تحلیل-swot-2000x1125

تبلیغات درون برنامه ای چیست؟ و انتظار چه تحولاتی را در سال 2020 داشته باشیم؟

تبلیغات درون برنامه ای که متفاوت از تبلیغات وب‌سایت‌های موبایلی است، به تبلیغاتی گفته می‌شود که در محیط اپلیکیشن‌های تلفن همراه صورت می‌گیرد. آمارها نشان می‌دهند که کاربران موبایلی 87% زمان خود را در اپلیکیشن‌ها می‌گذرانند و فقط 13% زمان‌شان را در وب‌سایت‌ها هستند. همچنین نیمی از این زمان تنها در یک اپلیکیشن مورد علاقه و نیمی دیگر در 5 اپلیکیشن برتر او می‌گذرد. از طرف دیگر، استفاده از موبایل در سراسر جهان رو به افزایش است بنابراین اپلیکیشن‌های بیشتری هر روز دانلود و مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس با توجه به موارد گفته شده، تبلیغات درون برنامه ای یکی از کانال‌های مهم بازاریابی موبایلی برای کسب‌وکارها و آژانس‌های تبلیغاتی می‌باشد. و محیط درون اپلیکیشنی این امکان را به تبلیغ کننده‌ها می‌دهد که با استفاده از داده‌های رسیده از کاربران، تبلیغات هدفمندی را انجام دهند.

هدفمندی تبلیغات درون برنامه ای به چه صورت است؟

با کمک داده‌هایی همچون سن، جنسیت، موقعیت مکانی و … که به راحتی توسط سازندگان اپلیکیشن‌ها جمع آوری می‌شود، امکان تبلیغات هدفمندی ایجاد می‌شود که تبلیغ کننده را به مخاطب ایده‌آل برساند.

راه‌های مختلف تبلیغات درون برنامه ای چیست؟

اپلیکیشن‌ها، محیطی را در اختیار تبلیغ کننده‌ها قرار می‌دهند تا تبلیغاتی متناسب با اپلیکیشن در آن قرار دهند. این تبلیغات می‌توانند به صورت پیشنهاد در اپلیکیشن قرار گیرند و کاربر دیدن یا ندیدن آن را انتخاب کند. بدین شکل تبلیغات برای کاربران مزاحمت کمتری ایجاد کرده و تجربه کاربری بهبود می‌یابد. زمانیکه می‌خواهید کمپین تبلیغاتی درون برنامه ای داشته باشید، حواس‌تان به چگونگی استفاده کاربر از اپلیکیشن مورد نظر باشد که در نهایت تجربه او از تبلیغ شما را می‌سازد.

انواع تبلیغات ویدیویی

تبلیغات درون برنامه ای - انواع تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی موبایلی از روش‌های جذاب تبلیغاتی هستند که می‌توانند برند و پیام شما را به صورت موثری به کاربران نشان دهند.

1. تبلیغات ویدیویی میان اپلیکیشنی (Interstitial Video Ads)

این تبلیغات ویدیویی، فیلم‌هایی هستند که در طول وقفه اپلیکیشن مثلا وقتی مرحله‌ای از بازی را می‌‌گذرانید، نشان داده می‌شوند. این تبلیغات به صورت تمام صفحه نشان داده می‌شوند و به همین دلیل برای کاربران جذاب هستند. و به تبلیغ کننده نیز اجازه می‌دهند تا تبلیغات درون برنامه ای خود را به صورت داستانی گیرا بازگو کنند.

2. تبلیغات ویدیویی جایزه دار (Rewarded Video Ads)

اپلیکیشن‌های بازی یا اپلیکیشن‌هایی که بر اساس گیمیفیکیشن ساخته شده‌اند، می‌توانند ویدیوهای تبلیغاتی خود را جایزه دار قرار دهند. بدین صورت که کاربران با دیدن ویدیوی تبلیغاتی، جون اضافه دریافت کنند یا مرحله‌ای را بگذرانند. از آنجا که این روش تبلیغ با اجازه کاربر صورت می‌گیرد و جایزه نیز دارد، نرخ کلیک و تبدیل بالایی دارند و از موثرترین روش‌های تبلیغات ویدیویی درون برنامه ای هستند.

3. تبلیغات ویدیویی مابین محتوا (Outstream Video Ads)

ویدیوهای مابین محتوا، درون محتوای اپلیکیشن (بین تصاویر یا پاراگراف‌های نوشتاری) قرار می‌گیرند. و زمانیکه کاربر به آن قسمت می‌رسد به صورت اتوماتیک نمایش داده می‌شوند. این ویدیوها نیز نرخ بازدید بالایی دارند زیرا در مکان‌های مشخصی که برای کاربر قابل مشاهده است، نشان داده می‌شوند.

4. تبلیغات ویدیویی قبل از پخش فیلم (Instream Pre-Roll Video Ads)

این ویدیوها قبل، حین و بعد از پخش محتوای ویدیویی در اپلیکیشن‌هایی که مخصوص نمایش ویدیو هستند، نمایش داده می‌شوند. به دلیل افزایش تمایل به تماشای ویدیو در تلفن همراه، محبوبیت و اثر بخشی تبلیغات ویدیویی قبل از پخش فیلم نیز رو به افزایش است.

انواع تبلیغات نمایشی

تبلیغات درون برنامه ای - انواع تبلیغات نمایشی

1. تبلیغات هم شکل (Native ads)

تبلیغات هم شکل متناسب با نگاه و احساس محتوای غیر تبلیغی اپلیکیشن است. بنابراین تبلیغات شبیه به محتوای درون برنامه نشان داده می‌شوند و برای کاربر مشابه پیام خوش آمد گویی یا پیشنهاد به نظر می‌آیند. در این روش کیفیت تجربه کاربری بالا بوده و کاربر تبلیغات را مزاحم نمی‌بیند.

2. تبلیغات میانی (Interstitial Ads)

این تبلیغات نیز مشابه تبلیغات ویدیویی میان اپلیکیشنی، در بین مراحل یا بخش‌های مختلف نمایش داده می‌شوند. از آنجا که این تبلیغات به صورت تمام صفحه به نمایش در می‌آیند، یکی از تعامل برانگیزترین انواع تبلیغات نمایشی درون برنامه ای هستند.

3. تبلیغات بنری معمول (Banner Ads)

شکل اصلی تبلیغات موبایلی به صورت بنری است. این گونه تبلیغات اندازه کوچکی دارند اما بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل استفاده زیاد، این تبلیغات به گزینه موثری برای ایجاد آگاهی از برند تبدیل شده‌اند.

4. تبلیغات بنری بزرگتر از اندازه معمول (Medium Rectangle Ads)

این تبلیغات به فرمت تبلیغات بنری هستند اما اندازه بزرگتری دارند و تاثیر بصری بیشتری می‌گذارند. بنابراین با پرداخت هزینه‌ای کمی بیشتر از بنرهای معمول، فضا و درصد دیده شدن بیشتری دریافت می‌کنید.

مزایای تبلیغات درون برنامه ای

  • نسبت به تبلیغات در وب، جذاب‌تر و بیشتر مورد پسند کاربر هستند.
  • این تبلیغات هدفمند هستند و امکان تعیین موقعیت مکانی، جنسیت، سن و مشخصات دیگر را دارند.
  • از آنجا که افراد همیشه موبایل خود را به همراه دارند و زمان زیادی را در اپلیکیشن‌ها سپری می‌کنند، بازدید تبلیغات بسیار بیشتر خواهد بود.

4 روند تبلیغات درون برنامه ای برای سال 2020

تبلیغات درون برنامه ای در گذشته ایراداتی داشته است که باعث می‌شد تبلیغ کنندگان کمی احتیاط به خرج دهند اما طی چند سال گذشته اقدامات بزرگی صورت گرفته است که ترس حتی محتاط ترین تبلیغ کنندگان را از بین ببرد. در اینجا می‌خواهیم نگاهی به پیشرفت‌ها و روندهای تکنولوژیکی مورد انتظار در سال آینده داشته باشیم. مواردی که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شما را افزایش خواهد داد و تبلیغات درون برنامه ای را به قالب go – to تبدیل می‌کند.

1. تبلیغات ویدیویی جایزه دار پادشاه تبلیغات ویدیویی درون برنامه ای می‌شوند.

اکثر کاربران تلفن همراه هر نوع تبلیغ را آزاردهنده و مزاحم می‌دانند اما ویدیوهای جایزه دار که به عنوان تبلیغات تبادل ارزش انتخابی (opt-in value exchange advertising) نیز شناخته می‌شوند، ورق را برمی‌گردانند. در واقع 68% مردم رویکرد مثبتی به تبلیغات دو سر برد دارند. در این تبلیغات کاربران احساس می‌کنند تبلیغ سودی به آن‌ها می‌رساند و تبلیغ کنندگان نیز بالاترین نرخ بازدید را به دست می‌آورند.

2. تبلیغات قابل پخش (Playable Ads) کشش ایجاد می‌کنند.

اگرچه تبلیغات قابل پخش در چند سال اخیر در اپلیکیشن‌های بازی بیشتر رایج بوده است اما در سال 2020 خواهیم دید که طیف وسیعی از صنایع از این تبلیغات به شکل آداپته شده با صنعت خود استفاده می‌کنند. این گونه تبلیغات برای کاربران سرگرم کننده است و با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. از طرفی این تبلیغات داده‌های بسیاری را در اختیار تبلیغ کننده می‌گذارند که بتواند عملکرد آن را محاسبه کند.

3. تکنولوژی 5G قدرت می‌بخشد.

در حال حاضر 5G در برخی کشورها راه اندازی شده است اما تا سال 2020 بیشتر مردم از این فناوری جدید استفاده خواهند کرد. این فناوری 20 برابر سریعتر از 4G است. با رایج شدن 5G، بازاریابان می‌توانند از این سرعت افزایش یافته استفاده کنند و تبلیغات ویدیویی بسیار جذابی با کمک واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR)، و فناوری سه بعدی ایجاد کنند که برای کاربر بسیار جذاب خواهد بود و تعامل بالایی با آن برقرار می‌کند. امکانات بی پایان خواهد بود.

4. تبلیغات درون برنامه ای به تکامل می‌رسد.

تبلیغات درون برنامه ای راه طولانی آمده است و این سال زمانی هیجان انگیز برای صنعت تبلیغات موبایلی خواهد بود. فرصت‌های بسیاری به وجود آمده‌اند و خلاقیت‌ها و نوآوری‌های بسیاری در راه هستند. صنعت تبلیغات از نواقص اطلاع دارد و ما هر روز شاهد برطرف شدن آن‌ها هستیم.

به عنوان یک بازاریاب یا تبلیغ کننده وقت آن رسیده است که ترس‌های خود را کنار بگذارید و شروع به آزمایش قالب‌های جدید تبلیغات درون برنامه ای کنید. برای سال آینده برنامه ریزی کنید و پیشرو در تبلیغات نوین باشید.

سخن پایانی

واقعیت غیر قابل انکار این است که جهان به سمت استفاده بیشتر از موبایل در حرکت است و در این بین استفاده از اپلیکیشن‌ها هر روز بیشتر می‌شود. در این صورت شما مخاطبان میلیونی در سطح ایران و میلیاردی در سطح جهان دارید که می‌توانند بیننده تبلیغات شما باشند. از طرفی داده‌های ارسالی از اپلیکیشن‌ها امکان هدفمند کردن تبلیغات را ایجاد می‌کنند و شما می‌توانید تبلیغ خود را مستقیم به پرسونای خود ارسال کنید. پس، اگر می‌خواهید به کیف پول مشتریان حال و آینده خود راه یابید، بهترین راه آن، تبلیغات درون برنامه ای در پر مصرف‌ترین اپلیکیشن‌های کاربران است.

این مقاله برگرفته از منابع زیر است:

در این مجموعه ما برای تولید محتوایی کاربردی تلاش می‌کنیم و آنچه خود در طی تحقیقات می‌آموزیم با شما به اشتراک می‌گذاریم. در صورتی که سوال، نظر یا تجربه‌ای دارید لطفا شنیدن آن را از ما دریغ نکنید.

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.