کلیک تقلبی مشکلی بزرگ و پرهزینه در صنعت تبلیغات آنلاین است که سه گروه ناشران، تبلیغ دهندگان و مخاطبان از آن متضرر میشوند. با وجود تلاشهای زیاد برای جلوگیری از تقلب در زمان استفاده از دیجیتال مارکتینگ، کسانی که مرتکب این تقلبها میشوند، بسیار باهوش و به طور مرتب در حال پیدا کردن راههای بیشتر و جدید برای به دست آوردن پول از این راه هستند.
برای مبارزه با متقلبین در ابتدا باید انواع آنها را بشناسیم:
رایجترین انواع تقلب در تبلیغات آنلاین وبسایتها

1. رباتها (Bots)
رباتها برنامههای کامپیوتری هستند که سعی در تقلید رفتار انسان دارند. برخی از این رباتها به آسانی قابل شناسایی و ردیابی هستند زیرا IP و شناسه کوکی مشخصی دارند و نرخ ترافیک بسیار بالایی ایجاد میکنند که غیر طبیعی است. اما برخی از آنها به آسانی شناسایی نمیشوند. این رباتها از پروکسیهای تصادفی استفاده میکنند تا IP مشخصی نداشته باشند. همچنین نرخ ترافیکی مشابه نرخ ترافیک انسانی به وجود میآورند. آنها هر روز پیشرفتهتر میشوند تا جایی که این روزها فرم ثبت نام پر میکنند و حتی اقلام را در سبد خرید قرار میدهند.
2. کلیک تقلبی (Click Fraud)
سه نوع عمده کلاهبرداری در تبلیغات کلیکی داریم:
- جمع سپاری (Crowdsourcing)
این روش یکی از رایجترین و سادهترین روشهای کلیک تقلبی است. در این روش، ناشر سایت با صراحت از بازدیدکنندگان میخواهد که بر روی تبلیغات کلیک کنند. معمولا این کار را به دو روش انجام میدهند. یکی اینکه از بازدید کننده میخواهند برای حمایت از سایت، بر روی تبلیغ کلیک کند و یا صفحهای را طراحی میکنند که در آن نوشته شده است “همه برندهاند” و با کلیکی که کاربر بر روی آن انجام میدهد به صفحه تبلیغات هدایت میشود که برخی بلافاصله تبلیغ را میبندند و برخی به آن علاقه مند میشوند. با این حال، این رفتار از نظر گوگل ممنوع است زیرا کلیکهای بدین شکل ارزش پایینی برای تبلیغ دهنده دارند و هزینه تبلیغات بابت کلیکهای بی کیفیت به هدر میرود.
- مزارع کلیک (Click Farms)
مزارع کلیک از افراد کم درآمد تشکیل شده است که وظیفه آنها کلیک بر روی تبلیغات است. این کار باعث افزایش هزینه نرخ کلیک (CTR) میشود اما این هزینه اضافه سودی برای تبلیغ کنندگان ندارد و به جیب کلاهبرداران میرود. این روش کلیک تقلبی که انسان کاملا در آن دخیل است، ردیابی و مبارزه را سخت میکند اما با دقت در نتایج، میتوان متوجه آنها شد.
- شبکههای رباتی (Bot Networks)
بات نتها ( Botnets) یکی دیگر از اشکال رایج در کلیک تقلبی و در اصل مزارع کلیک خودکار هستند. در این روش، متقلبان تعداد زیادی کامپیوتر را به وسیله بدافزار آلوده میکنند. صاحبان این کامپیوترها از وجود بدافزارها بی اطلاع هستند و نمیدانند که کامپیوترهای آنها از سایتهای خاصی بازدید و بر روی تبلیغات مشخصی کلیک میکنند.
3. انباشتگی تبلیغات (Ad stacking)
انباشتگی تبلیغات راهی رایج برای ناشران متقلب است که برای تبلیغی که در پشت تبلیغی دیگر پنهان شده است و دیده نمیشود اعتبار میگیرند. بدین ترتیب ناشر میتواند بازدید (impression) متعددی را برای یک صفحه ایجاد کند حتی اگر فقط بالاترین تبلیغ در انبوه تبلیغات انباشته شده قابل دیدن باشد. در این صورت تبلیغ دهنده بدون آنکه تبلیغش دیده شود، به ازای بازدید، هزینه پرداخت میکند.
4. تزریق تبلیغات (Ad Injection)
قرار دادن تبلیغ در وبسابت ناشران، بدون اطلاع و اجازه آنان، یکی از راههای تقلب در تبلیغات آنلاین است. این تبلیغات عموما به صورت قرارگیری در زیر تبلیغات موجود یا جایگزینی با آنها توسط یک بدافزار صورت میگیرد. این حمله بدافزار با نصب نرم افزارهایی از سایتهای غیر معتبر بر روی سیستم انجام میگیرد.
5. دامنههای تقلبی (Domain Spoofing)
در این روش کلاهبرداران با تغییر URL سایت خود، آن را به عنوان سایتی معتبر معرفی میکنند. همچنین ممکن است از دامنه یک شرکت یا فردی خاص استفاده کنند و با جعل آن برای خود هویت بسازند. و یا با جعل هویت سایتهای مالی به اطلاعات حساب کاربران دسترسی پیدا کنند.
6. هجوم کوکیها (Cookie Stuffing)
کوکیها کدهایی هستند که توسط وبسایتها و با اجازه کاربر بر روی مرورگر او نصب میشوند و اطلاعاتی همچون IP بازدید کننده، جزئیات ورود به سیستم کاربر و دیگر موارد را جمع آوری میکنند. اما زمانیکه کوکی بدون اجازه کاربر بر روی مرورگر او قرار میگیرد، Cookie Stuffing نامیده میشود. وبسایتهایی که به وسیله کوکیها به مرورگر شما حمله میکنند، معمولا همزمان چندین صفحه و پاپ آپ باز میکنند و یا سعی در نصب نرم افزار ناشناختهای بر روی سیستم شما دارند.
روشهای رایج تقلب در تبلیغات آنلاین موبایل

1. کلیک اسپم (Click Spam)
در این روش کلاهبرداران از قدرت اپلیکیشنها برای پوشش خود استفاده میکنند. بدین صورت که کاربر برنامهای را از اپ استور دانلود میکند که به نظر عادی میرسد اما در واقع برای تولید کلیکهای جعلی در تبلیغات آنلاین ساخته شده است. این برنامه در پس زمینهای که کاربر هرگز نمیبیند، بر روی تبلیغات کلیک میکند. بدین شکل کلیک آن قانونی ثبت میشود در صورتیکه کاربر هیچ تبلیغی ندیده است.
با اینگونه کلیکها، هزینه موبایل مارکتینگ شرکتها به شدت افزایش مییابد و دادهها و تحلیلهای صحیحی نیز به دست نمیآید.
2. تزریق کلیک (Click Injection)
تزریق کلیک نوع پیچیده کلیک اسپم است. با انتشار اپلیکیشنهای اندروید که از سیستم پخش نصب (install broadcasts) پیروی میکند، این امکان را در اختیار کلاهبرداران قرار میدهد که زمانیکه اپلیکیشنهای دیگر بر روی موبایل نصب میشوند، قبل از اتمام نصب، کلیک انجام دهند و اعتبار نصب آن اپلیکیشنها را به دست آورند.
3. SDKهای تقلبی (SDK Spoofing)
SDKهای تقلبی که به عنوان ترافیک تقلبی (traffic spoofing) نیز معروف است، در این روش، کلاهبرداران نشانههای نصب اپلیکیشن را با کمک دادههای دستگاههای واقعی، برای تبلیغ کنندگان ارسال میکنند. در صورتیکه در واقعیت نصبی صورت نگرفته است.
چگونه به تقلب در تبلیغات خود پی ببرید؟
از گزارش داخلی (internal reporting) اکانت خود استفاده کنید. گزارش گوگل به شما میگوید که چند کلیک شما به لید منجر شده است اما گزارش داخلی میتواند تعداد لیدهایی که به فروش منجر شدهاند را نیز بگوید. دانستن این اطلاعات به شما کمک میکند تا برای کمپینهای بعدی خود هدف بهتری قرار دهید.
به منظور ردیابی کلاهبرداری با گزارشهای داخلی خود، بررسی چند مورد به شما کمک خواهد کرد:
- نشانی آی پی (IP address)
- نشانگر زمانی کلیک (click timestamp)
- نشانگر زمانی عمل (action timestamp)
- عامل کاربر (user agent)
نشانگر زمانی کلیک و عمل باید با هم استفاده شوند تا شما IPهایی که از طریق تبلیغ به شما رسیدهاند اما تبدیل به لید نشدهاند را ببینید. نشانگر زمانی کلیک، زمانی که کاربر از طریق کلیک بر روی تبلیغ به سایت شما رسیده است را نشان میدهد و نشانگر زمانی عمل، زمانی را که آن کاربر عمل مشخصی را بر روی سایت شما انجام داده است، نشان میدهد. اگر IPهایی را ببینید که نشانگر زمانی کلیک برای آنها ثبت شده است اما نشانگر زمانی عمل ثبت نشده است، احتمالا تقلب در تبلیغ رخ داده است. برای بررسی بیشتر، عامل کاربر میتواند نشان دهد که IP متعلق به شخص حقیقی است یا خیر. عامل کاربر ویژگیهایی همچون نوع دستگاه، مرورگر، نرم افزار و غیره مربوط به دستگاه مورد استفاده برای دسترسی به سایت شما را در اختیارتان قرار میدهد.
4 روش برای مبارزه با تقلب در تبلیغات دیجیتال

1. روی آوردن به تبلیغ و بازاریابی در شبکههای اجتماعی
نکته جالب درباره پلت فرمهایی همچون اینستاگرام، تلگرام، توییتر، فیسبوک و … این است که تبلیغات شما فقط در این پلت فرمها نمایش داده میشوند. به این معناست که نفر سومی غیر از شما و ناشرتان نمیتواند در آن دخالتی کند. به این صورت جلوی بسیاری از روشهای تقلب گرفته میشود. همچنین نگران کلیک تقلبی رقبایتان که برای ضربه زدن و بالا بردن هزینههای تبلیغاتی شما انجام میدهند، نباشید. این نوع تقلب نیز در شبکههای اجتماعی کمتر اتفاق میافتد. زیرا تبلیغ شما بر اساس کلمه کلیدی قرار میگیرد و پیدا کردن آن برای رقبایتان بسیار سخت خواهد بود.
2. IPهای مشکوک را در گوگل ادز مسدود کنید.
اگر در قسمت قبلی توانستید IPهای متقلب را شناسایی کنید، میتوانید در تبلیغات بعدی خود آنها را مسدود کنید. برای این کار در قسمت تنظیمات (Setting) گوگل اد، به تنظیمات مسدود کردن آی پی (IP Exclusions setting) رفته و IPهای متخلف را ببندید.
3. کمپینهای بازخورد گوگل ادز را اجرا کنید.
اگر نگران این هستند که ناشر شما برای دریافت هزینه بیشتر اقدام به کلیک تقلبی کرده باشد و دیتاهای صحیحی در دست نداشته باشید، با کمک کمپینهای بازخورد (Remarketing Campaigns) گوگل ادز میتواند دیتاهای خود را تصحیح کنید. در این کمپین، تبلیغات فقط به افرادی که از سایت شما بازدید کرده و به آن علاقمند شدهاند نشان داده میشود و دیگر به ناشر نشان داده نمیشود.
4. اهداف تبلیغات خود را بهینه کنید.
اگر مشکوک به تقلب از مناطق خاصی هستید، ممکن است حذف این مکانها برای شما مفید باشد. معمولا مزارع کلیک در مناطق کم درآمد و فقیر نشین ایجاد میشوند. و یا اگر مشکوک به تفلب رقیب خود هستید، میتوانید شهر، کدپستی و غیره او را حذف کنید. اما حواستان به حذف نکردن ترافیک خوب باشد. فقط اگر مطمئن هستید که اکثر کلیکهای انجام شده در منطقه خاصی تقلبی هستند، آن را حذف کنید.
نتیجه گیری:
اگرچه ریشه کن کردن تقلب و کلاهبرداری در تبلیغات آنلاین دشوار است اما راهکارهای مبارزه با آنها نیز هر روز پیشرفتهتر و کارآمدتر میشوند. پس بهتر است تبلیغ دهندگان و ناشران در کنار اجرای اقدامات رایج برای جلوگیری از کلاهبرداری، با شرکتهای متخصص در زمینه پیشگیری از تقلب در تبلیغات آنلاین همکاری کنند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرند.
منابع
- Types of Ad Fraud (and What You Can Do About Them), sizmek.com
- ,(5Types of Ad Fraud (and How They Affect Publishers adpushup.com
- Types of Click Fraud You Need To Know About, clickguardian.co.uk
- Mobile Ad Fraud, adjust.com
- 4Powerful Ways to Eliminate Click Fraud in Your Account, wordstream.com
با تشکر از زمانی که برای خواندن این مطلب گذاشتید، لطفا نظرات، سوالات و تجربههای خود را درباره انواع تقلب در تبلیغات آنلاین با ما در میان بگذارید. در صورتی که راهکار خاصی را برای جلوگیری از این گونه تقلبها میشناسید که ما ارائه نکردیم، بسیار سپاسگزار خواهیم بود که آن را با ما و دیگر مخاطبان نیز در میان بگذارید.