gamification-small-min

بهترین روش‌های گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

دنیای دیجیتال از اطلاعات بسیار زیادی اشباع شده است. کاربران به انگیزه‌ای نیاز دارند که آن‌ها را مجاب به استفاده از محتوای شما کند. این انگیزه باید فراتر از یک تیتر جذاب باشد. چیزی که آن‌ها را شگفت زده کرده و کمک کند که بر آن چه انجام می‌دهند، تمرکز کنند. این تمرکز و به عبارتی ایجاد اینگیجمنت و تعامل با کاربر، نبرد بزرگی است که همه کسب‌وکارها در تلاش برای برنده شدن در آن هستند. اما مشکل مشترکی که همه آن‌ها دارند، چیست؟ پاسخ این سوال، استفاده از استراتژی نادرست است. استراتژی نادرست، به معنای اشتباه بودن اصل کاری که انجام می‌دهید نیست. در واقع با توجه به استفاده روزافزون کسب‌وکارها و از جمله رقبای شما از دیجیتال مارکتینگ، اجرای طرح متفاوت یک ضرورت محسوب می‌شود. نادیده گرفتن این ضرورت، خطای بزرگی است که می‌تواند به سادگی بازاریابی دیجیتال شما را با شکست مواجه کند. این طرح و استراتژی متفاوت، می‌تواند استفاده از گیمیفیکیشن یا بازی سازی باشد. این مقاله به توضیح بهترین روش‌های گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ می‌پردازد. این روش‌ها الهام بخش شما در اجرای طرح متفاوتی در کسب‌وکارتان خواهد بود.

گیمیفیکیشن چیست؟

احتمالا بارها اصطلاح گیمیفیکیشن یا بازی‌وار سازی را شنیده‌اید. اما آیا واقعا می‌دانید معنی آن چیست؟ گیمیفیکشن چیزی فراتر از ادغام بازی در یک وب‌سایت یا اپلیکیشن است. در واقع گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی‌وار سازی، هنر افزودن مکانیسم‌های بازی در فضاهایی است که به صورت پیش فرض برای بازی طراحی نشده‌اند.

تعریف گیمیفیکیشن

همانطور که احتمالا بدانید، بازی‌هایی مانند Clash of Clans و Angry Birds با استقبال زیادی از سمت مخاطبان بزرگسال روبرو شد و اتفاقا بسیار هم سودآور بودند! آن‌ها بار دیگر ثابت کردند که بازی فقط برای کودکان نیست و چه بسا در بسیاری از موارد هدف اصلی از طراحی آن، سرگرمی نباشد.

حقیقت این است که کسب‌وکارها برای افزایش نرخ تبدیل، الهام بخشیدن به کارمندان و در اغلب موارد وفادار نمودن مشتری به برندشان، از انواع متدهای گیمیفیکیشن استفاده می‌کنند تا در نهایت سود خود را افزایش دهند. متدهایی که تشخیص بازی گنجانده شده در آن‌ها، همیشه کار ساده‌ای نیست. نگاهی به آمار و ارقام اینفوگرافیک زیر نشان دهنده اهمیت بالای استفاده از گیمیفیکیشن در زمینه‌های مختلف است:

آمار گیمیفیکیشن

استفاده از گیمیفیکیشن، مستلزم افزودن یکسری عناصر و المان‌ها به وب‌سایت یا اپلیکیشن شماست؛ مانند جوایز، چالش‌ها و موارد دیگر. این امر باعث ایجاد حس مطلوب کسب دستاورد در افراد می‌شود. در واقع در گیمیفیکیشن، ذات رقابتی افراد مورد هدف قرار می‌گیرد که در نتیجه آن، ترغیب می‌شوند بیشتر و بیشتر از وب‌سایت یا اپلیکیشن شما استفاده کنند، زیرا از آن لذت می‌برند. چه کسی است که برنده شدن را دوست نداشته باشد؟

چرا گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ؟

  • ایجاد یک تجربه سرگرم کننده برای مخاطبان‌تان، منجر به یک رابطه طولانی مدت با آن‌ها می‌شود.
  • با گیمیفیکیشن می‌توانید مشتریان خود را به مشارکت تشویق کنید، چرا که دستاورد گیمیفیکیشن برای آن‌ها شانسی برای دریافت پاداش، بردن چیزی یا کسب اطلاعات است.
  • گیمیفیکیشن باعث ایجاد رابطه عاطفی بین شما و مشتریان می‌شود و این مسئله احتمالا باعث وفاداری آن‌ها به برند شما خواهد شد.
  • افزودن عناصر بازی در حوزه‌های مختلف کسب‎‌وکارتان امکان پذیر است. علاوه بر مواردی که ذکر شد، از گیمیفیکیشن در مدیریت پروژه، استخدام و بازاریابی نیز می‌توان استفاده کرد.

جوانب مثبت و منفی استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی

به طور کلی استفاده از گیمیفیکیشن بسیار جالب به نظر می‌رسد، اما آیا این استراتژی برای کسب‌وکار خاص شما ارزش سرمایه گذاری دارد؟ این جوانب را قبل از انتخاب این استراتژی به خاطر داشته باشید:

جوانب مثبت

  • گیمیفیکیشن باعث افزایش تعامل با مشتریان، شرکا و چشم اندازهای مختلف می‌شود. دادن پاداش به آن‌ها (که لزوما مادی نیست و حتی ممکن است محتوای ارزشمندی باشد) می‌تواند وفاداری و احساس مثبت آن‌ها را نسبت به کسب‌وکار شما افزایش دهد.
  • گیمیفیکیشن با احساس میل به رقابت و کسب دستاورد افراد مرتبط است. مردم می‌خواهند مورد توجه قرار گرفته و پاداش بگیرند؛ و وقتی نسبت به هم‌سالان خود عملکرد بهتری داشته باشد، این حس به آن‌ها دست می‌دهد که کار بزرگی کرده‌اند.
  • گیمیفیکیشن به شناخت چشم‌ اندازهای مختلفی که برای کسب‌وکارتان درنظر دارید، کمک می‌کند. داشتن ابزارهای بازی‌وار سازی، چشم اندازی به شما می‌دهد که پیشنهادهای شخصی‌تر و مختص برند خودتان به مشتریان ارائه کنید.

جوانب منفی

  • در بعضی موارد، لازم است بعد از اجرای گیمیفیکیشن، استراتژی خود را تغییر دهید که نیاز به مدیریت پیچیده‌ای دارد.
  • گاهی گیمیفیکیشن باعث ایجاد احساسات منفی مانند سرخوردگی و رقابت غیردوستانه در میان مخاطبان می‌شود که کاملا برعکس هدف مورد انتظار شماست.
  • اگر بازی‌وار سازی شما به اندازه کافی هوشمندانه نباشد، ممکن است مخاطبان از آن صرفا برای سرگرمی استفاده کنند و باز هم به هدف تجاری که در پس آن دارید، نرسید.

گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

همان طور که در مقاله دیجیتال مارکتینگ نیز اشاره کردیم، گیمیفیکیشن یک ابزار سنتی در دنیای بازاریابی نیست و بیشتر در حوزه بازاریابی دیجیتال جای دارد. این ابزار را می‌توان در بسیاری از محصولات، خدمات و یا هر مرحله از سفر مشتری اعمال کرد و به راحتی با هر بودجه‌ای آن را تنظیم نمود. اما اساسا تاثیر گیمیفیکیشن بر استراتژی بازاریابی شما چیست؟

هنگامی که یک شرکت از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای مانند گیمیفیکیشن استفاده می‌کند، مردم آن را شرکت آینده نگرتری در نظر می‌گیرند. این امر بر قدرت کمپین شما تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این، گیمیفیکیشن باعث ارتباط طولانی مدت بین شما و مشتریان می‌شود. در نتیجه باعث استفاده بیشتر آن‌ها از محتوای شما خواهد شد. همه به این دلیل که شما یک کمپین خاطره انگیز ایجاد کرده‌اید!

6 مرحله ساده اما ضروری برای شروع گیمیفیکیشن

1- هدف از گیمیفیکیشن را تعیین کنید

یک دید کلی از آنچه می‌خواهید گیمیفیکیشن برای شما به ارمغان بیاورد، داشته باشید. چه انتظاری از گیمیفیکیشن برای کسب‌وکارتان دارید؟ ترافیک بیشتر؟ نرخ تعامل یا اینگیجمنت بالاتر؟ پاسخ این سوالات را دقیقا مشخص کنید.

2- به خواسته مخاطبان‌تان توجه کنید

مهم است وقتی که می‌خواهید از بازی به عنوان ابزاری برای بازاریابی خود استفاده کنید، نباید فقط سلیقه شخصی خود را اعمال کنید. مخاطب خود را درنظر داشته باشید. چه چیزی برای آن‌ها جذاب‌تر است؟ گیمیفیکیشن چه نفعی برایشان دارد؟ واضح است که رفتار مخاطبان در برابر یک شبه بازی، بسته به رده سنی‌شان متفاوت خواهد بود.

3- با قدم‌های کوچک شروع کنید

به جای اینکه از همان ابتدا بازی‌های سخت و پیچیده‌ای برای جذب مخاطبان بیشتر طراحی کنید، گیمیفیکیشن را با مراحل کمی بسازید. با یک شبه بازی ساده شروع کنید تا ببینید روند استراتژی شما چگونه می‌گذرد. در ابتدای کار، به ازای گذراندن مراحل و چالش‌های کوچک، به مشتریان پاداش دهید. مانند این کمپانی که در رویدادی، از طرح آزمون‌هایی با تلفن همراه استفاده کرد و موفق به کسب 95% مشارکت شد.

4- پاداشی را که می‌خواهید بدهید، مشخص کنید

از همان شروع استفاده از گیمیفیکیشن، باید پاداش‌هایی را که مشتریان به ازای درگیر شدن در بازی و برنده شدن دریافت می‌کنند، واضح باشد. این پاداش‌ها، می‌توانند مالی یا غیرمالی باشند.

5- گیمیفیکیشن باید سرگرم کننده باشد

مهم نیست مشغول چه نوع کسب‌وکاری هستید؛ صرفا سعی کنید تا جایی که ممکن است با استفاده از این ابزار تجربه لذت بخشی را به مخاطبان‌تان بدهید.

6- جسارت داشته باشید و ریسک کنید

بعد از اینکه کمی در گیمیفیکیشن طراحی شده تجربه کسب کردید و رفتار مخاطبان را بررسی نمودید، نوبت به پیشرفته‌تر کردن آن می‌رسد. بعد از مدتی چیزهای جالب‌تری به آن اضافه کنید که بیشتر با واقعیت در ارتباط باشد و شما را به هدف تجاری‌تان نزدیک کند.

4 روش گیمیفیکیشن برای موفقیت در قیف تبدیل

روش 1: پاداش دادن به ازای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

این روش اغلب تحت عنوان هک رشد یا growth hack توصیف می‌شود. شرکت‌هایی که برای به اشتراک گذاشتن سیستم‌ خود به کاربران پاداش می‌دهند، در واقع از گیمیفیکیشن بهره می‌برند. با دادن جایزه به کاربر، شرکت‌ها از ذات رقابتی و آزاد شدن دوپامین افراد استفاده می‌کنند. به عنوان مثال Uber برای کاربرانی که اپلیکیشن Uber را به یک نفر معرفی کنند، یک سفر رایگان به عنوان پاداش در نظر گرفته است.

گیمیفیکیشن اوبر

مثال دیگر استفاده از این روش، Dropbox است که به ازای هر نفری که کاربر معرفی کند، 500 مگابایت فضای بیشتر در اختیارش قرار می‌دهد. ترکیب گیمیفیکیشن با اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی و دعوت سایرین از این طریق، راهی عالی برای افزایش اینگیجمنت وب‌سایت شماست. شما برای متقاعد کردن کاربران‌تان که برندتان را به دیگران معرفی کنند، چه پیشنهادی دارید؟

روش 2: استفاده کوتاه مدت برای درگیر کردن مخاطب

سایت Codecademy از تکنیک متفاوتی برای گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ خود استفاده می‌کند. این شرکت این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بدون ثبت نام در سایت و فقط با انجام یکسری تکالیف از سیستم یادگیری کدنویسی استفاده کنند. کمی بعد از اینکه کاربران در سایت درگیر شدند، از آن‌ها خواسته می‌شود برای اینکه پیشرفت‌شان را از دست ندهند، ثبت نام کنند.

گیمیفیکیشن کداکادمی

این روش برای درگیرکردن بازدیدکنندگان سایت، کاهش نرخ پرش و افزایش نرخ تبدیل کار می‌کند. وقتی کاربران درگیر پلتفرم Codecademy شده و از آن سود ببرند، با احتمال بیشتری در سایت ثبت نام خواهند کرد.

روش 3: القای حس فوریت به مخاطبان

اضافه کردن شمارش معکوس یکی دیگر از روش‌های موثر گیمیفیکیشن است. این روش کاربران را به اقدام یا تبدیل ترغیب می‌کند. به عنوان مثال Dodocase، یک سایت فروش لوازم جانبی محصولات اپل، شمارشگر معکوسی به عنوان یک بنر در بالای سایت خود دارد که نشان می‌دهد چقدر تا پایان مهلت تخفیف مانده است:

گیمیفیکیشن در Dodocase

افزودن المانی مانند تایمر، کاربران را ترغیب می‌کند که سریع‌تر عمل کنند. Woot.com، یک فروشگاه آنلاین، نیز از تکنیک مشابهی استفاده می‌کند. در این وب‌سایت از یک نوار پیشرفت استفاده شده که درصد تعداد باقی مانده محصول را نشان می‌دهد:

گیمیفیکیشن woot

استفاده از گیمیفیکیشن برای افزودن عناصری که فوریتی را به مخاطب القا می‌کنند، بازدیدکنندگان را به انجام اقدامات جدید تشویق می‌کند. همچنین منجر به تبدیل‌های بیشتر و سریع‌تر می‌شود -چیزی که آرزوی هر بازاریابی است!

روش 4: استفاده از تخته امتیازات

نمایش تابلویی که امتیازات کاربران را نشان دهد، یکی دیگر از راه‌های سودآوری با استفاده از ذات رقابت طلب انسان است. Teleflora (یک فروشگاه آنلاین گل) مثال بسیار خوبی برای این روش گیمیفیکیشن است: در این وب‌سایت به ازای هر دلاری که پرداخت می‌شود، کامنت‌هایی که زیر پست‌های فیس بوکشان گذاشته می‌شود و پاسخ به سوالات مشتریان به کاربران امتیاز می‌دهد. از این امتیازات برای خرید برگ تخفیف می‌توان استفاده کرد. علاوه بر این جوایز، در یک صفحه نام کاربران با بالاترین امتیاز را نشان می‌دهد که به نوبه خود تشویقی برای آن‌ها محسوب شده؛ و حس رقابت را در دیگران برمی‌انگیزاند.

گیمیفیکیشن تله فلورا

وب‌سایت Econsultancy در مورد این روش بازاریابی Teleflora توضیح داده است که: «در نتیجه برنامه جالبی که Teleflora با استفاده از گیمیفیکیشن طراحی و اجرا کرد، میزان مراجعه به سایت از طریق فیس بوک 105% افزایش یافت و تصاویر و ویدیوهای آپلود شده 10 برابر بیشتر مشاهده شد. مهم‌تر از همه، نرخ تبدیل این وب‌سایت تا 92% افزایش یافته است». اکنون تصور کنید اجرای تنها یک سیستم مشابه در خلال تلاش‌های بازاریابی شما، چه کاری می‌تواند انجام دهد!

نتیجه گیری

استفاده از گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ ابزار قدرتمندی برای بهبود نتایجی است که در کسب‌وکارتان به دست می‌آورید. از گیمیفیکیشن می‌توان برای ایجاد انگیزه در کارمندان یا بازاریابی محصول و برند استفاده کرد که در این مقاله مورد آخر را توضیح دادیم. کیفیت اجرای گیمیفیکیشنی که طراحی کرده‌اید، موفقیت را تعیین می‌کند.

برایان بورک، معاون تحقیقات در Gartner، می‌گوید: «اکثر تلاش‌هایی که برای گیمیفیکیشن یا بازی‌وار سازی می‌شود، راه و هدف اصلی را گم کرده‌اند، اما یک گیمیفیکیشن موفق و پایدار می‌تواند مشتریان را به طرفداران شما و کار و یادگیری را به سرگرمی تبدیل کند. پتانسیل استفاده از این ابزار بسیار زیاد است.»

یک برنامه بازی‌وار سازی شده، باید تجربه لذت بخش و ارزشمند در اختیار کاربر خود قرار دهد. در غیر این صورت مردم تمایلی به استفاده از آن نخواهند داشت. بهترین مثالی که شما از گیمیفیکیشن که با آن برخورد کردید، چیست؟ لطفا در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

منابع

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.