موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ کجای استراتژی مارکتینگ شما جای دارد؟

یکی از بخش‌های مهم مارکتینگ شناخت بازار است. بازار می‌تواند شامل هر جایی باشد که مخاطب شما در آن حضور فعال دارد. در این عصر دیجیتال، بازارها روز به روز در حال تغییر هستند و ما نیز باید همگام با آن‌ها تغییر کنیم.

آمارها نشان می‌دهند که بالای 90% جمعیت ایران یعنی تا به این لحظه بالای 74 میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند که در این بین بیش از  60 میلیون نفر از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. با توجه به این آمارها، شما به عنوان صاحب کسب‌وکار، به این ابزار پرکاربرد به چه دیدی نگاه می‌کنید؟ صرفا برای ارتباط‌های شخصی از آن استفاده می‌کنید یا به عنوان ابزاری برای کسب‌وکار به آن نگاه می‌کنید؟ چقدر این بازار بزرگ مارکتینگ را مورد بررسی قرار داده‌اید؟ خبر دارید که گوگل تغییراتی در سیستم رتبه بندی خود داده است؟ با مفهوم Mobile-first آشنا هستید؟ در این نوشته می‌خواهیم نگاهی به چرایی و چگونگی  موبایل مارکتینگ داشته باشیم.

گوگل در مفهوم Mobile-first از چه چیزی صحبت می‌کند؟

گوگل، در سال 2017 با توجه به نتایج یک سال و نیم قبل خود، اعلام کرد که درصد جستجو از طریق سیستم‌های موبایلی، بیشتر از جستجو از طریق کامپیوتر است.

قبل از به دست آمدن این نتایج، رتبه بندی گوگل با توجه به نسخه دسکتاپ وبسایت‌ها انجام می‌گرفت اما گوگل تصمیم گرفت تغییراتی در الگوریتم‌های خود دهد و تمرکز خود را بر روی نسخه موبایلی وبسایت‌ها قرار دهد. در این تصمیم، شاخص ارائه نتایج جستجو تغییری نکرده است بلکه گوگل ابتدا نسخه‌های موبایلی را بررسی می‌کند و سپس به سراغ نسخه دسکتاپ می‌رود. در این صورت اگر شما فقط محتوای مناسب کامپیوتر داشته باشید همچنان در سرچ گوگل نمایش داده می‌شوید اما در رقابت با وبسایت‌های مشابه که دارای نسخه موبایلی هستند، احتمال کاهش رتبه سایتتان وجود دارد.

این تصمیم گوگل برای تشویق وبمسترها به  استفاده از محتوای سازگار با موبایل است تا با توجه به افزایش روز افزون کاربران موبایل، مشکلی در استفاده از وبسایت‌ها وجود نداشته باشد.

موبایل مارکتینگ چیست؟

تعریف موبایل مارکتینگ

هدف از استراتژی موبایل مارکتینگ، رسیدن به کاربران از طریق تبلیغات شخصی سازی شده است. در موبایل مارکتینگ از طریق یکی از راه‌های زیر می‌توانید توجه مخاطب را به برند خود جلب کنید:

  • وبسایت‌: وبسایت‌های شرکت شما باید طوری طراحی شده باشد که از نظر بصری برای مخاطب جذاب باشد و در صفحه نمایش کوچک موبایل به خوبی قابل استفاده باشد.
  • پیام‌های متنی: ارسال متون شخصی سازی شده برای مشتریان بالقوه برای تبلیغ محصول شما
  • ایمیل موبایل: فرستادن ایمیل به اکانت‌های شخصی مشتریان که در صفحه موبایل به خوبی قابل استفاده باشد.
  • اپلیکیشن‌ها: بسیاری از شرکتها اپلیکیشنهایی طراحی میکنند تا در دیدرس قرار گیرند و ترافیک بیشتر به دست آورند.
  • جستجوهای موبایلی: شبیه جستجوی معمول اینترنت است با این تفاوت که می‌توانید مکان کاربران را ببینید.
  • رسانه‌های اجتماعی موبایلی: یکی از بخش‌های مهم در موبایل مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است.

8 کاری که در موبایل مارکتینگ باید انجام دهید.

1. سایت خود را موبایل فرندلی کنید.

قبل از اینکه کمپین موبایل مارکتینگ خود را شروع کنید، باید سایت خود را موبایل فرندلی کنید. باید مطمئن باشید که منو و محتوای صفحه برای کاربران موبایلی مناسب است. برای بررسی موبایل فرندلی بودن سایت خود می‌توانید از دو راه استفاده کنید:

  • استفاده از ابزار موبایل فرندلی بودن گوگل mobile-friendly test که با سایت شما با توجه به میزان موبایل فرندلی بودن نمره می‌دهد.
  • استفاده از سایت mobile phone emulator که سایت شما را در فرمت تلفن‌های مختلف نشان می‌دهد.
موبایل مارکتینگ - موبایل فرندلی

2. تولید محتوای موبایل فرندلی از بخش‌های مهم در موبایل مارکتینگ است.

محتوا را بر اساس نیاز کاربران تلفن همراه بنویسید. اگر از رایانه برای نوشتن استفاده می‌کنید، به نظرتان می‌آید که تمام تب‌ها، صفحات و لینک‌ها مرتبط هستند اما در موبایل اینطور نیست. به یاد داشته باشید که بیشتر موبایل‌ها صفحه نمایش کوچکی دارند. و کاربران آن به برخی بخش‌های سایت شما، به طور مثال درباره شما، اهمیتی نمی‌دهند. آنچه برای کاربران تلفن همراه اهمیت دارد، محتوایی است که به دنبال آن هستند.

نوشتن عناوین

یکی از راه‌های جذب کاربر نوشتن عناوین مناسب موبایل است. عناوین خود را کوتاه و متقاعد کننده بنویسید تا مزایای نوشته را به صورت مختصر و مفید به کاربر نشان دهید. به طور مثال، اگر عنوان نوشته شما در دسکتاپ چنین بوده است: چگونه با سرمایه‌ای کم یا بدون سرمایه، کسب و کار خانگی خود را راه اندازید؛ حال برای موبایل فرندلی بودن باید عنوان شما به این شکل تغییر کند: چگونه بدون سرمایه کسب و کار خانگی داشته باشید؟

بهینه سازی برای موتورهای جستجو

مطالعات نشان می‌دهد که افراد در زمانی‌که از طریق موبایل جستجو می‌کنند، بیشتر از جستجو از طریق رایانه تمایل به خرید دارند. پس سئوی سایت خود را دست کم نگیرید. سهم جستجوی ارگانیک از طریق موبایل به طور روز افزون در حال افزایش است و این افزایش ادامه خواهد داشت. بنابراین جستجوی گوگل را به عنوان یکی از ابزار موبایل مارکتینگ دست کم نگیرید.

از طرفی رفتار افراد در زمان جستجو در موبایل نیز متفاوت است. زمانی‌که افراد در جستجوی محصولی از طریق موبایل هستند، بیشتر آن‌ها برای مدل خاصی سرچ می‌کنند زیرا قبلا درباره آن خوانده‌اند. پس زمانی که محتوای خود را برای کاربران موبایل بهینه می‌کنید، باید عمیق‌تر شوید و از کلمات کلیدی آشناتر برای کاربران استفاده کنید. به طور مثال: اگر عکاس هستید و محتواهای شما به بررسی دوربین‌های دیجیتالی مختلف می‌پردازد، عنوان خود را از بررسی دوربین دیجیتالی برتر به بررسی دوربین کانن SX520 تغییر دهید.

3. با استفاده از قابلیت بیزینس‌من گوگل (Google My Business) کاربران محلی را پیدا کنید.

کاربران موبایل معمولا به دنبال اطلاعات محلی هستند. کسب‌وکار خود را در نقشه محلی علامت گذاری کنید. گوگل با استفاده از قابلیت بیزینس‌من، این امکان را به شما می‌دهد. در این صورت شما در دسترس هر دو دسته کاربران موبایلی و دستکتاپ قرار می‌گیرید. زمانی‌که این کار را انجام دهید به زودی متوجه بهبود ترافیک سایت خود می‌شوید. زیرا کاربران موبایل سریع‌تر می‌توانند کسب‌وکار شما را در هنگام جستجو پیدا کنند.

موبایل مارکتینگ - قابلیت بیزینس‌من گوگل

4. برند خود را به سمت کاربران موبایل ببرید.

یکی از اهداف موبایل مارکتینگ آگاهی دادن به کاربران موبایلی درباره برند است و یکی از راه‌های آگاهی دادن درباره برند، استفاده از تبلیغات موبایلی از طریق رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های دیگر است. برای استفاده از تبلیغات تلفن همراه، اولین کاری که باید انجام دهید، شناسایی مخاطبان اصلی خود است. وقتی برند شما به اندازه سامسونگ عظیم نیست، نمی‌توانید برای همه بازاریابی کنید.

5. موبایل مارکتینگ با استفاده از پیام متنی (SMS)

با توجه به تحقیقات انجام شده، به طور متوسط %58 کاربران موبایل، هر ساعت یک یا چند بار گوشی خود را چک می‌کنند. آن‌ها موبایل را همیشه در نزدیکی خود قرار می‌دهند و هر لحظه آماده پاسخگویی به آن هستند. از طرفی بسیاری از کاربران تلفن همراه، ترجیح می‌دهند به جای تماس تلفنی، پیام خود را به صورت SMS ارسال کنند. پس موبایل مارکتینگ از طریق پیام کوتاه می‌تواند بسیار مفید باشد.

موبایل مارکتینگ - آمارهایی از کاربران موبایل

مزایای SMS مارکتینگ:

  • استفاده از نتایج: به راحتی می‌توانید پیگیری کنید که چه کسانی پیام شما را باز کردهاند؟ بر روی کدام لینک‌ها کلیک شده‌است؟ و چه کسانی پیام شما را نادیده گرفته‌اند؟
  • ایجاد تعامل: پیام‌های متنی موبایل این امکان را به شما می‌دهد که فیدبک سریعی از دکمه پاسخ (reply) در اختیار کاربران به دست آورید.
  • تحویل فوری: SMS مارکتینگ بسیار سریع اتفاق می‌افتد. از زمانی‌که شما دکمه ارسال را فشار می‌دهید تا زمانی‌که پیام شما به مخاطبتان می‌رسد لحظه‌ای بیشتر طول نمی‌کشد. پس شما با تنظیم کمپینی می‌توانید طی 5 دقیقه صدها کلیک و عکس العمل دریافت کنید.
  • شخصی سازی: پیام متنی امکان شخصی سازی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید یک داستان کوتاه یا لینکی را در SMS مارکتینگ خود قرار دهید تا گیرندگان بتوانند به آن مراجعه و مطالعه کنند.

6. موبایل مارکتینگ از طریق ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی

برندهای مختلف اپلیکیشن‌هایی را طراحی و روانه بازار کرده‌اند. برخی، اپلیکیشن‌هایی مختص به برند خود عرضه کرده‌اند. به طور مثال اپ‌های فروشگاه‌ها و مارکت‌ها، تاکسی‌های آنلاین، شرکت‌های گردشگری، سفارش غذا و غیره.

اما برخی برندها اپلیکیشن‌هایی طراحی کرده‌اند که در ظاهر ربطی به فعالیت آن‌ها ندارد و اپ کاربرد دیگری دارد. به طور مثال شرکت خودرو سازی آئودی اپلیکیشن شروع و پایان (star,stop) را به بازار ارائه کرده است که ربطی به فروش خودرو ندارد. این اپلیکیشن به منظور حفظ باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین صورت که زمانی که برخی از اپلیکیشن‌های بر روی موبایل شما استفاده‌ای ندارند، از این اپ اعلانی فرستاده می‌شود که اجازه بستن آن‌ها را بگیرد و بدین صورت باتری حفظ شود. اما در واقع این اپ به ویژگی خودروی آئودی اشاره دارد که در زمان توقف، خود به خود موتور ماشین را خاموش می‌کند و زمانی که راننده کلاچ را می‌گیرد تا ماشین را در دنده قرار دهد، موتور را روشن می‌کند.

موبایل مارکتینگ - اپلیکیشن آئودی

7. تعامل اجتماعی ایجاد کنید.

تعامل در شبکه ‌های اجتماعی بیشتر از طریق موبایل انجام می‌شود. بنابراین باید رسانه‌های اجتماعی را در استراتژی موبایل مارکتینگ خود قرار دهید. در مقاله بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید اطلاعات کاملی به دست آورید.

8. استفاده از کمپین‌های چند کانالی

شما باید روش‌های مختلف موبایل مارکتینگ را با هم ترکیب کنید تا به تعامل بیشتری با مخاطبانتان برسید. تنها از یک راه استفاده نکنید آن‌ها مکمل هم هستند. کمپین‌های چند کانالی می‌تواند شامل اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های اجتماعی، پلت فرم‌های پیامی همچون تلگرام و غیره باشد. کاربران شیوه زندگی چند کاناله دارند پس مارکتینگ شما هم باید منطبق باشد.

وبلاگ نویسی می‌تواند یکی دیگر از استراتژی‌های کلیدی بازاریابی باشد که در صورت موبایل فرندلی بودن وبلاگ نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت. شما می‌توانید در منوی وبلاگ یا سایت خود، کانال‌های اصلی برای کاربران تلفن همراه (پادکست‌ها، فیلم‌ها، وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌های آنلاین و غیره) را قرار دهید.

موبایل را در قلب مارکتینگ خود قرار دهید.

سرعت بازاریابی موبایل بسیار بالاست و میزان عکس العمل آن نیز 5 برابر بازاریابی ایمیلی است. دستگاه‌های تلفن همراه %80 از زمان در دسترس هستند. پس وقتی تبلیغات موبایل قابل اعتماد، قابل ردیابی و مقرون به صرفه هستند، چرا استفاده نشوند؟

نتیجه گیری:

از آمارها می‌توان دریافت که موبایل مارکتینگ رو به پیشرفت است. برای دستیابی به موقعیت بهتر برای برند خود و به دست آوردن مشتری‌های هدفمند در تجارت آنلاین خود، محتوای مفید تولید کنید، به اشتراک بگذارید و از موبایل مارکتینگ استفاده کنید. حال با تمام آنچه گفته شد، قصد دارید از موبایل مارکتینگ استفاده کنید؟

منابع:

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.