تحلیل-swot-2000x1125

5 مرحله برای عنوان نویسی حرفه‌ای

ممکن است شما هم به عنوان یک نویسنده محتوا، در اغلب موارد آن طور که باید به قسمت کلیدی استراتژی محتوای خود، توجه نکنید: انتخاب عنوان‌های جذاب برای پست‌ها. معمولا بعد از اینکه با دقت و وسواس بسیار محتوایی می‌نویسیم، عنوان نویسی را تا دقیقه‌های آخر فراموش می‌کنیم. عنوان‌های کوتاهی که بخشی بسیار مهمی از استراتژی محتوا محسوب می‌شوند؛ زیرا در نگاه اول این عناوین هستند که افراد را به خواندن مطالب شما جذب می‌کنند.

تجربه ثابت کرده که نوشتن همین چند کلمه کوتاه، ممکن است به اندازه تولید کل متن محتوا زمان‌بر باشد. اما دانستن تکنیک‌های آزمایش شده عنوان نویسی، بسیار به سرعت و پیشرفت شما در این راه کمک خواهد کرد. از این رو در این مقاله قصد داریم راهنمای گام به گام و کاملی را در این زمینه به اشتراک بگذاریم. خواندن این پست، به شما می‌آموزد چگونه سریعا توجه افراد را به خود جلب کنید و آن‌ها را واردار کنید که روی لینک مطلب شما کلیک کنند.

چرا باید اصول عنوان نویسی را بدانیم؟

عنوان نویسی در استراتژی تولید محتوا، بسیار مهم و ضروری است زیرا بر اساس مطالعات Copyblogger، بیش از 80% بازدیدکنندگان تنها عنوان مقاله شما را می‌خوانند. یعنی تنها 20% از کاربران، مقاله شما را تا انتها مطالعه می‌کنند. از این رو عناوین بد می‌توانند باعث شکست بازاریابی محتوایی شما شوند.

Buzzfeed و Upworthy دو وب‌سایت معتبر هستند که ماهانه میلیون‌ها بازدید کننده دارند. دلیل موفقیت این دو وب‌سایت عمدتا به خاطر عناوین جذابی است که برای مقالات خود انتخاب می‌کنند. قطعا انتخاب چنین عنوان‌های حرفه‌ای، مستلرم دانستن نکاتی است که بعضا ساده به نظر می‌رسند. برای مثال اخیرا نتایج مطالعه‌ای توسط Content Marketing Institute، نشان داده که استفاده از – و : در عنوان‌، می‌تواند نرخ کلیک را تا 9% افزایش دهد.

استفاده از علامت دو نقطه در عنوان نویسی

اما اگر صرفا بخواهیم به هر قیمتی تکنیک‌هایی از این دست را -که در ادامه بیشتر توضیح می‎دهیم- پیاده کنیم و عنوان هیچ ارتباطی به مقاله نداشته باشد، باز هم شکست خواهیم خورد. علاوه بر این، اگر طول عناوین بیشتر از 62 کاراکتر باشند، موتورهای جستجو آن را نصفه نیمه نشان می‌دهند. این ناقص نشان دادن عناوین، در دراز مدت نرخ تبدیل را کاهش می‌دهد.

خلاصه اینکه بیش از 50% از اثربخشی پست شما، به خاطر عنوانی است که برای آن انتخاب می‌کنید. اگر نتوانید آن را قدرتمند و کلیک خور بنویسید، هر مرحله دیگر از بازاریابی محتوایی شما اتلاف وقت خواهد بود.

راهنمای کامل عنوان نویسی

مرحله 1: از اعداد و داده‌های خاص استفاده کنید

استفاده از اعداد و داده‌های خاص، روشی موثر برای جذاب‌تر کردن عناوین شما در نظر خوانندگان است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که عنوان‌های با اعداد، تا 73% اینگیجمنت ایجاد کرده و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

درصد استفاده از روش‌های مختلف برای عنوان نویسی

به گفته دبرا جانسون، یکی از دلایلی که باعث اثربخشی این روش می‌شود، این است که اعداد مانند شیرینی برای مغز هستند. به عبارت دیگر، مغز پذیرای اعداد است. طبق تحقیقات Content Marketing Institute، به نظر می‌رسد مغز اعداد فرد را بیش از اعداد زوج باور دارد. همچنین این مطالعات نشان دادند که اعداد فرد به افراد در به یادآوردن اطلاعات بیشتر کمک می‌کنند.

در نظر داشته باشید که حتما باید اعداد را با شماره، و نه حروف بنویسید. برای مثال حتما عنوان مقاله‌ «هفت مرحله برای شروع کسب‌وکار خانگی» را به این صورت تغییر دهید: «7 مرحله برای شروع کسب‌وکار خانگی».

استفاده از اعداد فرد در عنوان نویسی

نکته دیگر این است که اگر یک راهنمای گام به گام می‌نوسید، تعداد مراحل بیش از 9 تا نشود، زیرا معمولا مغز انسان پردازش همزمان بیشتر از 9 مورد را سخت می‌پندارد. اما اگر درباره ابزارها یا راه‌های مختلف انجام کاری محتوا می‌نویسید، محدودیتی در استفاده از تعداد موارد وجود ندارد.

مرحله 2: یک دلیل منطقی بیاورید

89% از پست‌های وب‌سایت‌ها کمتر از 100 بار به اشتراک گذاشته می‌شوند. برای اینکه زحماتی که برای تولید محتوا کشیدید هدر نرود، باید به افراد دلیل محکمی بدهید که چرا باید بر لینک محتوای شما کلیک کنند، آن را بخوانند و به اشتراک بگذارند.

برخی از این دلایل منطقی که می‌توانید در عناوین بنویسید، عبارتند از:

  • نکات
  • دلایل
  • درس‌ها
  • ترفندها
  • ایده‌ها
  • راه‌ها
  • اصول
  • واقعیت‌ها
  • رازها
  • استراتژی‌ها

مثال‌هایی از این نوع عنوان‌ها:

  • 5 نکته برای حرفه‌ای نوشتن محتوا
  • 15 درس که در راه 3 ساله سخت بلاگر بودنم آموختم
  • 8 اصل برای طراحی کامل لندینگ پیج
  • 17 واقعیت درباره بازاریابی محتوایی که نمی‌دانید
  • 3 استراتژی فوق العاده برای بهینه‌ سازی موتورهای جستجو

مرحله 3: جلب توجه کنید

هدف از عنوان این است که بیننده را به خواندن جمله اول سوق دهد. هر عنوان باید جلب توجه کند. «توجه» به معنای تمرکز ذهنی بر روی انجام یک کار مشخص است.

به خاطر داشته باشید که مشتریان شما، انسان‌هایی هستند که به سادگی توجه‌شان به موضوعات مختلف جلب می‌شود. متاسفانه هر سال توجه انسان‌ها کاهش می‌یابد. طبق آمار Statistica، مدت زمانی که یک فرد به طور متوسط می‌تواند تمرکز کند، 8.25 ثانیه است.

از طرفی وقتی بازدیدکنندگان درگیر سایت شما می‌شوند، احتمال اینکه محتوای آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراگ بگذارند، بیشتر می‌شود. درگیر کردن افراد نیز، مستلزم داشتن یک محتوای عالی است. و محتوای عالی با عنوانی شروع می‌شود که توجه خواننده را به خود جلب کند.

در واقع باید مشتریان و بازار هدف خود را به ادامه خواندن محتوایتان متقاعد کنید. بنابراین به جای اینکه تمام وقت و انرژی خود را صرف جمع آوری ایمیل‌های مشتریان و فروش بیشتر به آن‌ها کنید، بر نوشتن عنوان تمرکز کنید تا افراد به واسطه خواندن اولین جمله، جذب محتوای شما شوند.

در ادامه به توضیح روش‌های مختلفی برای نوشتن عناوین قدرتمند می‌پردازیم که منجر به کلیک‌های بیشتر و به تبع آن موفقیت کسب‌وکار شما می‌شوند:

1- عنوان خود را واضح بنویسید

عناوینی را بنویسید که به راحتی قابل فهم باشند. در این صورت هنگامی که کاربران از هر جایی با محتوای شما برخورد کنند، دیگر نیازی به تحلیل‌های سخت و پیچیده نخواهند داشت تا بفهمند در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید.

یکی از مواردی که خوانندگان را گیج می‌کند، استفاده از کلمات و عباراتی است که رایج و مرسوم نیستند. بنابراین به جای استفاده از کلمات تخصصی، توانایی خود را در توضیح مسائل پیچیده و ساده‌تر کردن آن‌ها برای فهم مردم عام نشان دهید.

سخن آلبرت انیشتین درباره توضیح ساده مسائل

شکی نیست که باید محتوای غنی تولید کنید اما در ضمن آن همیشه باید از کلمات و صفات معمولی استفاده کنید که افراد می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. به این طریق می‌توانید بازارایابان اینترنتی، بازاریابان محتوایی و وبلاگ نویسان را برای به اشتراک گذاری محتوای خود ترغیب کنید.

برای مثال Digital Photography School، یک سایت معروف محتوا محور است که عناوین مشخص و کلیک خوری دارد. با اینکه صنعت عکاسی پر از اصطلاحات فنی و تخصصی است، اما عنوان محتواها، این اطمینان را به خوانندگان می‌دهد که آن‌ها را گیج نخواهد کرد.

عنوان نویسی به شکل ساده و قابل فهم

2- از صفات جالب استفاده کنید

استفاده از صفات چه در زبان نوشتار و چه گفتار مهم اند و جلب توجه می‌کنند. همان طور که می‌دانید صفت، کلمه‌ای است که اسم یا ضمیر را در جمله توصیف می‌کند. به عنوان یک نویسنده محتوا می‌توانید عنوان‌های خود را با استفاده از صفات جالب، جذاب‌تر کنید؛ مانند استفاده از کلمات زیر:

  • جالب
  • رایگان
  • عجیب
  • باورنکردنی
  • مهم و ضروری و …

3- خواننده را مخاطب خود قرار دهید

مخاطب قرار دادن خوانندگان با ضمیر «شما»، روش قدرتمندی برای نوشتن عناوین است. neil patel توضیح می‌دهد: «شخصا در بسیاری از عناوینم از کلمه «شما» استفاده می‌کنم زیرا بررسی‌های من نشان داده که نرخ اینگیجمنت در پست‌هایی با این نوع عناوین معمولا بسیار زیاد است. همچنین اکثر آن‌ها، بیش از 700 بار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده اند. کلمه «شما» توجه خوانندگان را به راحتی جلب می‌کند.»

استفاده از ضمیر مخاطب در عنوان نویسی

4- از کلمات احساسی استفاده کنید

همه کلمات بار احساسی یکسان و برابری ندارند. بعضی کلمات به سرعت نظر خوانندگان را تغییر می‌دهند و در آن‌ها ایجاد هیجان می‌کنند؛ تا حدی که افراد را به گریه می‌اندازند یا آن‌ها را می‌خندانند. در این مقاله، به این کلمات قدرتمند عاطفی «کلمات قدرت» می‌گوییم. در زیر چند کلمه قدرت ذکر شده که با استفاده از آن‌ها در عنوان می‌توانید خوانندگان را به عملی که هدف شماست، سوق دهید:

شگفت انگیز- معجزه- غم و اندوه- ایمان- دلیری و شجاعت- نترس و بی پروا- اعتقاد- تماشایی- سعادتمند- قدردان و سپاس‌گذار- مهیج- شاد و خوشحال- خیره کننده- قهرمان- پیروزی و …

مثال‌هایی از این نوع عناوین:

  • چگونه می‌توان با این 6 مرحله ساده، به نتایج خیره کننده در فروش رسید
  • چطور شجاعت کمکم کرد تا 3 کسب‌وکار آنلاینم را بسازم
  • 3 راز اینفلوئنسرمارکتینگ که هیچکس به شما نگفته است

مرحله 4: از فرمول‌های عنوان نویسی استفاده کنید

هر بازاریاب محتوایی یا ولاگ نویسی یک یا چند فرمول برای نوشتن عناوین دارد. قبل از اینکه تصمیم بگیرید می‌خواهید از کدام نوع فرمول عنوان نویسی انتخاب کنید، میزان لیدهای محتواهای قبلی با عناوین مختلف را بررسی کنید. از این طریق فرمولی را که واقعا برای محتوا خاص شما کار می‌کند، پیدا خواهید کرد.

برخی از تولیدکنندگان محتوا ترجیح می‌دهند قبل از انتخاب عنوان، مطالب خود را بنویسند. با اینکه neil patel با این ایده موافق نیست، ولی من هم این کار را می‌کنم؛ چرا که به گفته خودش هیچ قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد و ممکن است آنچه برای استراتژی محتوای من مفید است، رویکرد مناسبی برای شما نباشد.

1- فرمول «x روش برای…»

تاکنون چند بار برای عنوان نویسی محتوای خود از این فرمول استفاده کرده‌اید؟ معمولا این نوع عناوین در ذهن افراد می‌مانند و مانند یک آهنربای اجتماعی عمل می‌کنند. به این صورت که هزاران نفر بعد از خواندن چنین محتوایی، آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک می‌گذارند. در زیر چند نمونه از این عناوین آورده شده است:

  • 3 گام شناخته شده برای کسب درآمد اینترنتی
  • چگونه این 3 راز، ترافیک وب‌سایت مرا تا 54% افزایش دادند؟
  • 17 روش آزمایش شده برای افزایش نرخ تبدیل

2- فرمول «خلاص شدن از (مشکل)…»

چه کسی است که نخواهد از شر مشکل آزاردهنده‌ای که دائما با آن روبروست، خلاص شود؟ وقتی عناوین خود را با توجه به این تمایل ذهنی افراد می‌نویسید، مخاطبان را جذب نوشته خود خواهید کرد؛ و به این صورت تا انتها آن را می‌خوانند.

این نوع عناوین معمولا در محتواهای مربوط به سلامتی و درمان کاربرد دارند؛ جایی که افراد به دنبال راهکاری برای درمان یا کاهش درد مشکلات جسمی‌ و روحی‌شان هستند -مثلا آکنه، زخم‌های پوستی، فشار خون بالا، بوی بد دهان و یا افسردگی و افکار منفی-. نمونه‌ای از این نوع عناوین را، در سایت روزنامه توسعه ایرانی مشاهده می‌کنید:

استفاده از خلاص شدن در عنوان نویسی

در واقع عنوان‌هایی که به خواننده وعده خلاص شدن از مشکلی را می‌دهد، او را به انجام سه مرحله زیر ترغیب می‌کند:

  1. کلیک روی عنوان
  2. خواندن پاراگراف اول تا متوجه شوند جواب سوال‌شان در این مطلب هست یا خیر
  3. خواندن مطلب تا انتها و اقدام

علاوه بر محتواهای بهداشتی و درمانی، از این عناوین می‌توان برای انواع مختلف محتواهای دیگر نیز استفاده نمود. برای مثال:

  • چگونه از شکست بازاریابی محتوایی خلاص شویم؟
  • وقت تلف کردن کافی است: از شبکه‌های اجتماعی خلاص شوید
  • 7 راه هوشمندانه برای خلاص شدن از بازاریابی وابسته و کسب درآمد بیشتر

3- فرمول «آیا می‌خواهید…؟»

این سبک عنوان نویسی نیز معمولا ترافیک بالایی ایجاد می‌کند. مانند آنچه در مورد مخاطب قرار دادن خواننده گفته شد، چنین عنوانی خوانندگان را به بحث و گفتگو وادار می‌کند و باعث می‌شود با وب‌سایت و مطالب شما احساس راحتی کنند. مثال‌هایی از این نوع عنوان نویسی عبارتند از:

  • آیا می‌خواهید بهینه سازی گام به گام نرخ تبدیل را یاد بگیرید؟
  • آیا می‌خواهید برای استارتاپ جدیدتان، سرمایه‌‌ای داشته باشید؟
  • آیا می‌خواهید یک برندسازی موفق داشته باشید؟

مرحله 5: موفقیت عنوان‌های خود را بررسی کنید

به طور کلی افراد دوست دارند که مقالات طولانی را به اشتراک بگذارند (معمولا بیشتر از 2000 کلمه). اما اگر این نکته را به تمام انواع محتوا تعمیم دهید، ساده انگاری است. در واقع به عنوان یک بازاریاب حرفه‌ای، باید بتوانید بهترین استراتژی ممکن را برای نوع به خصوص محتوای خودتان انتخاب و به کار بگیرید.

میانگین میزان به اشتراک گذاری مقالات در فیس بوک به ازای تعداد کلمات

با وجود این آمار و ارقام، اگر نوشتن پست‌های بیشتر از 2000 کلمه برای نوع محتوای شما مناسب نباشد، فایده آن چیست؟ به همین دلیل لازم است صرفا به اطلاعات کلی که گفته شد و آماری که در این مقاله و جاهای دیگر می‌خوانید، اکتفا نکنید. مهم‌ترین مسئه، ارزیابی موفقیت بخش‌های مختلف محتوای خود شما و از جمله عنوان آن است. به دلیل اهمیت این موضوع در مقاله دیگری شاخص‌های کلیدی عملکردی را که برای محتوا باید اندازه گیری کنید، آورده‌ایم.

نتیجه گیری

در این مقاله 5 مرحله گام به گام را برای عنوان نویسی محتوایی که می‌نویسید، توضیح دادیم. تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای نوشتن عنوان‌های جذاب وجود دارد که کاربر گوگل را به خواندن کامل محتوای ترغیب می‌کند. اما همانطور که گفتیم، مهم‌تر از این تکنیک‌ها، پیدا کردن مدل منحصر به فرد محتوا نویسی و دقیق‌تر از آن عنوان نویسی است تا همیشه مخاطبان خاص‌تان، شما را در انبوه محتواهای تولید شده پیدا کنند.

منابع

contentmarketinginstitute

neilpatel

2 پاسخ

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.