شده توسط گوگل عبارت است از: نوع تگ، جزئیات و مکان. به عنوان مثال، یک تگ Google Analytics که روند ارسال درخواست در صفحه تماس با ما را دنبال میکند، (GA – ارسال فرم – تماس با ما) نامگذاری می‌شود. درج محل یک تگ در نام آن ایده خوبی است زیرا به تمایز آن از تگ‌های مشابه در صفحات دیگر کمک می‌کند. بنابراین اگر تگ‌های ارسال فرم GA دیگر را در سایت خود داشته باشیم، مشخص کردن این که تگ نام برده در صفحه تماس با ما است، به ما کمک می‌کند تا از ویرایش اشتباه آن خودداری کنیم.

قرار دادن نوع تگ در ابتدای نام هر یک از آن‌ها به شما در سازماندهی تگ‌ها کمک می‌کند. گوگل تگ منیجر، تگ‌ها را بر اساس حروف الفبا لیست می‌کند، بنابراین اگر چندین تگ را برای یک سرویس یا ابزار یکسان ایجاد می‌کنید، همه این تگ‌ها با هم گروه بندی می‌شوند و پیدا کردن آنها آسان خواهد بود.

اکنون، به ایجاد یک تگ باز می‌گردیم. هنگامی که روی افزودن تگ جدید (Add a new tag) در داشبورد کلیک می کنید، پنجره تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. پیکربندی تگ (Tag Configuration) را انتخاب کنید و یک لیست طولانی از الگوهای تگ به شما داده می‌شود، که شامل بسیاری از متداول‌ترین انواع تگ‌ها است. اگر هر یک از این مواردی که به دنبال آن هستید را یافتید، روی آن کلیک کنید و اطلاعات درخواستی را وارد نمایید. اگر نوع تگ مورد نظر برای ایجاد لیست را نمیبینید، (Custom HTML) را برای اضافه کردن کد شخصی خود انتخاب کنید.

از آنجا که اطلاعات دقیقی که می‌خواهید ارائه دهید بسته به نوع تگ دیگری که با آن کار می‌کنید متفاوت خواهد بود، امکان پرداختن به نحوه ساخت تک تک تگ‌ها وجود ندارد. به عنوان نمونه، فرض می‌کنیم که می‌خواهیم هر زمان که شخصی صفحه قیمت گذاری را مشاهده می‌کند به Google Analytics اطلاع داده شود. پس از انتخاب Universal Analytics، گزینه‌های زیر را مشاهده خواهید کرد:

گوگل آنالیتیکز

تنها کاری که باید انجام دهیم، این است که نمای صفحه (Page View) را از فهرست مورد ردیابی (Track Type) انتخاب کنید و سپس با اطلاعات حساب Google Analytics متغیرها را وارد کنید. اگر قبلاً این متغیر را ایجاد نکرده باشیم، اکنون می‌توانیم با کلیک روی منوی کشویی در بخش تنظیمات گوگل آنالیتیکز (Google Analytics Setting) و انتخاب متغیر جدید (New Variable)، متغیر را ایجاد کنیم.

اگر قرار است تغییراتی در دنباله فعال ساز تگ یا زمان بندی فعال سازی را ایجاد کنیم، می‌توانیم این کار را با کلیک روی گزینه ستینگ پیشرفته (Advanced Settings) انجام دهیم. برای بازگشت به صفحه قبلی، در خارج از پنجره تنظیمات تگ، کلیک کنید.

در قدم بعد، حداقل باید یک فعال ساز ایجاد کنید. برای شروع بر روی کادر فعال سازی (Triggering) در پایین تنظیمات تگ (Tag Configuration) کلیک کنید. اگر برای اولین بار است که فعال ساز ایجاد می‌کنید و فهرستی برای انتخاب ندارید، روی علامت + در گوشه سمت راست بالای پنجره کلیک کنید. این کار پنجره جدیدی را باز می‌کند و از شما خواسته می‌شود تا فعال ساز جدیدتان را نام گذاری کنید. این کار را انجام دهید و روی کادر (Tag Configuration) کلیک کنید تا لیستی از انواع فعال سازها به شما نمایش داده شود. در این‌جا ما نمایش صفحه (Page View) را انتخاب کرده‌ایم.

Tag Configuration

از آنجا که قصد داریم تگمان تنها در یک صفحه فعال شود، برخی از بازدیدهای صفحه (Some Page Views) را انتخاب می‌کنیم، سپس فیلتری را ایجاد کرده که نشان می‌دهد URL صفحه باید با URL صفحه قیمت گذاری برابر باشد. اگر قصد اضافه کردن فیلتر دیگری را داشته باشیم، می‌توانیم دکمه plus (+) کنار فیلتر را کلیک کنیم تا یکی دیگر اضافه شود. اگر چندین فیلتر برای تگی بسازیم و بعدها تصمیم بگیریم که هر یک از آن‌ها را پاک کنیم، تنها کاری که باید انجام دهیم این است که دکمه تفریق (-) کنار فیلتر مورد نظر را بزنیم. پس از اتمام کار، خارج از پنجره کلیک کنید تا پنجره‌ها بسته شوند.

پس از پیکربندی تگ و فعال ساز، آن را ذخیره کنید و می‌توانید با ایجاد تگ‌های بیشتر کار خود را ادامه دهید یا از گزینه پیش نمایش استفاده کرده و قبل از انتشار از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

پیش نمایش، اشکال زدایی و انتشار تگ‌ها

حالت پیش نمایش و اشکال زدایی (Preview & Debug) گوگل تگ منیجر به شما امکان می‌دهد تگ‌ها را قبل از انتشار آزمایش کنید تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی کار می‌کند و در خارج کردن داده‌ها با خطا مواجه نخواهید شد.

برای ورود به پیش نمایش و اشکال زدایی (Preview & Debug)، روی دکمه پیش نمایش در گوشه سمت راست بالای داشبورد Google Tag Manager کلیک کنید سپس بنر نارنجی رنگی را مشاهده خواهید کرد که به شما اطلاع میدهد که اکنون در حالت پیش نمایش هستید. در مرحله بعد سایتی را که تگ گذاری کرده اید، باز کنید. اگر سایت خود را در تبی باز دارید آن را رفرش کنید و باید یک پنل اشکال زدایی در پایین صفحه خود ببینید. (نگران نباشید، بازدید کنندگان سایت شما قادر به دیدن آن نخواهند بود.)

صفحه اشکال زدایی انواع اطلاعات دقیق درباره تگ‌ها، فعال ساز ها و لایه‌های داده شما را نشان می‌دهد. در سمت چپ پانل خلاصه جدول زمانی رویدادها است که کلیه وقایعی را که در لایه داده اتفاق می‌افتد را تشریح می‌کند. باید حداقل سه رویداد را در اینجا مشاهده کنید: نمایش صفحه (Page View)، DOM Ready و پنجره بارگذاری شده (Window Loaded). دیدن بیش از سه رویداد مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر هر یک از این سه مورد را ندیدید، مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود.

هنگامی که بر روی هر یک از رویدادهای جدول زمانی خود کلیک می‌کنید، تمام تگ‌هایی را که قرار است پس از وقوع رویدادها فعال شوند، مشاهده می‌کنید. برای دیدن اطلاعات دقیق‌تر در مورد فعال ساز ها، خواص آنان و وجود هرگونه فعال ساز مسدود کننده مربوط به آن، روی هر یک از تگ‌ها کلیک کنید.

وقتی در حالت پیش نمایش و اشکال زدایی کار می‌کنید، شما تنها کسی هستید که می‌تواند اطلاعات مربوط به تگ‌ها را ببینید. اما فرض کنیم که شما به عنوان عضوی از تیم در یک پروژه ایجاد تگ کار کرده و مسئله‌ای را پیدا می‌کنید که می‌خواهید آن را با فرد یا افراد دیگری نیز مطرح نمایید. نگران نباشید به این مشکل نیز فکر شده است. به داشبورد گوگل تگ منیجر خود برگردید و بنر نارنجی را نگاه کنید. در سمت راست، دکمه اشتراک پیش نمایش (Share Preview) وجود دارد. بر روی آن کلیک کنید، جعبه‌ای نمایش داده می‌شود که می‌توانید آدرس URL صفحه مورد نظر را در آن وارد کنید. با این کار امکان ارسال پیش نمایش مورد نظر برای سایر افراد فراهم می‌شود.

در صورتی که هنگام انجام فرآیند پیش نمایش و اشکال زدایی با مشکل خاصی مواجه شدید، می‌توانید به آسانی پاسخ خود را در صفحات وب پیدا کنید.

حتی پس از انتشار یک تگ، Google هنوز هم راه‌های آسانی را برای بازگشت و اطمینان هرچه بیشتر درباره آن فراهم کرده است. دستیار Google Tag یک افزونه رایگان Chrome است و پس از نصب، هنگام بازدید از هر یک از صفحات وبسایت به شما می‌گوید که تگ‌ها به طور صحیح فعال سازی می شوند یا این که نیاز به بهود دارند. گوگل تگ منیجر از یک سیستم سه رنگ برای نشان دادن یافته‌های خود استفاده می‌کند: سبز، آبی و قرمز. سبز بدان معنی است که همه تگ‌های شما در حال کار هستند، آبی به معنی این است که پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت عملکرد وجود دارد و قرمز یعنی تگ‌ها کار نمی‌کنند.

هنگامی که فکر می‌کنید همه تگ‌های شما به طور صحیح فعال می‌شوند، می‌توانید یک گام جلوتر رفته و آن‌ها را منتشر کنید. از داشبورد گوگل تگ منیجر، دکمه ارسال را در گوشه سمت راست بالای صفحه انتخاب کنید، از شما خواسته می‌شود تا تغییرات خود را مرور کنید. اگر همه چیز درست بود، یک نام و توضیحی برای نسخه جدید کانتینر خود وارد کرده و آن را منتشر کنید.

وقتی تغییراتی را در google tag manager منتشر می‌کنید، نسخه جدیدی از کانتینر شما ساخته می‌شود. اگر مشکلی پیش آمد و مجبور به بازگشت به نسخه قبلی کانتینر خود هستید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی دکمه ورژن‌ها (Versions) در بالای داشبورد گوگل تگ منیجر کلیک کنید، نسخه ای را که می‌خواهید دوباره به آن برگردید، انتخاب کنید. روی گزینه اکشن و سپس انتشارکلیک نمایید.

اگر تگ‌های خود را از یک برنامه دیگر مدیریت تگ منتقل یا از تگ‌های کدگذاری شده در سایت خود استفاده می‌کنید، Google توصیه می‌کند همه آن‌ها را وارد تگ منیجرش کنید. سپس تگ‌های قدیمی خود را به یکباره حذف کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کانتینر گوگل تگ منیجر را با تگ‌های جدید خود منتشر کنید. ممکن است با مشکلات بسیار اندکی در جمع آوری داده‌هایتان مواجه شوید، اما پس از فعال شدن تگ‌های جدید مشکلی نخواهید داشت.

سایر منابع آموزش تگ منیجر

گوگل تگ منیجر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و یادگیری استفاده از تمامی امکانات آن زمان زیادی نیاز دارد. مطلبی که خواندید آن را به شما معرفی می‌کند اما هنوز گزینه‌های زیادی مانده که می‌توانید یاد بگیرید. خود گوگل اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهید. برای یادگیری بیشتر پیشنهاد می‌کنیم که حتی اگر برنامه نویس نیستید، نگاهی به مطلب Tag Manager Guide for Developers بیاندازید. در آن توضیحات کامل و مفیدی درباره مفاهیم بکار رفته و نحوه استفاده از اطلاعات آورده شده است. همچنین افراد زیادی به آموزش آنلاین این برنامه پرداخته‌اند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده نمایید. در صورت داشتن هرگونه سوال درباره این برنامه در بخش نظرات پاسخگویتان خواهیم بود.

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.