اصول سئو در تولید محتوا

مهمترین نکات سئو محتوا در سال 2020

این مقاله برای شماست که صاحب کسب‌وکار، مدیر وب‌سایت، متخصص دیجیتال مارکتینگ یا علاقه‌مند به سئو هستید. تلاش کرده‌ایم اطلاعات کاملی ارائه کنیم تا با دنبال کردن آن‌ها، اصول سئو در تولید محتوا را بشناسید تا موتورهای جستجو مطالب شما را راحت‌تر واکاوی (crawl) و درک کنند و در فهرست (index) خود قرار دهند. اما قرار نیست رازهای مگویی بگوییم که بتوانید به سرعت سایت خود را رتبه یک گوگل کنید.

سئو اغلب مربوط به تغییراتی جزئی در وب‌سایت شماست. در حالیکه معمولا چندین ساعت برای نوشتن محتوا وقت صرف می‌کنید اما زمان کمی که برای بهینه‌ سازی هر پست صرف می‌کنید، مهم‌ترین بخش است. مجموعه این زمان‌های کم، می‌تواند تاثیر بسزایی در تجربه کاربری و عملکرد سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک داشته باشد. هر گونه بهینه سازی شما باید به سود و در جهت بهتر کردن تجربه کاربر باشد. موتور جستجو نیز یکی از این کاربران است که به سایر کاربران در پیدا کردن محتوای شما کمک می‌کند. مواردی که در ادامه به اصول سئو در تولید محتوا قرار می‌گیرند، باید در تمام سایت‌ها با هر اندازه و نوعی که هستند، اعمال شوند. امیدوارم این مقاله ایده‌هایی نو در چگونگی بهبود وب‌سایت، به شما ارائه دهد.

اهمیت به کارگیری اصول سئو در تولید محتوا چیست؟

اکثر اطلاعات آنلاین از سرچ در موتورهای جستجو شروع می‌شود و 75% این سرچ‌ها در گوگل صورت می‌گیرد. از طرفی 5 نتیجه اول گوگل، 67% بیشتر از باقی نتایج کلیک می‌شوند. پس با توجه به این اطلاعات، اهمیت سئو واضح است.

سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

سئو کلاه سیاه

همانطور که گفته شد، سئو باید در جهت بهتر کردن تجربه کاربر انجام شود اما برخی از افرادی که می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه طی کنند، تجربه کاربر را در نظر نمی‌گیرند و اصول سئو را فقط برای موتور جستجو انجام می‌دهند. سئو محتوا بدین روش را سئو کلاه سیاه می‌گویند. با و جود راه‌های متعدد برای دور زدن و شکستن قوانین، می‌توان به سرعت در رتبه‌های برتر گوگل قرار گرفت. اما این کار به اسپم شدن متعدد صفحات و در نهایت مجازات سنگین برای وب‌سایت خواهد انجامید. اگر از سئو بدین منظور استفاده می‌کنید، مدام باید به دنبال به روز رسانی‌ها و قوانین جدید موتورهای جستجو و راه‌های دور زدن آن‌ها باشید و در نهایت شانس تولید محتواهایی ماندگار را از دست خواهید داد.

اصول سئو در تولید محتوا - مثالی از سئوی کلاه سیاه

سئو کلاه سفید

اما سئو کلاه سفید راهی برای داشتن تجارت آنلاین پایدار است. در این روش تمرکز شما بر کاربران است و با عمل به قوانین موتور جستجو، به مرور زمان در رده‌های بالا قرار خواهید گرفت. سئو کلاه سفید راه ساده‌ای نیست و رقابت سالم با افرادی که قوانین را رعایت نمی‌کنند بسیار مشکل است.

سئو کلاه خاکستری

همانطور که زندگی هیچ وقت سفید یا سیاه نیست، سئویی که انجام می‌شود نیز معمولا چیزی بین کلاه سفید و کلاه سیاه است که به آن سئو کلاه خاکستری می‌گویند. در سئو کلاه خاکستری کسی را فریب نمی‌دهیم اما برای رسیدن به رتبه‌های برتر فهرست گوگل هم تلاش می کنیم. سئو را همچون بازی ببینید. افراد مختلف راه‌های مختلفی می‌روند. الگوریتم‌های گوگل آنقدر واضح نیستند که بتوان قوانین مشخصی تعریف کرد. و آنچه ما به عنوان سئو انجام می‌دهیم، تجربیات موفقیت آمیز دیگران بوده است. به طور مثال لینک سازی از نظر گوگل صحیح نیست و برخی هم بر این باور هستند که تاثیری ندارد اما می‌توان برندهای معروفی همچون نیویورک تایمز را دید که همچنان از لینک سازی استفاده می‌کنند.

مشکل اینجاست که الگوریتم‌های گوگل هنوز کاملا در جهت سئو کلاه سفید نیست. آپدیت‌های الگوریتم‌ها هرروز بیشتر به این سمت می‌روند اما ما همچنان در جنگل هستیم.

اصول سئو در تولید محتوا - سئوی کلاه سیاه و کلاه سفید

در این مقاله ما نمی‌خواهیم تبلیغی برای سئو کلاه خاکستری کنیم بلکه تماما درباره اصول سئو کلاه سفید در تولید محتوا صحبت می‌شود و این تصمیم شماست که به چه راهی بروید و چه میزان ریسک پذیر باشید.

سئو داخلی و سئو خارجی

سئو داخلی یا داخل صفحه، به بهینه سازی همه اصول رتبه بندی گوگل اعم از عناوین، محتوا و ساختار صفحه برمی‌گردد. اما سئو خارجی یا خارج صفحه، درباره عواملی است که مورد بررسی گوگل قرار می‌گیرند اما مستقیما در دست شما نیستند. برخی از این متغیرها شامل شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌های دیگر صنعت شما و سابقه شخصی کاربر می‌باشند. سئو داخلی و خارجی هم راستای همدیگر هستند و در تولید محتوا باید هردوی آن‌ها در نظر گرفته شوند.

سئو داخلی (On-Page)

اصول سئو در تولید محتوا - سئوی داخلی

اصول سئو فنی (Technical SEO) در تولید محتوا

بهینه سازی جنبه‌های فنی وب‌سایت برای افزایش رتبه صفحات در موتورهای جستجو را سئو فنی می‌گویند. بالا بردن سرعت وب‌سایت، آسان‌تر کردن واکاوی و قابل درک بودن وب‌سایت، از عوامل بهینه سازی فنی است. سئو فنی بخشی از سئو داخلی سایت شماست که بر روی بهبود عناصر داخلی تمرکز دارد. برخی از این عوامل مانند سرعت بارگذاری صفحه، به تجربه کاربر بستگی دارد و برخی به ربات‌های موتور جستجو کمک می‌کند تا درک درستی از صفحه شما داشته باشند. ایجاد پایه فنی قوی اغلب تجربه بهتری هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو ‌می‌سازد.

ویژگی‌های وب‌سایت با سئو فنی مناسب

1. سریع است.

تحقیقات نشان داده‌اند که کاربران وب‌سایت از طریق موبایل، در صورت باز نشدن صفحه در عرض سه ثانیه، آن را ترک می‌کنند. پس اگر وب سایت کندی داشته باشید، کاربران شما را ترک و به سراغ رقبایتان می‌روند. گوگل که از این رفتار کاربر خبر دارد، وب‌سایت‌هایی با سرعت بالاتر را در الویت قرار می‌دهد.

2. برای موتورهای جستجو قابل کاوش است.

موتورهای جستجو از ربات‌ها برای خزیدن و کاوش وب‌سایت استفاده می‌کنند. و ربات‌ها برای کشف سایت شما، لینک‌ها را دنبال می کنند. وجود یک ساختار مناسب برای لینک‌های داخلی، می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که ربات‌ها محتواهای مهم‌تر سایت شما را پیدا خواهند کرد. همچنین با استفاده از فایل robots.txt می‌توانید دستورالعمل‌های لازم برای ربات‌ها را در سایت خود قرار دهید. در این فایل می‌توانید برای ربات‌ها مشخص کنید که کدام محتواها را می‌توانند بررسی کنند و کدام‌ها را نباید در لیست جستجو نشان دهند یا لینک‌های کدام صفحه‌ها را دنبال نکنند. البته در استفاده از این ابزار دقت کنید زیرا یک اشتباه کوچک، ربات‌ها را از کاویدن بخش‌های مهم سایت منع می‌کند.

اصول سئو در تولید محتوا - فایل robots.txt در سئوی فنی

گاهی افراد ناخواسته فایل‌های CSS و JS سایت خود را در فایل robot.txt مسدود می‌کنند. این فایل ها حاوی کدهایی هستند که به ربات‌ها اطلاعاتی از چگونگی کار کردن سایت را می‌دهند. اگر مسدود شوند، موتورهای جستجو نمی‌توانند بفهمند که سایت شما به درستی کار می‌کند یا خیر.

3. لینک‌های مرده ندارد.

آزاردهنده‌تر از سایت‌های کند، لینک به صفحه‌هایی است که وجود ندارند و کاربر با خطای 404 روبرو می‌شود. موتورهای جستجو با پیدا کردن این لینک‌ها حتی اگر پنهان باشند، رتبه شما را کاهش می‌دهند. برای جلوگیری از این اتفاق، زمانی که می‌خواهید صفحه‌ای را پاک یا جابجا کنید، URL آن را حذف یا تغییر دهید.

اصول سئو در تولید محتوا - خطای 404 سئوی فنی
4. موتورهای جستجو را با محتوای تکراری گیج نمی‌کند.

اگر در چندین صفحه از سایت خود یا حتی در سایت‌های دیگر محتوای یکسانی دارید، موتورهای جستجو در رتبه بندی آن‌ها دچار سردرگمی می‌شوند. در نتیجه ممکن است همه صفحات را با محتوای پایین رتبه بندی کنند. احتمال دارد بدون آنکه بدانید محتوای تکراری داشته باشید. موتورهای جستجو محتواهای مشابه حتی با URL متفاوت را تشخیص می‌دهند. راه حل این مشکل استفاده از تگ کنونیکال (canonical) است که می‌توانید مشخص کنید صفحه اصلی یا صفحه‌ای که می‌خواهید در رتبه بندی ماشین‌های جستجو قرار گیرد، کدام است.

5. امن است.

ایمن کردن وب‌سایت برای تضمین حفظ حریم خصوصی کاربران، از نیازهای اساسی این روزهاست. یکی از راه‌های ایمن سازی وب سایت، اجرای HTTPS است. HTTPS این اطمینان را می‌دهد که داده‌های ارسال شده بین مرورگر و سایت قابل رهگیری نیستند. بدین منظور می‌توانید از سند SSL استفاده کنید تا HTTPS بر روی سایت شما قرار گیرد. گوگل به امن بودن سایت اهمیت می دهد و آن را در رتبه بندی در نظر می‌گیرد.

برای بررسی وجود HTTPS بر روی وب‌سایت خود در مرورگرها، باید علامت قفل را در سمت چپ نوار جستجوی مرورگر خود ببینید. اگر جمله امن نیست (not secure) را می‌بینید، باید برای امن کردن سایت خود هرچه سریعتر اقدام کنید.

اصول سئو در تولید محتوا - امن و غیر امن بودن سایت در سئوی فنی

5 بخش گفته شده از مهم‌ترین اصول سئو فنی در تولید محتوا هستند اما 3 بخش دیگری که در ادامه گفته می‌شود می‌توانند امتیاز مثبتی برای سایت شما داشته باشند.

6. داده‌های ساختار یافته دارد.

استراکچرد دیتا (structured data) یا داده‌های ساختار یافته به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا وب‌سایت، محتوا یا کسب‌وکار شما را بهتر بشناسند. وقتی اطلاعات خود را در قالب ثابتی ارائه دهید، موتورهای جستجو به راحتی آن‌ها را پیدا کرده و می‌فهمند. به طور مثال اگر سایت آموزش آشپزی دارید، باید اطلاعات دستورهای آشپزی را در فرمت مشخصی وارد کنید تا موتورهای جستجو به راحتی به محتوای شما پی ببرند. همچنین استفاده از داده‌های ساختار یافته، شما را واجد شرایط برای سایت دارای محتوای غنی می‌کند و در رتبه بندی شما تاثیر مثبت دارد.

7. دارای نقشه سایت XML است.

سایت مپ یا نقشه سایت، لیستی از تمام صفحات سایت شماست. که نقشه راه موتورهای جستجو در سایتتان می‌باشد. با کمک نقشه سایت، مطمئن هستید که موتورهای جستجو محتواهای مهم سایت شما را از دست نمی‌دهند. نقشه سایت XML پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها و بخش‌های دیگر را طبقه بندی می‌کند و تعداد تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح شده هر صفحه را نشان می‌دهد.

اصول سئو در تولید محتوا - نقشه سایت در سئوی فنی

اگر در سایت خود لینک‌های داخلی ساختار مشخصی دارند، نیازی به نقشه سایت XML نیست اما حضور آن در سایت ضرری ندارد. بنابراین بهتر است نقشه سایت داشته باشید تا از کاوش بهینه موتورهای جستجو مطمئن باشید.

8. وب‌سایت‌های بین المللی از تگ hreflang استفاده می‌کنند.

اگر شما سایتی چند زبانه دارید یا چند کشور را هدف قرار می‌دهید، باید به موتورهای جستجو کمک کنید که بداند هدف شما کدام کشورها و زبان‌هاست. تگ hreflang در این راه به شما کمک می‌کند. این تگ‌ها مشکل محتوای تکراری را نیز حل می‌کنند. اگر شما یک محتوا را برای کشورهای مختلف قرار دهید، با این تگ گوگل متوجه این موضوع می‌شود.

تا به اینجا، سعی کردیم خلاصه‌ای کامل از اصول سئو فنی ارائه کنیم. از این به بعد به بهینه سازی محتوا، کلمات کلیدی، عنوان و توضیحات متا می‌پردازیم.

محتوا

مهمترین قسمت سئو داخلی، محتوای شماست. محتوایی که اطلاعات لازم و کاربردی را درباره موضوع مورد نظر به کاربر بدهد. این را به یاد داشته باشید که نتایج خوب همیشه از تلاش زیاد به دست می‌آیند. اگر محتوای ساده و تکراری تولید کنید، حتی اصول سئو پیشرفته هم نمی‌تواند کمک چندانی به شما کند. عواملی که یک محتوا را در نظر گوگل عالی نشان می‌دهند از این قرار است:

کیفیت محتوا

مطالبی با کیفیت بالا می‌توانند شما را از بقیه متمایز کنند. اما ارائه مطالب با کیفیت کار ساده‌ای نیست. برای ارائه خوب شما باید معلمی خوب با قدرت بیان بالا باشید. البته لازم نیست از ابتدا شروع کنید. می‌توانید از مطالب دیگران استفاده کرده و آن‌ها را بهتر، طولانی‌تر و عمیق‌تر کنید. اما اگر از قبل ایده‌هایی در ذهن دارید، برای آن وقت بگذارید، طوفان فکری داشته باشید و با عنوانی قوی شروع به کار کنید. در هر پست مطمئن باشید که همه مطالب مهم را در محتوای خود گنجانده‌اید. نوشتن را به عادت روزانه خود تبدیل کنید تا موفق شوید.

به روز بودن محتوا

با وجودیکه ارسال منظم محتوای جدید بسیار مهم است، اما ارسال ماهی یکبار مطالب نیز در صورتی که محتوای شما کامل و عمیق باشد، کافی است. از طرفی آپدیت کردن منظم مطالب منتشر شده قبلی نیز در رتبه شما تاثیر زیادی دارد.

پاسخ‌های مستقیم

گاهی گوگل پاسخ‌های مستقیمی به جستجوگران می‌دهد. اگر شما محتوای خود را آنقدر واضح بنویسید که گوگل آن را به عنوان پاسخ یک سوال خاص تشخیص دهد، در زمان جستجوی کاربر، محتوای شما را مستقیما در زیر نوار جستجو نشان می‌دهد. محتواهایی که به جزئیات بیشتر می‌پردازند و پاسخ سوالات را واضح تر می‌دهند، روز به روز محبوب‌تر می‌شوند. پس، از نوشتن جملات پیچیده و محتوای غیر مفید بپرهیزید.

اصول سئو در تولید محتوا - پاسخ‌های مستقیم گوگل

کلمات کلیدی

از آنجا که کلمه کلیدی شما باید در عنوان و متن مقاله به تعداد کافی قرار گیرد، قبل از شروع به نوشتن، کلمه کلیدی خود را انتخاب کنید. از بین اصول سئو در تولید محتوا ، انتخاب کلمه کلیدی مهم‌ترین است و باید زمان کافی برای یادگیری بگذارید.

گوگل در گذر سال‌ها باهوش و باهوش‌تر شده است. اینکه کلمه کلیدی را به صورت افراطی در متن استفاده کنید، به جای بهبود رتبه گوگل شما، آن را پایین می‌آورد. گوگل نه تنها به کلمه مورد جستجو نگاه می‌کند بلکه مشابه‌های جستجو شده آن را نیز در نظر می‌گیرد تا منظور کاربر را بهتر متوجه شود. پس در زمان استفاده از کلمه کلیدی فقط بر روی خواننده متمرکز شوید و در مکان‌های استراتژیک مهم همچون عناوین، URL و توضیحات متا حتما کلمه کلیدی خود را به کار ببرید.

انتخاب کلمه کلیدی

انتخاب کلمه کلیدی موضوع مهمی است که به سادگی نباید از آن بگذرید. کلمات کلیدی درباره موضوع محتوای شما صحبت می‌کنند و نحوه ایجاد لینک‌ها و تاکتیک‌هایی که برای سئو پیش می‌برید را مشخص می‌کنند. یکی از اشتباهات رایج این است که افراد متوقف شوید. بهترین سئوکارها به صورت مداوم درباره کلمات کلیدی تحقیق می‌کنند و همچنین کلمات کلیدی محتواهای خود را مدام ارزیابی می‌کنند.

اشتباه رایج شماره یک: انتخاب کلمه کلیدی اشتباه

به طور مثال شرکت شما خدمات مشاوره‌ای برای اصول سئو در تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ انجام می‌دهد که به ازای 20 ساعت مشاوره، 30 میلیون دریافت می‌کند. هزینه‌ای که شما دریافت می‌کنید از برخی رقبا پایین‌تر است اما باز هم کمی گران است. حال اگر در محتوای خود کلمه کلیدی “مشاوره رایگان دیجیتال مارکتینگ” را قرار دهید، حتی اگر منظور شما به طور مثال یک جلسه رایگان باشد، باز هم شما مخاطبی را جذب می‌کنید که به دنبال اطلاعات رایگان است. شاید این کلمه کلیدی رتبه و ترافیک سایت شما را بالا ببرد اما مخاطب درست را به سایت شما هدایت نمی‌کند. پس بهتر است کلمه کلیدی دیگری انتخاب کنید. حتی اگر کلمه کلیدی جدید 99% مخاطبان قبلی شما را از بین ببرد اما یک درصد باقیمانده می‌توانند مشتری شما باشند.

اشتباه رایج شماره دو: نادیده گرفتن رقابت

فرض بگیریم کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کردید. کلمه‌ای که کسب‌وکار شما را به درستی نشان دهد. حال قدم بعدی چیست؟ یکی از ابزارهایی که تعداد جستجو و درجه سختی کلمه کلیدی شما را نشان دهد، همچون KW Finder یا Goole Keyword Planner یا دیگر ابزارهای مشابه را باز کنید. چند کلمه کلیدی انتخاب شده را تایپ کرده و نتیجه را بینید. طبیعتا شما به کلمه کلیدی که بیشترین تعداد جستجو را دارد متمایل می‌شوید اما یادتان نرود که رتبه بندی گوگل در رقابت صورت می‌گیرد. سایت خود را با رقبای اصلی این کلمه کلیدی مقایسه کنید. اعتبار صفحه و دامین آن‌ها را می‌بینید؟ تعداد دامین‌های لینک شده به آن‌ها را می‌بینید؟ رقابت با این سایت‌ها می تواند ماه‌ها و یا حتی سال‌ها زمان ببرد. این یعنی شانس شما در قرارگیری بین 3 رتبه اول گوگل، نزدیک به صفر است.

حال چه اتفاقی می‌افتد؟ برخی به سراع کلمات کلیدی بلند می‌روند. آن‌ها فکر می‌کنند چون تعداد جستجوی این کلمات کمتر است، رقابت نیز کمتر است اما متاسفانه همیشه اینطور نیست. در این کلمات کلیدی هم رقبای شما می‌توانند سایت‌هایی باشند که سال‌هاست مشغول به کار هستند و صدها یا شاید هزاران لینک دارند. رقابت در این کلمات کلیدی نیز به سختی کلمه کلیدی کوتاه‌تر است. این را هم در نظر داشته باشید که هرچه کلمه کلیدی بلندتر می‌شود، استفاده از آن در متن و عنوان سخت‌تر می‌شود و از طرفی تقاضا برای کلمه‌های کلیدی بلند نیز کمتر است. پس چه کنید؟ چگونه کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار، با درجه رقابتی پایین و ترافیک کافی را انتخاب کنید؟

تحقیق درباره کلمه کلیدی مناسب: روی هدف جستجوگر تمرکز کنید.

بیشتر افراد بر روی کلمات کلیدی متمرکز می‌شوند اما درست این است که بر روی چیزهایی که جستجو می‌شود متمرکز شوید. به طور مثال شما یک سایت کاریابی دارید. هرچه افراد بیشتری از طریق سایت شما شغل پیدا کنند، درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود. پس نیاز به کلمه کلیدی مناسبی دارید که شما را در رتبه‌های بالاتر نشان دهد. مثلا اگر کلمه کلیدی خود را مشاغل مهندسی انتخاب کنید، رقابت بسیار بالاست و هدف پشت هر جستجو متفاوت است. این چیزی است که شما باید به آن اشاره کنید. کاربر شما به دنبال چه چیزی است؟ از چه کلمات کلیدی بهتری می‌توانیم استفاده کنیم که رقابت کمتری در آن‌ها باشد؟

به پیشنهادهای جستجوی گوگل نگاه کنید. اینها جستجوهای متداول دیگری هستند که افراد انجام می‌دهند. مثلا مکانیک، فیزیک، شیمی بسیار رقابتی هستند اما محیط زیست یا شیلات چطور؟ با انتخاب این چنین کلمات کلیدی می‌توانید رتبه خود را بهبود بخشید و در محیط رقابتی کوچکتری فعالیت کنید.

اصول سئو در تولید محتوا - پیشنهادهای گوگل

پس برای انتخاب کلمه کلیدی، پیشنهادهای جستجوی گوگل را بررسی کنید. مخاطبینی که به دنبال این کلمات هستند را شناسایی کنید. هدف هر گروه را از این جستجو بررسی کنید. حتی مشخص کردن بودجه هر گروه می‌تواند به شما کمک کند. با این اطلاعات می‌توانید محتواهایی ایجاد کنید که بهترین کلمه کلیدی را برای هر گروه به کار برده باشد. این اطلاعات حتی بر کمپین‌هایی که اجرا می‌کنید نیز تاثیر می‌گذارند. شما می‌توانید سایت‌های تخصصی هر گروه را برای تبلیغ انتخاب کنید. در این صورت رقابت کمتر، شانس موفقیت شما را بیشتر خواهد کرد و مخاطبان سایت‌های تخصصی راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند. این بدان معناست که هم لینک‌ها و رتبه بهتری به دست می‌آورید و هم در زمان کمتری، درآمد بیشتری خواهید داشت.

HTML

بعد از تولید محتوا، یکی از بخش‌هایی که باید از آن مراقبت شود، HTML است. نیازی به داشتن تخصص در این زمینه نیست. اما اجرای یک تجارت آنلاین بدون دانستن اصول اولیه HTML، همانند رانندگی بدون آشنایی با چراغ راهنمایی است. در اینجا نگاهی به بخش‌های HTML که باید برای هر محتوا بهینه شود، می‌اندازیم.

عنوان

  • عنوان صفحه اصلی وب‌سایت شما باید نام وب‌سایت یا کسب‌وکار شما باشد. همچنین می‌توانید اطلاعات دیگری همچون مکان کسب‌وکار یا مواردی دیگر نیز در عنوان صفحه اصلی و‌ب‌سایت بنویسید. برای صفحات دیگر وب‌سایت خود نیز عناوین منحصر به فردی ایجاد کنید تا گوگل بتواند صفحات را از هم تشخیص دهد. از انتخاب یک عنوان برای تمامی صفحات یا تعداد زیادی از صفحات سایت خود بپرهیزید.
  • زمانی که محتوای یکی از صفحات شما در صفحه‌ای از نتایج جستجو دیده می‌شود، عنوان نوشته شده در تگ عنوان (title tag) در خط اول ظاهر می‌شود. پس عنوانی را انتخاب کنید که متناسب با موضوع محتوای صفحه باشد و آن را به خوبی توصیف کند. از انتخاب عناوینی که هیچ ارتباطی با محتوای صفحه ندارند یا عناوین پیش فرض و مبهم بپرهیزید.
  • عناوین باید کوتاه اما حاوی اطلاعات مفید باشند. اگر از عناوین بلند استفاده کنید، گوگل تنها بخشی از آن را نشان می‌دهد که به صورت خودکار در نتیجه جستجو ایجاد می‌شود. این انتخاب توسط گوگل، می‌تواند با توجه به درخواست کاربر یا دستگاه مورد استفاده، متفاوت باشد و به هر شخصی عنوان متفاوتی نمایش داده شود. پس از انتخاب عناوین طولانی و بی‌فایده برای کاربران بپرهیزید.
اصول سئو در تولید محتوا - تگ عنوان

توضیحات متا

توضیحات متا توضیحاتی درباره محتوای صفحه به گوگل می‌دهد. عنوان یک صفحه می‌تواند چند کلمه یا یک عبارت باشد اما توضیحات متا می‌تواند یک یا چند جمله و یا یک پاراگراف کوتاه باشد. توضیحات متا مهم هستند زیرا ممکن است گوگل از آن‌ها به عنوان اسنیپت (Snippet) صفحات شما استفاده کند. از طرفی این هم ممکن است که گوگل با توجه به درخواست کاربر، بخش مرتبطی از محتوای صفحه شما را در اسنیپت نمایش دهد. در هر صورت اضافه کردن توضیحات متا برای هر صفحه، همیشه خوب است و در صورتی که گوگل نتواند متن مناسبی از داخل محتوای شما پیدا کند، از توضیحات متا استفاده می‌کند.

در توضیحات متای خود به صورت خلاصه کلیه اطلاعات لازم مربوط به محتوای صفحه و مفید برای انتخاب کاربران را بنویسید. از نوشتن توضیحات بی ربط، تکراری و عمومی خودداری کنید. سعی کنید کلمات کلیدی را در این بخش به کار ببرید. و بیش از حد طولانی ننویسید.

برای هر صفحه خود توضیحات متا منحصر به فرد داشته باشد که در جستجوهایی که ممکن است کاربر چندین صفحه از سایت شما را بخواهد، از گیج شدن گوگل و کاربر خودداری کرده باشید. اگر سایت شما آنقدر بزرگ است که هزاران یا حتی میلیون‌ها صفحه دارد، نوشتن توضیحات به صورت دستی می‌تواند مشکل باشد. بدین منظور می‌توانید از برچسب‌های توضیحی خودکار مربوط به محتوا استفاده کنید. از یک برچسب برای تمام یا بخش بزرگی از صفحات با محتواهای منحصر به فرد استفاده نکنید.

اصول سئو در تولید محتوا - توضیحات متا

Yoast SEO WordPress

برای ویرایش عناوین و توضیحات متا می‌توانید از Yoast استفاده کنید. این افزونه بسیار محبوب است و ویژگی‌های پیشرفته‌ای دارد که به سئو شما بسیار کمک می‌کند و در وقتتان نیز صرفه جویی می‌شود.

سئو خارجی (Off-Page)

اصول سئو در تولید محتوا - سئوی خارجی

اعتماد

رتبه صفحه (PageRank)، فرمول معروفی است که بنیانگذاران گوگل اختراع کرده‌اند. که البته تنها فاکتوری نیست که در هنگام رتبه بندی صفحات در فهرست جستجو در نظر می‌گیرند. گوگل بر اساس رتبه صفحه شما به قانونی بودن سایت شما پی می‌برد. لینک‌های با کیفیت از سایت‌های معتبر همچون دامنه‌های edu. یا gov. به رتبه شما کمک می‌کند. برای اعتماد سازی 4 بخش وجود دارد:

1. اعتبار

گوگل اعتبار کلی سایت شما را از مجموع دو نوع اعتباری که می‌توانید به دست آورید، تعیین می کند:

  • اعتبار دامنه (Domain authority) مربوط به میزان گسترش نام دامین شماست. به عنوان مثال دامنه Coca-cola.com بسیار معتبر است زیرا همه درباره آن شنیده‌اند.
  • اعتبار صفحه (Page authority) که مربوط به اعتبار محتوای یک صفحه مشخص است. با استفاده از افزونه موز (Moz) می‌توانید اعتبار دامنه و صفحه‌های سایت خود را ببینید. مقیاس رتبه‌ها از 1 تا 100 است. که هرچه بالاتر باشد، اعتبار شما بیشتر است.

بهبود اعتبار می‌تواند با لینک‌های با کیفیت انجام شود. سعی کنید کارهایی انجام دهید که سایت‌های بزرگ را تشویق کند تا شما را به نمایش بگذارند. این کار آسان نیست و زمان زیادی طول می کشد. اما این لینک‌ها می‌توانند برای شما نقش سئو کلاه سفید را بازی کنند و بسیار با ارزش هستند.

2. نرخ پرش (Bounce rate)

نرخ پرش مقیاسی برای نشان دادن افرادی است که تنها یک صفحه از سایت شما را می‌بینند و خارج می‌شوند. محتوا، زمان بارگذاری، قابل استفاده بودن و جذابیت برای خواننده، فاکتورهایی هستند که می‌توانند نرخ پرش شما را کاهش دهد. کاربران زمان بیشتر را در سایتی می‌گذرانند که سرعت بارگذاری خوبی داشته باشد، جذاب باشد و محتوای آن غنی و کاربردی به نظر برسد. راه دیگر بالا بردن نرخ پرش، استفاده از ویدیو است که باعث می‌شود کاربر زمان بیشتری در سایت بگذراند. بنابراین نرخ پرش به اندازه نرخ کلیک مهم است و در رتبه بندی گوگل تاثیر بسزایی دارد.

همچنین اگر کاربر قبلا در یک صفحه بوده باشد یا به طور کلی از سایت شما بازدید کرده باشد، گوگل فکر می‌کند شما محتوای مناسبی برای او دارید و این در رتبه بندی شما تاثیر می‌گذارد.

3. سن دامنه

سن دامنه شاید به اندازه دیگر موارد اهمیت نداشته باشد اما بی‌اهمیت هم نیست. اگر هنوز سایت خود را راه اندازی نکرده‌اید، بهتر است به دنبال دامنه‌های مناسب منقضی شده بگردید و از آن‌ها استفاده کنید.

4. هویت

همانطور که اشاره شد، داشتن یک نام تجاری یا هویت شخصی آنلاین، علامتی برای قابل اعتماد بودن به موتورهای جستجو می‌دهد. کاربران برندهایی را که می‌شناسند نسبت به آن‌ها که نمی‌شناسند ترجیح می‌دهند. به طور مثال شما برای خرید یک جفت لاستیک، به برندی که می‌شناسید بیشتر از آن که نمی‌شناسید اهمیت می‌دهید.

لینک‌ها

این تصور که بک لینک همه چیز است اشتباه است. بک لینک‌ها فقط بخشی از دیگر اصول سئو درتولید محتوا هستند. روش‌های زیادی برای بک لینک گرفتن وجود دارد. اما هر کاری می‌کنید، منتظر معجزه نباشید. کمتر پیش می‌آید دیگران خود به خود به شما بک لینک دهند. باید ابتکار عمل را به دست گیرید و از آن‌ها بخواهید. بک لینک گرفتن 3 عامل مهم دارد که نباید از آن‌ها غافل شوید:

1. کیفیت لینک‌ها

کیفیت لینک‌های شما بسیار بیشتر از تعداد آن‌ها اهمیت دارد. زیرا موتورهای جستجو بسیاری از لینک‌های اسپم یا دارای کیفیت پایین را نادیده می‌گیرند. همچنین لینک‌هایی از سایت‌های جدید باارزش‌تر از تکرار لینک‌ها از سایت‌های قبلی است. و در نهایت لینک گرفتن از وب‌سایت‌های دیگر نیز بیشتر از لینک‌های داخلی شما ارزش دارند.

2. متن لینک (Anchor text)

انکر تکست همان متنی است که سایر سایت‌ها هنگام لینک دادن به شما از آن استفاده می‌کنند. هرچه متن لینک طبیعی‌تر باشد، بهتر است. به طور مثال شما می‌خواهید کاربر را از طریق لینکی به صفحه‌ای از سایت خود که محتوای آن درباره “نوشتن بهترین انکر تکست‌ها” است، راهنمایی کنید. هم می‌توانید بنویسید ” اگر می‌خواهید درباره نوشتن بهترین انکر تکست‌ها بدانید اینجا را کلیک کنید” و لینک را در “اینجا را کلیک کنید” قرار دهید و هم در داخل متن محتوا لینک را بر روی “نوشتن بهترین انکر تکست‌ها” قرار دهید. روش دوم بک لینک‌های محتوایی (contextual backlinks) نامیده می‌شوند و بهتر از دسته اول هستند.

3. تعداد لینک‌ها

بعد از موارد گفته شده، تعداد لینک‌ها اهمیت پیدا می‌کند و باید سعی کنید به مرور زمان، تعداد بیشتری لینک‌های با کیفیت بالا ایجاد کنید. اما در نظر داشته باشید صفحاتی که به آن‌ها لینک می‌دهید هم مهم هستند. بیشتر بک لینک‌های شما به صفحه اصلی‌تان نمی‌رسد بلکه بیشتر به صفحات دیگر سایت شما لینک می‌شوند. باید مطمئن باشید که بک لینک‌ها به صفحات صحیح لینک می‌شوند. اگر صفحه‌ای باشد که هیچ جایی برای تعامل کاربر نداشته باشد، شما اشتباه کرده‌اید. پس به همان اندازه که کیفیت لینک‌هایی که می‌گیرید مهم است، صفحاتی که به آن لینک می‌شوند نیز اهمیت دارد.

سابقه شخصی

دسته سوم سئو خارجی، عوامل شخصی است. اکثر این عوامل خارج از کنترل شما هستند اما مواردی نیز وجود دارند که می‌توانید انجام دهید و شانس خود را بالا ببرید.

1. کشور

جستجوگران بیشتر به دنبال نتایج مربوط به کشوری هستند که در آن حضور دارند. زمان کاری شرکت‌ها و رستوران‌های پیشنهادی با توجه به منطقه زمانی که در آن حضور دارید ظاهر می‌شوند. موتورهای جستجو کلمات را با توجه به منطقه جستجو، متفاوت معنی می‌کنند. همچنین سطح رقابت در کشورهای مختلف، متفاوت است. در این صورت یک سایت چند زبانه نه تنها اطلاعات شما را در اختیار افرادی بیشتری به زمان مادری‌شان قرار می‌دهد بلکه به شما در رتبه بندی آسان‌تر کمک می‌کند. اما برای ترجمه بهتر است از سایت‌ها و افزونه‌های ترجمه آنلاین استفاده نکنید زیرا ترجمه طبیعی نمی‌دهند. با هزینه‌ای کمی بیشتر، می‌توانید از افرادی بومی کمک بگیرید. هرچه کیفیت ترجمه بهتر باشد، کاربران بیشتری جذب می‌شوند و رتبه شما بهبود می‌یابد.

2. شهر

استفاده از نام شهر به عنوان کلمه کلیدی شاید بتواند به شما در یافتن کاربران همشهری کمک کند. اما خود را فقط به کاربران محلی محدود نکنید.

شبکه‌های اجتماعی

آیا برای برند خود شبکه اجتماعی دارید؟ هرچه افراد بیشتری شما را لایک کنند، برای شما بهتر است. وقتی گوگل می‌بیند که کاربر در یک شبکه اجتماعی علاقه به برندی دارید، نتیجه می‌گیرد که نشان دادن نتایج بیشتری از آن برند، باعث خوشحالی او می‌شود. علاوه بر علائمی که از طرف جستجوگر به صورت مستقیم به گوگل می‌رسد، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که در رتبه بندی بهتر شما کمک کنند. در این بین دو عامل اصلی وجود دارد:

1. کیفیت اشتراک گذاری‌ها

همانند کیفیت بک لینک‌ها، افرادی که محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند از نظر گوگل مهم هستند. بهتر است قبل از انتشار پست، تاثیرگذاران صنعت خود را بیابید، از آن‌ها نقل قول کنید و یا به مصاحبه دعوت کنید تا آن‌ها هم با شما آشنا شوند.

2. تعداد اشتراک گذاری

محتوای عالی ایجاد کنید. به موضوعات مختلف بپردازید و برای افراد مختلف محتوا تولید کنید. طبق مطالعات انجام شده، وایرال شدن محتوا از برانگیختگی فیزیولوژیکی می‌آید. محتوایی که احساسات مثبت یا منفی زیادی را برانگیزد، وایرال می‌شود. به همین دلیل خبرهای جعلی اغلب به سرعت وایرال می‌شوند. توصیه به اخبار جعلی نمی‌کنیم اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتشار پست، به تمام زوایای آن فکر کنید. اگر به محرک‌های عاطفی مخاطبان خود ضربه بزنید، در طولانی مدت به مطالب شما بیشتر توجه می‌شود.

نتیجه گیری

هدف این مقاله نشان دادن اهمیت و روش‌های بهینه سازی موتور جستجو است. اگر سئو را دست کم بگیرید، مطمئن باشید که کسب‌وکار آنلاین شما از بین خواهد رفت. اگر در گذشته تصمیم‌های اشتباهی برای سئو سایت خود گرفته اید، مهم نیست. از الان قبل از نوشتن پست بعدی خود، تحقیق و به کارگیری کلمه کلیدی را فراموش نکنید و اصول سئو در تولید محتوا را به کار ببرید. موفق باشید.

منابع

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.