picc1

اتریبیوشن موبایل، تحول شگرف تبلیغات آنلاین

بین سال‌های 2000 تا 2015 میلادی، زمان صرف شده در تلفن‌های همراه 700 درصد افزایش یافته است. 90% از زمانی که کاربران به استفاده از تلفن همراه اختصاص می‌دهند، در اپلیکیشن‌هاست. هزینه تبلیغات موبایل در سراسر جهان در سال 2016 به 100 میلیارد دلار رسیده است. خلاصه این که تبلیغات موبایلی، بازار گسترده‌ای است که بسیاری از آن بهره می‌برند. با این وجود تنها 49% از افراد راه حلی برای آنالیز موبایل مارکتینگ خود دارند تا بررسی کنند آیا واقعا سرمایه گذاری در این حوزه صرفه اقتصادی داشته است یا خیر. اتریبیوشن موبایل یکی از این سیستم‌های آنالیز است. به این صورت که بازاریابان، مراحلی را که کاربر تا نصب اپلیکیشن و اولین تراکنش با آن طی می‌کند، بررسی می‌کنند. در اتریبیوشن کاربر و تمام اقداماتش ردیابی می‌شود؛ از کلیک روی بنر تبلیغ اپلیکیشن و نصب آن گرفته تا خرید و تراکنش‌ از طریق آن.

در این پست می‌خواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم که اتریبیوشن موبایل چطور کار می‌کند؟ و ردیابی تبلیغات موبایلی به چه صورت است؟ اگر به تازگی از موبایل مارکتینگ، به عنوان ابزار بازاریابی کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید و یا صرفا کاربر ساده موبایل هستید و نمی‌دانید کوکی‌ها (cookies) چطور کار می‌کنند، تا انتهای این پست با ما همراه باشید. جواب ساده تمام پرسش‌هایتان، اینجاست.

چرا اتریبیوشن موبایل مهم است؟

قبل از اینکه به طرز کارکرد اتریبیوشن بپردازیم، لازم است به این سوال پاسخ دهیم که اصلا چرا باید از آن استفاده کنید و صرفا به چیزی مانند گوگل آنالیتیکس اکتفا نکنید؟ مهم‌ترین دلیل، این است که ردیابی اپلیکیشن موبایل شما را قادر می‌سازد تا با اطلاعات درست و در زمان مناسب، بهترین تصمیمات ممکن را برای کسب‌وکار خود بگیرید.

در واقع پلتفرم‌های ارائه دهنده اتریبیوشن، مانند ادمود، دقیقا مشخص می‌کنند که کاربران از چه طریق وارد اپلیکیشن شما شده‌اند (برای مثال ردیابی کاربری که از طریق تبلیغات ویدیویی جذب برنامه شما شده و اقدام به نصب آن کرده است). همچنین کلیه اقداماتی که کاربر در اپلیکیشن انجام می‌دهد، با پلتفرمی مانند ادمود قابل ردیابی است. مقایسه این اطلاعات درباره کاربرانی که از منابع مختلف وارد اپلیکیشن شما شده‌اند، نتایج فوق العاده‌ای برای تصمیمات بازاریابی شما فراهم می‌کند.

با این کار می‌توانید تعیین کنید که بهترین کمپین‌های تبلیغاتی شما کدام هستند؛ و سپس آن‌ها را در اولویت استراتژی‌های بعدی بازاریابی کسب‌وکار خود قرار دهید. اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد تبلیغاتتان، به شما این امکان را می‌دهد تا هوشمندانه‌تر نتایج کمپین‌های تبلیغاتی را بررسی کنید و کمپین‌های بعدی‌تان را هدفمندتر بسازید. برای مثال دقیقا کاربرانی را مورد هدف قرار دهید که اپلیکیشن شما را نصب کرده‌اند، اما در آن ثبت نام نکردند.

کاربران، از کانال‌های تبلیغاتی مختلفی به سراغ شما می‌آیند. اگر نتوانید ردیابی کنید که چه کسانی، چطور، در چه زمانی و چرا به اپلیکیشن شما آمده‌اند، نمی‌توانید بفهمید که دقیقا کدام کانال تبلیغاتی برایتان کاربر فراهم کرده است. همچنین بدون این اطلاعات، سنجش ارزش نسبی آن کاربران نسبت به هزینه‌ای که پرداختید، غیرممکن می‌شود. مهم‌تر از همه، با ردیابی دقیقی که پلتفرم اتریبیوشنی مثل ادمود در اختیار شما می‌گذارد، می‌توانید متوجه شوید چه میزان از بودجه تبلیغاتی شما مستقیما صرف کلیک‌ها و نصب‌های فیک یا جعلی شده است.

اتریبیوشن موبایل چطور کار می‌کند؟

اتریبیوشن موبایل گپ اطلاعاتی را بین قبل و بعد از نصب‌هایی که کاربر در اپلیکیشن انجام می‌دهد، پر می‌کند. در اینجا ‌چند نمونه از اتریبیوشن آوردیم که نشان می‌دهد دقیقا کدام اطلاعات از این طریق، قابل ردیابی هستند:

ارتباط تبلیغات درون برنامه‌ای با نصب کاربر

این مورد مربوط به مواقعی است که کاربر یک ویدیوی درون برنامه‌ای را در اپلیکیشنی در موبایلش مشاهده و روی آن کلیک می‌کند. کلیک کاربر، ابتدا او را در کسری از ثانیه به برنامه اتریبیوشن موبایلی و سپس به فروشگاه اپلیکیشن مربوطه هدایت می‌کند تا آن را نصب کند.

با کلیک بر لینک، رفتن به اپ استور، دانلود اپلیکیشن و باز کردن آن برای اولین بار، ارائه دهنده اتریبیوشن مانند ادمود این اطلاعات را دریافت می‌کند:

  1. ID تبلیغات: مجموعه‌ای از اعداد و حروف که هر تلفن هوشمند یا تبلتی در جهان را شناسایی می‌کند،
  2. آدرس IP: آدرس مشخصی که دستگاه‌ها برای ارتباط با هم از طریق اینترنت استفاده می‌کنند،
  3. نماینده کاربر (User agent): یک خط نوشته‌ای که مرورگر و سیستم عامل کاربر را شناسایی می‌کند،
  4. برچسب زمانی: زمانی که کاربر روی لینک کلیک کرده است،
  5. اولین نصب: وقتی کاربر برای اولین بار برنامه را نصب و باز می‌کند.

با استفاده از این اطلاعات، ارائه دهنده اتریبیوشن می‌تواند تشخیص دهد که کاربری که اقدام به نصب کرده، جدید است یا خیر. اگر کاربر جدید باشد تلاش‌های بعدی ارائه دهنده اتریبیوشن بر این خواهد بود که نصب کاربر را با اینگیجمنت او در تبلیغ خاصی مطابقت دهد. این تبادل اطلاعات از روش‌های مختلفی می‌تواند صورت گیرد که رایج‌ترین آن استفاده از SDK ارائه دهنده اتریبیوشن است.

SDK (مخفف software development kit) یا کیت توسعه نرم افزار، به اپلیکیشن‌ها اجازه برقراری ارتباط با سرورهای ادمود را می‌دهد. توسعه دهندگان اپلیکیشن، SDK را در کد برنامه‌شان ادغام می‌کنند. به این ترتیب ادمود می‌تواند رفتار کاربر را در آن برنامه ردیابی کنند.

پاسخ به این سوال که کدام تبلیغات کار کرده‌اند

ارائه دهندگان اتریبیوشن می‌توانند با نگاهی به تاریخچه تبلیغاتی که کاربر قبل از نصب اپلیکیشن با آن‌ها روبرو شده است، اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی خاص را اندازه گیری کند زیرا آن‌ها اطلاعات کاملی از آن چه کاربر قبل از نصب دیده است، دارند.

پاسخ به این سوال که کدام تبلیغات ارزشمندترین مشتریان را فراهم کرده است

با داشتن اطلاعات مربوط به هر کاربر که چه تبلیغاتی را مشاهده می‌کند، ارائه دهندگان اتریبیوشن می‌توانند تعیین کنند که کدام سفر تبلیغاتی منجر به بیشترین درآمد برای صاحب اپلیکیشن موبایل شده است.

پنجره اتریبیوشن چیست؟

attribution window یا پنجره اتریبیوشن (یا پنجره تبدیل) دوره زمانی مشخصی است که ناشر می‌تواند ادعا کند یک کلیک یا بازدید به یک نصب منجر شده است. برای مثال یک قرارداد پنجره اتریبیوشن 28 روزه، به این معناست که اگر کاربر در این بازه زمانی بر بنر تبلیغاتی ناشر کلیک کرد و اپلیکیشن را نصب کرد، آن ناشر پول دریافت می‌کند.

پنجره اتریبیوشن

گفتیم ارائه دهندگان اتریبیوشن با نگاهی به تاریخچه کاربر اثربخشی تبلیغات را اندازه گیری و نتایج را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در واقع تاریخچه‌ای که آن‌ها درمورد کاربر بررسی می‌کنند، فقط اقداماتی است که طی بازه زمانی پنجره اتریبیوشن از سوی کاربر صورت گرفته است.

پنجره اتریبیوشن ابزار مهمی برای تبلیغ دهندگان و ناشران است و به آن‌ها کمک می‌کند بفهمند چه زمانی یک تبدیل اتفاق افتاده است. معمولا بین دیدن تبلیغ اپلیکیشن و نصب آن، یک وقفه زمانی وجود دارد. برای مثال اگر صبح هنگام استفاده از تلگرام، تبلیغ یک بازی را ببینید به احتمال زیاد تا غروب آن را فراموش کرده‌اید. تنظیم یک پنجره اتریبیوشن این امکان را فراهم می‌کند که دقیقا کاربرانی را در نظر بگیرید که از نظر فنی از طریق یک تبلیغ و نه صرفا با دیدن آن، به اپلیکیشن شما آمده‌اند.

برای این که با نحوه کارکرد اتریبیوشن ادمود و مزیت فوق العاده آن بر دیگر پلتفرم‌های تبلیغاتی، کاملا آشنا شوید، مصاحبه‌ای با آقای مولایی ترتیب دادیم که از این لینک قابل دسترسی است.

منابع

adjust

localytics

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.