بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی پر کاربرد در ایران

به تاثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی بر روی 56 میلیون ایرانی که از اینستاگرام ، تلگرام، توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند، فکر کرده اید؟!

نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در سال ۹۸ و با جامعه آماری شهروندان کل کشور( اعم از شهر و روستا) انجام شده‌است، نشان می‌دهد ۷۰ درصد مردم ایران، حداقل از یکی از شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند.

بسیاری هرروز از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند آنهم نه یک بار بلکه چندین بار. در واقع ما آنقدر به تلفن همراه خود و رسانه‌های اجتماعی بر روی آن معتاد شدیم که در علم روانشناسی معادل نوموفوبیا برای آن در نظر گرفته شد. با چنین استفاده گسترده‌ای از رسانه‌های اجتماعی، فرصتی باورنکردنی برای بازاریابی دیده می‌شود. اگر در حال حاضر از موبایل مارکتینگ و بخصوص بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده نمی‌کنید، باید آن را هرچه زودتر بیاموزید و به کار ببرید وگرنه بازار بزرگی را از دست خواهید داد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی به چه چیزی گفته می‌شود؟

به عنوان تعریفی ساده، بازاریابی شبکه های اجتماعی را می توان هر گونه عملی در جهت گرفتن ترافیک برای وبسایت یا گرفتن توجه در بین رسانه‌های اجتماعی بیان کرد اما نیل پتل تعریف دیگری می‌دهد: بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی پروسه‌ای برای تولید محتوایی متناسب با زمینه فعالیت پلت فرم شبکه اجتماعی مورد نظر است که بتواند کاربر را به سمت تعامل و اشتراک گذاری پیش ببرد. هر پلت فرم متفاوت است. در یکی متن نقش اصلی دارد، در دیگری ویدیو تسلط دارد و در پلت فرمی دیگر، تصاویر موفق‌تر هستند.  بنابراین هر پلت فرم استراتژی متفاوتی را می‌طلبد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی به چه چیزی گفته می‌شود؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی از 5 بخش اصلی تشکیل می‌شود:

1. استراتژی

درباره استراتژی شبکه های اجتماعی خود فکر کنید. هدف شما از بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ تمایل به اشتراک گذاری چه نوع محتوایی دارید؟ چه نوع محتوایی می‌تواند جذابیت بیشتری برای مخاطب هدف شما داشته باشد؟ تصویر، ویدیو یا لینک؟ نوع محتواعلمی باشد یا سرگرم کننده؟ شبکه‌ های اجتماعی چگونه می‌توانند در رسیدن به اهدافتان به شما کمک کنند؟ برخی از کسب‌وکارها از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای افزایش آگاهی درباره برندشان و برخی از آن برای بالابردن ترافیک وبسایت یا فروش استفاده می‌کنند. شبکه های اجتماعی همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا تعامل و ارتباط برقرار کنید و کانالی برای برقراری ارتباط با مشتریان داشته باشید.

بر روی کدام پلت فرم شبکه‌ اجتماعی می‌توانید متمرکز شوید؟ این روزها در ایران، شبکه های اجتماعی اصلی تلگرام، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یوتیوب و آپارات هستند. زمانی که می‌خواهید بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را شروع کنید بهتر است با تعداد کمی از پلت فرم‌ها که مخاطب هدف شما در آن بیشتر حضور دارد شروع کنید اما به یاد داشته باشید که استراتژی شما نباید ثابت بماند بلکه با توجه به آنالیز پست‌های شبکه های اجتماعی باید تغییر کند.

قبل از همه این‌ها بهتر است پرسونای بازاریابی خود را بشناسید تا بتوانید به این سوالات به خوبی پاسخ دهید.

2. برنامه‌ریزی برای انتشار

انتشار در شبکه های اجتماعی به آسانی اشتراک گذاری یک پست، تصویر یا ویدیو در پلت فرم‌های صفحات اجتماعی است. اما برای اطمینان از به دست آوردن بیشترین بازدید کننده از صفحه اجتماعی خود، نیاز به انتشار محتوایی مناسب که مورد علاقه مخاطب شما باشد، در زمان و تناوب مشخص دارید.

با جستجویی در اینترنت متوجه می‌شوید که زمان‌های متفاوتی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی در پلت فرم‌های مختلف می‌دهند. پس برای اینکه بهترین زمان برای پست گذاشتن را انتخاب کنیم چه کنیم؟ تنها راه، استفاده از A/B تست است. باید شروع کنید و بهترین زمان خود را پیدا کنید. نکته مهم، پیدا کردن زمانی است که مخاطبان شما آنلاین هستند. در این بین می‌توانید چند سوال را از خود بپرسید و از جواب‌های آن برای محدود کردن بازه‌های زمانی خود استفاده کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - زمان مناسب گذاشتن پست

محتوای خود را بدون برنامه قرار ندهید. بهترین زمان را پیدا کنید تا بازاریابی شبکه های اجتماعی شما بهترین نتیجه را دهد. شما می‌توانید پست‌های خود را برنامه دهید تا طبق زمان مورد نظرتان به صورت اتوماتیک منتشر شود. در این صورت هم در زمان شما صرفه جویی می‌شود و هم بهتر به نتایج مورد نظرتان می‌رسید و آنالیز دقیق‌تری خواهید داشت.

3. گوش دادن و تعامل

زمانی که کسب‌وکار و صفحه مجازی شما رشد می‌کند، صحبت از برند شما شدت می‌گیرد. افراد بر روی صفحه شما نظر می‌گذارند، شما را در پست‌های خود تگ می‌کنند یا به صورت مستقیم به شما پیام می‌دهند. حتی ممکن است درباره برند شما بدون اینکه اطلاع داشته باشید در صفحات مجازی صحبت کنند. بنابراین باید صحبت‌هایی که درباره برند شما در صفحات مجازی می‌شود را ببینید. اگر نظرات مثبت هستند، فرصتی برای سورپرایز شدن و لذت بردن از آن‌ها به دست آورده‌اید اما اگر نظرات منفی هستند زمان دارید که قبل از وخیم شدن وضعیت، پشتیبانی ارائه داده و مشکل را اصلاح کنید.

ابزارهایی برای تعامل و گوش دادن صفحات اجتماعی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از پست‌هایی که به شما مربوط می‌شود اما شما را تگ نکرده‌اند نیز با خبر شوید.

4. آنالیز

در طول زمان، در شبکه های اجتماعی، چه محتوا منتشر کنید و چه تعامل ایجاد کنید، نیاز دارید که عملکرد بازاریابی شبکه اجتماعی خود را بدانید. آیا به تعداد فالوور بیشتری نسبت به ماه پیش رسیده‌اید؟ چقدر نظر مثبت در ماه گرفته‌اید؟ چند نفر از هشتگ برند شما در پست‌های صفحه مجازی خود استفاده کرده‌اند؟

پلت فرم‌های شبکه های اجتماعی شکل مبتدی از این اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهند. اما برای به دست آوردن اطلاعات آنالیزی بیشتر می‌توانید از ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی دیگر استفاده کنید.

5. تبلیغات

زمانی که هزینه لازم برای رشد بازاریابی شبکه اجتماعی خود را در اختیار داشتید، می‌توانید به سراغ تبلیغات شبکه های اجتماعی بروید. تبلیغات شبکه های اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا به مخاطبان بیشتری نسبت به افرادی که شما را فالوو می‌کنند برسید.

پلت فرم‌های تبلیغ کننده در شبکه های اجتماعی امروزه آنقدر قدرتمند هستند که می‌توانید مشخص کنید دقیقا چه کسانی تبلیغ شما را ببینند. شما می‌توانید مخاطبان هدف خود را بر اساس علایق، رفتارها، محل زندگی و غیره مشخص کنید.

اینستاگرام

بازاریابی شبکه های اجتماعی - اینستاگرام

تاریخچه:

سازنده های این اپلیکیشن کار خود را به بهترین نحو انجام داده‌اند. آنها اپلیکیشن فوق العاده‌ای را طراحی کردند و در زمان مناسب به بازار عرضه کردند. جالبه بدانید که در مدت سه ماه از قرار گیری این اپلیکیشن در اپ استور، کاربران آن به یک میلیون رسید. رشد این اپ کاملا ارگانیک بود. این برنامه به قدری خوب بود که ماه‌ها از سلاطین اپ استور بود و همچنان نیز هست. زمانی که اینستاگرام به بازار آمد، کمپانی اپل به تازگی از آیفون 4 رونمایی کرده بود که جهشی بزرگ در کیفیت تصاویر گرفته شده با تلفن همراه توسط کاربران ایجاد کرده بود.

در سال 2012، تنها 24 ماه بعد از شروع به کار اینستاگرام، کمپانی فیس بوک آن را با مبلغی در حدود 1 میلیارد دلار خرید و در 2015 تبلیغات در این اپ را برای همه افراد تغییر داد و به یکی از شبکه های اجتماعی مهم در بازاریابی تبدیل شد. در حال حاضر اینستاگرام ماهانه یک میلیارد کاربر فعال دارد که 500 میلیون از آنها هر روز از آن استفاده می‌کنند. و در میان شبکه های بزرگ، اینستاگرام بالاترین نرخ تعامل را دارد.

زمینه: تصویر

تا مدتی پیش زمینه فعالیت اینستاگرام فقط عکس بود اما در حال حاضر امکان قرار دادن ویدیوهای یک دقیقه ای در پست‌ها و ویدیوهای طولانی در IGTV به وجود آمده است.

از آنجا که فقط با دوبار کلیک برروی تصاویر و به آسانی می‌توان آن را لایک کرد، این کار در اینستاگرام خیلی بیشتر از توییتر و فیس بوک انجام می‌شود. در مقایسه عکس و ویدیو، کاربران برای عکس‌ها لایک و کامنت بیشتری قرار می‌دهند. اما افرادی نیز با قرار دادن ویدیوهای جالب توانسته‌اند فالوور، لایک و کامنت‌های زیادی را به دست آورند. اگر می‌خواهید به تازگی اکانتی در اینستاگرام باز کنید، بر روی عکس‌ها بیشتر متمرکز شوید. همچنین استفاده از هشتگ‌ها را فراموش نکنید. و حتما از بیو پیج خود بهترین استفاده را داشته باشد که تنها راه شما برای لینک دادن افراد به سایتتان، بیو صفحه اینستاگرام شماست.

چگونه از اینستاگرام برای بازاریابی استفاده کنیم؟

در میان رسانه‌های اجتماعی، اینستاگرام بالاترین تاثیرگذاری را دارد. شاید به دلیل بصری بودن این پلت فرم باشد یا شاید به این دلیل که تبلیغات، هنوز کاربران را اذیت نکرده است. همچنین می‌تواند به دلیل حضور اینفلوئنسرها باشد که بیشتر تمایل دارند محتوای خود را بر روی اینستاگرام قرار دهند تا فیس بوک یا دیگر رسانه‌ها. پس اینستاگرام می‌تواند مکان خوبی برای حضور برند شما باشد. اگر تاکنون از اینستاگرام به عنوان ابزاری برای بازاریابی شبکه های اجتماعی خود استفاده نکرده‌اید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مرحله 1: یک اکانت بیزینسی برای اینستاگرام خود بسازید.

اگر یک اکانت شخصی با محتوای مناسب کسب‌وکار خود و تعداد قابل قبول فالوور دارید، می‌توانید همان اکانت را به اکانت بیزینسی اینستاگرام تبدیل کنید. در این صورت اکانت شما تمام امکانات اکانت بیزینسی را دریافت می‌کند و فالوورهایتان هم حفظ می‌شوند. بدین منظور کافی است از منوی تنظیمات اینستاگرام، گزینه Switch to Business Profile را بزنید و سپس اطلاعات تماس خود را وارد کنید. اطلاعات تماس بیزینس شما می‌تواند شامل ایمیل، شماره تلفن و یا آدرس باشد. اگر اکانت شخصی ندارید یا اکانت شخصی‌تان مناسب برند نیست، اکانت بیزینسی جدیدی برای اینستاگرام کسب‌وکارتان بسازید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - اکانت بیزینسی اینستاگرام

مرحله 2: نوشتن استراتژی اینستاگرام

1. مخاطب هدف خود را پیدا کنید.

بهتر است بدانید که بیشتر کاربران اینستاگرام زیر 35 سال سن دارند و تعداد کاربران خانم‌ و آقا تقریبا برابر است. پس زمانی که مخاطب هدف خود را شناختید، درباره محتوایی که او دنبال می‌کند فکر کنید. چه محتوایی در اکانت بیزینسی خود پست می‌کند؟ چگونه با رقبا یا برندهای مشابه شما تعامل دارد؟

2. اهداف خود را مشخص کنید.

اولین قدم در نوشتن استراتژی اینستاگرام این است که بدانید از طریق اکانت بیزینسی خود چه چیزی را می‌خواهید به مخاطب برسانید. درک اهدافتان شما را در مسیر درست نگه می‌دارد.

بازاریابی شبکه‎ های اجتماعی - اهداف هدفمند در اینستاگرام

معیارهای قابل اندازه گیری در اینستاگرام می‌توانند تعداد لایک‌ها، فالووها و کامنت‌ها باشند. اما در نظر داشته باشید که اهدافتان حتما مرتبط با اهداف کسب‌وکارتان قرار داشته باشند. اهداف کسب‌وکار شما باید در راستای چهار مرحله سفر مشتری قرار گیرند:

  • آگاهی: اطلاع درباره برند، نرخ رشد فالوورها و بازدید کننده پست
  • تعامل: نرخ تعامل (بر اساس لایک) و نرخ توسعه (بر اساس اشتراک گذاری)
  • تبدیل: به غیر از نرخ تبدیل، نرخ کلیک و نرخ پرش (bounce rate)
  • مشتری: اقدامات مشتریان همچون معرفی و توصیه برند
3. به برنامه ارسال منظم متعهد باشید.

فالوورهای شما انتظار دارند که پست‌های شما را به صورت منظم ببینند. شما باید آن‌ها را از برند خود آگاه کنید و تعامل خوبی با محتوایتان برقرار کنند. اما این نکته به معنی تعداد پست بیش از حد نیست. زمان زیادی از فالوورها نگیرید و باعث آزار آنها نشوید. در این صورت ممکن است دیگر به پست‌های شما توجه نکنند یا بدتر از آن آنفالوو شوید.

زمان خاصی برای بهترین زمان پست وجود ندارد. آمارها متفاوت هستند و بهترین زمان برای صنایع، مخاطبان و روزها و ماه‌های مختلف، متفاوت است. پس همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، برای به دست آوردن زمان مناسب خود، سعی و خطا کنید. نکته مهم زمانی است که فالوورهای شما آنلاین هستند که این زمان را می‌توانید از منوی تنظیمات اکانت بیزینسی اینستاگرام خود در قسمت insight و بخش audience ببینید. بخش‌های دیگر insight نیز اطلاعات مهمی درباره رفتار مخاطبانتان خواهد داد. زمانی‌که بهترین وقت پست گذاری را پیدا کردید، تقویم محتوای خود را بسازید تا از قبل بدانید چه محتوایی را آماده کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - آنالیز صفحه اینستاگرام

مرحله 3: پروفایل خود را بهینه کنید.  

اگر در زمان ساخت اکانت کسب‌وکار خود، تمام بخش‌های اطلاعات را پر نکرده‌اید، هرچه زودتر این کار را انجام دهید. از تمام بخش‌های حساب کاربری خود بهترین استفاده را ببرید.

  • نام و نام کاربری: این دو بخش تنها بخش‌هایی از پروفایل شما هستند که درجستجوی اینستاگرام دیده می‌شوند پس به خوبی از این دو بخش استفاده کنید. نام کامل و صحیح برند خود را در قسمت نام بنویسید و در نام کاربری نام برند خود را به صورتی بنویسید که پیدا کردن آن برای طرفداران شما راحت باشد.
  • وب سایت: تنها در این بخش می‌توانید لینک قابل کلیک قرار دهید پس هرگز این بخش را خالی نگذارید. می‌توانید لینک وبسایت، آخرین پست وبلاگ، کمپین‌های جاری برند یا صفحه فرود خاصی در اینستاگرام را قرار دهید.
بهترین استفاده از بیوگرافی

بیوگرافی اینستاگرام شما فقط 150 کاراکتر دارد اما باید بتوانید بهترین استفاده را از آن کنید. این قسمت به بازدیدکنندگان شما می‌گوید که چه کسی هستید، برند شما درباره چه چیزی است، و چرا باید به برند شما اهمیت دهند؟ چگونه می‌توان این اطلاعات را در چنین فضای کوچکی قرار داد؟ این نکات می‌توانند به شما کمک کنند:

  • شخصیت برند خود را بیان کنید: بسته به اینکه شخصیت برند شما چگونه است؛ رسمی، تخصصی یا کمی عامیانه خود را معرفی کنید.
  • استفاده از هشتگ: هشتگ‌های بیوگرافی اینستاگرام قابل کلیک هستند و بهترین راه برای نشان دادن محتوای تولید شده برای کاربر هستند.
  • ایموجی‌ها را دست کم نگیرید: این سمبل‌های کوچک می‌توانند این امکان را به شما بدهند که اطلاعات زیادی را تنها در یک کاراکتر منتقل کنید.
  • از فاصله و پاراگراف استفاده کنید: استفاده از فاصله و چند پاراگرافی کردن بیوگرافی، خواندن آن را راحت تر می‌کند.
از ویژگی های پروفایل بیزینسی اینستاگرام خود استفاده کنید.

زمانی که شما از پروفایل بیزینسی اینستاگرام استفاده می‌کنید، دسترسی به برخی ویژگی‌هایی که در اکانت شخصی امکان پذیر نیست برایتان میسر می‌شود.

  • اطلاعات تماس: شامل آدرس ایمیل، شماره تلفن یا آدرس شما می‌شود. زمانی‌که این بخش‌ها را در پروفایل خود قرار می‌دهید، اینستاگرام دکمه‌های تماس، ایمیل و مسیر را در اختیار شما قرار می‌دهد تا طرفداران شما بتوانند به صورت مستقیم از طریق صفحه اینستاگرام شما، با شما تماس بگیرند.
  • دسته بندی: این قسمت در زیر نام شما دیده می‌شود و به کاربر نگاه کلی از حوزه فعالیت شما می‌دهد.
  • دکمه فراخوان به عمل (Call-to-action): این دکمه به کاربر اجازه می‌دهد تا درخواست قرار ملاقات داشته باشد، رزرو کند، بلیط بخرد و کارهایی دیگر بسته به امکانات کسب‌وکار شما از پروفایل اینستاگرامتان انجام دهد. برای فعالسازی این دکمه، در قسمت Edit پروفایل خود، به بخش Contact Option رفته و سپس Add an action را بزنید.

در تصویر زیر پروفایل چند برند مطرح کشور که اطلاعات را در پروفایل خود قرار داده‌اند، نشان داده شده است. 

بازاریابی شبکه های اجتماعی - بیو اینستاگرام چند برند
بهینه کردن تصویر پروفایل

برای بیشتر کسب‌وکارها، بهترین تصویر پروفایل، لوگوی برند آن‌هاست. به منظور بازاریابی شبکه های اجتماعی، از تصویر یکسانی در تمام پروفایل‌های خود در شبکه های مختلف استفاده کنید تا افراد فورا از روی تصویر برند، شما را شناسایی کنند.

تصویر پروفایل شما از 110 در 110 پیکسل تشکیل شده است اما به صورت 320 در 320 پیکسل ذخیره می‌شود. پس شاید بد نباشد در همان ابتدا تصویر پروفایل خود را 320 قرار دهید تا اگر زمانی اینستاگرام تغییری ایجاد کرد، تصویر شما به خوبی نمایش داده شود. همچنین تصویر پروفایل شما به صورت برش خرده قرار می‌گیرد. بنابراین مطمئن شوید که تمام لوگوی شما در تصویر پروفایلتان دیده می‌شود.

مرحله 4: محتوای عالی به اشتراک بگذارید.

برای برند خود زیبایی بصری ایجاد کنید.

زمینه فعالیت اینستاگرام محتوای بصری است. پس یک هویت بصری مشخص برای اکانت بیزینسی خود ایجاد کنید. برای محتوای بصری خود یک تم مشخص از رنگ‌ها و فیلترها قرار دهید که شما را متمایز کند و هر کسی تصویر شما را در صفحاتی غیر از صفحه برندتان ببیند، شناسایی کند. در ابتدا به محتوایی که می‌خواهید در پست‌های خود قرار دهید فکر کنید. در بعضی موارد محتوا واضح است. مثلا خط تولیدی پوشاک، تصاویری از پوشاک تولیدی خود قرار می‌دهد و یک رستوران تصاویری از غذاهای خود می‌گذارد. اما اگر ارائه دهنده سرویس‌های خاصی هستید، سعی کنید تجربه‌های مشتریان را قرار دهید. ( می تواند از هشتگ‌های برند جمع شوند.) یا به پشت صحنه کار خود بروید و زندگی کاری خود را نشان دهید و یا طرفداران خود را معرفی کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - تم مشخص اینستاگرام چند برند خاص
عکس های با کیفیت و خاص بگیرید.

نیازی نیست حتما عکاسی حرفه‌ای انجام دهید و به ابزارهای زیاد نیاز ندارید. تلفن همراه شما با داشتن دوربین عکاسی قابل قبول، بهترین همراه شما در اینستاگرام خواهد بود. با تلفن همراه خود عکاسی کنید و مستقیم به صفحه اینستاگرام خود وارد کنید. اما رعایت برخی نکات می‌تواند عکس‌های شما زیباتر کند.

  • از نور طبیعی استفاده کنید: نور طبیعی سایه‌ها را ملایم‌تر و رنگ‌ها را قوی‌تر نشان می‌دهد و تصویر به چشم بیننده زیباتر می‌رسد.
  • از نور تند استفاده نکنید: هنگام طلوع، غروب و سر ظهر عکاسی نکنید. عکاسی در روزهای ابری بهتر از عکاسی در ظهر است.
  • از خطوط و زوایا استفاده کنید: سوژه خود را در بین خطوط قرار دهید و عکاسی کنید. همچنین می‌توانید از زوایای مختلف این کار را انجام دهید. مثلا روی صندلی بایستید، خم شوید و کارهای بی خطری از این دست انجام دهید تا عکس‌های خاص و جذاب بگیرید.
عکس های خود را مانند حرفه ای‌ها ویرایش کنید.

مهم نیست عکس‌های شما چقدر عالی باشند، حتما باید قبل از قرارگیری در اکانت بیزینسی اینستاگرام خود، آن‌ها را ویرایش کنید. ویرایش در زیباتر دیده شدن تصاویر شما بسیار مهم است. اپلیکیشن‌های ویرایش مختلفی برای تلفن همراه وجود دارند که امکان ویرایش یا قراردادن فیلترهای خاص را به شما می‌دهند تا بهتر استایل تصاویر خود را بسازید.

از بخش استوری اینستاگرام برای ساختن داستان برند خود استفاده کنید.

بیشتر از 400 میلیون نفر هر روز از استوری خود استفاده می‌کنند و استوری‌های یک برند می‌تواند بخش مهمی برای جذب افراد باشد. استوری‌های اینستاگرام برندها، سومین گروه پر بیننده استوری‌ها هستند. محتوایی که بعد از 24 ساعت از بین می‌رود یا پخش زنده می‌تواند مکانی برای بررسی عکس العمل کاربران به تغییرات باشد.

استوری های برندهای معتبر از سه بخش شروع، میانی و انتهایی تشکیل می شود. در اسلایدهای استوری‌ها خلاقیت به خرج دهید و برای فالوورهای خود جذابیتی ایجاد کنید که به دنبال کردن استوری‌های شما علاقه‌مند شوند. همچنین انتهای استوری خود را با یک پیشنهاد فراخوان به عمل گیرا ببندید تا بازدیدهای استوری خود را به معیاری قابل اندازه گیری برای سنجش میزان موفقیت آن استوری تبدیل کنید. در ضمن، اگر می‌خواهید استوری‌هایتان بیشتر از 24 ساعت در پیج بماند، آن را در قسمت هایلایت پیج خود قرار دهید.

کپشن های متقاعد کننده بنویسید.

با اینکه اینستاگرام پلت فرمی بصری است، اما به معنای بی اعتنایی به کپشن نیست. کپشن‌ها به شما کمک می‌کنند تا پست خود را توضیح دهید. در نوشتن کپشن‌ها حتما شخصیت برند خود را در نظر بگیرید. آیا می‌توانید از ایموجی‌ها استفاده کنید؟ از چه هشتگ‎هایی استفاده کنید؟ بهتر است برای کپشن‌های خود استایلی در راستای هویت برند خود در نظر بگیرید. کپشن‌ها می‌توانند فالوورهای شما را به فکر وارد کنند، لبخند بر لب‌های آن‌ها آورند و یا آن‌ها را به تماس با شما متمایل کنند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - کپشن‌های اینستاگرام برندهای معروف

مرحله 5: با مخاطب خود تعامل داشته باشید.

با اکانت‌های اینستاگرامی مرتبط تعامل داشته باشید و آن‌ها را دنبال کنید.

شبکه های اجتماعی برای ارتباط ایجاد شده‌اند. انجمن مرتبط با برند شما حتما از قبل در اینستاگرام به وجود آمده است. فقط باید آن را پیدا کنید. بدین منظور می‌توانید از افراد و برندهایی که مرتبط با شما هستند کمک بگیرید. با رصد هشتگ‌های مربوط به صنعت خود شروع کنید و در پست‌های اینستاگرامی مناسب کامنت بگذارید. افرادی که در این بحث‌ها مشارکت می‌کنند را فالوو کنید. این روشی ساده برای شناساندن خود به افرادی است که می‌توانند در آینده بخشی از فالوورهای شما باشند. هرچه بیشتر در این بحث‌ها و انجمن‌های اینستاگرامی شرکت کنید، بیشتر درباره هشتگ‌ها اطلاعات می گیرید و هشتگ‌های مهم‌تر را پیدا می‌کنید.

از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید.

هشتگ‌ها به شما کمک می‌کنند تا محتوایتان بیشتر دیده و راحت‌تر پیدا شود. کپشن‌های اینستاگرام قابل جستجو نیستند اما هشتگ‌ها هستند. وقتی بر روی هشتگ خاصی کلیک یا درباره آن جستجو کنید، تمام محتواهای وابسته به آن را می‌بینید. هشتگ‌ها راه خوبی برای نشان دادن برند و اکانت بیزینسی شما به افرادی است که شما را فالوو نمی‌کنند.

شاید بخواهید هشتگ برند خود را ایجاد کنید. هشتگ برند، برند را به تصویر می‌کشد و فالوورها را ترغیب می‌کند تا عکس‌های متناسب با هشتگ و محتوای برند شما را به اشتراک گذارند. در این صورت شما منبع بزرگی از محتوا دارید که توسط کاربران تولید شده است و اجتماعی در بین طرفداران شما ایجاد می‌شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - هشتگ برند در اینستاگرام
به کامنت‌ها و منشن‌ها عکس العمل نشان دهید.

به یاد داشته باشید که شما با اکانت بیزینسی اینستاگرام خود قصد بازاریابی دارید. پس نمی‌توانید نسبت به عکس‌العمل‌ها بی تفاوت باشید. زمانی که به کامنت‌ها و منشن‌ها عکس العمل مناسبی نشان دهید، کاربرها ترغیب می‌شوند که شما را دنبال کنند. ممکن است وسوسه شوید که از ربات‌ها برای تعاملی اتوماتیک استفاده کنید. این کار را انجام ندهید. نتیجه خوبی نخواهید گرفت. زمانی را برای پاسخ‌های اختصاصی بگذارید.

با اینفلوئنسرهای اینستاگرام همکاری کنید.

بازاریابی با کمک اینفلوئنسرها راهی قدرتمند برای برقراری ارتباط با فالوورهای اینستاگرامی وفادار و متعامل است. با اینفلوئنسرهای مرتبط با زمینه فعالیت خود همکاری کنید تا افرادی که به سمت شما می‌آیند به پرسونای شما نزدیک‌تر باشند و سریع‌تر در تعامل با شما قرار گیرند. حتی برندهای کوچک با بودجه کم نیز می‌توانند با اینفلوئنسرهای کوچک‌تر که فالوورهای کم‌تری دارند، کار کنند. جامعه‌ای کوچک از فالوورهای اختصاصی

پیج خود را در کانال‌های دیگر تبلیغ کنید.

اگر در شبکه های اجتماعی دیگر حضور دارید، اطلاعات پیج اینستاگرام خود را در آن‌ها قرار دهید تا افرادی که از طرق دیگر شما را دنبال می‌کنند از اکانت بیزینسی اینستاگرام شما باخبر شوند. همچنین درباره محتوایی که در اینستاگرام خود قرار می‌دهید نیز اطلاعاتی دهید تا بدانند دنبال کردن پیج اینستاگرام شما ارزش وقت آن‌ها را دارد.

محتوایی که برای اینستاگرام خود می‌سازید را در وبلاگ خود نیز قرار دهید تا بهترین مطالب خود را به نمایش بگذارید و کار را برای خوانندگان وبلاگ خود راحت‌تر کنید. همچنین اطلاعات اکانت اینستاگرام خود را در امضای ایمیل، کارت ویزیت و بروشورهای خود قرار دهید.

از تبلیغات اینستاگرام برای قرار گیری در دیدرس تعداد زیادی از مخاطبان هدف خود استفاده کنید.

با توجه به نکاتی که گفته شد می‌توانید نتایج خوبی در راستای استراتژی اینستاگرام خود بگیرید اما تبلیغات اینستاگرام نیز ارزش سرمایه گذاری دارند تا مطمئن شوید که محتوای شما به تعداد زیادی از مخاطبانتان (به صورت هدفمند) نشان داده می‌شود. همچنین تبلیغات اینستاگرام دکمه فراخوان به عمل را نیز دارد تا به کاربران اجازه دهد خیلی سریع‌تر و آسان‌تر با شما ارتباط بگیرند بدون اینکه نیاز باشد به وبسایت یا پیج شما بروند.

یک کمپین اختصاصی در اینستاگرام بسازید.

وجود یک کمپین اینستاگرام می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر به اهداف خود برسید. کمپین‌ها می‌توانند تبلیغاتی باشند اما نباید فقط محتوای فروش داشته باشند. کمپین‌ها در مدت زمانی مشخص در راستای هر دو هدف پست‌های معمولی و فروش هستند. برگزاری کمپین‌های اینستاگرامی روش‌ها و مراحل زیادی دارند اما در اینجا چند نکته برای شروع می‌گوییم:

  • برای پیدا کردن دیدی کلی، می‌توانید از یک کمپین اطلاع رسانی استفاده کنید.
  • با استفاده از پست‌های اینستاگرامی قابل خرید، یک تبلیغ فروش بگذارید.
  • با ایجاد یک مسابقه اینستاگرامی نرخ تعامل خود را بالا ببرید.
  • محتوای تولید شده توسط کاربر را با یک هشتگ برند جمع آوری کنید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی - کمپین هشتگی در اینستاگرام

مرحله 6: آنالیز نتایج و ایجاد تغییرات لازم

از آنجا که شما از اینستاگرام برای معرفی کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید، باید به طور منظم نتایج را بررسی کنید تا ببینید فعالیت‌های اکانت بیزینسی اینستاگرام شما چقدر در راستای هدف‌های شماست. بدین منظور هم می‌توانید از آمار insights اینستاگرام استفاده کنید و هم از ابزارهای موجود در اینترنت بهره ببرید. همچنین تست A/B همواره می تواند در بررسی نتایج به شما کمک کند.

استفاده از تست A/B برای اینکه بدانیم کدام استراتژی نتیجه می دهد و کدام نمی دهد؟

ابزارهای بسیار و متفاوتی برای کمک به شما در آنالیز نتایج وجود دارند اما تست A/B یکی از بهترین راه‌ها برای بررسی استراتژی‌های جدید است. زمانی‌که یاد گرفتید که چه چیزهایی بهترین نتایج را برای مخاطبان شما دارد، استراتژی خود را دوباره بنویسید. در اینجا به صورت کلی روش تست A/B در اینستاگرام را می‌گوییم:

  1. یکی از عناصر را برای آزمایش انتخاب کنید. (عکس، کپشن، هشتگ و غیره)
  2. دو متغیر بر اساس بررسی‌های خود ایجاد کنید. به جز عنصر مورد تست، باقی عناصر را ثابت بگیرید.
  3. مسیر را مشخص کنید و در انتها نتایج را برای هر پست به صورت جداگانه بررسی کنید.
  4. متغیری که نتیجه بهتری داده است را انتخاب کنید.
  5. متغیر کوچک دیگری  را تغییر دهید تا در صورت امکان باز هم نتایج شما بهبود یابند.
  6. تمام یافته‌های خود را جمع آوری کنید و کتابخانه‌ای از نتایج برند خود بسازید.
  7. این پروسه را برای تمام عناصر و پست‌ها به صورت جداگانه تکرار کنید.

در انتها هر آنچه ضروری بود، گفتیم و حال شما آماده‌اید تا استراتژی خود را بنویسید و فعالیت اکانت بیزینسی اینستاگرام خود را شروع کنید. بهتر است به سراغ برندهای معروف بروید و استراتژی‌های آن‌ها را بررسی کنید. هرچه برندهای بیشتری بررسی کنید قطعا ایده‎‌ها و تجربیات بیشتری به دست خواهید آورد.

این روزها برندها برای چه از اینستاگرام استفاده می‌کنند؟

برندها از این اپ بیشتر برای ایجاد تعامل با مشتریان حاضر و آینده استفاده می‌کنند. همانطور که گفته شد، نرخ تعامل اینستاگرام بسیار بالاست. این بدین معنا نیست که شما نمی‌توانید در این پلت فرم محصول خود را به فروش رسانید یا برای آن بازاریابی انجام دهید اما تلاش برای تعامل با مخاطبتان بهترین استفاده از این پلت فرم است. زمانی که افراد عاشق برند شما باشند، اقدام به خرید محصولاتتان خواهند کرد. پس در اینستاگرام تعامل باید در الویت قرار گیرد.

طبق آمار کمپانی اینستاگرام، بیشتر از 200 میلیون نفر هرروز حداقل پیج اینستاگرام یک کسب‌وکار را می‌بینند. این فرصت را از دست ندهید و هرچه زودتر کسب‌وکار خود را در اینستاگرام معرفی کنید. نکات گفته شده را در نظر بگیرید و اکانتی قوی برای کسب‌وکار خود بسازید تا تعامل بیشتری ایجاد کنید.

تلگرام

بازاریابی شبکه های اجتماعی - تلگرام

تاریخچه:

تلگرام در سال 2013 توسط برادران دورف شروع به کار کرد. در سال 2013 روزانه 100000 کاربر فعال داشت. و در 2019 تعداد کاربران آن به 300 میلیون نفر در سرتاسر دنیا رسیده است.

زمینه فعالیت:

محتوای متنی، تصویر، ویدیو، فایل (از همه انواع محتوا پشتیبانی می‌کند.)

تلگرام با سهم 60 درصدی در بین پیام رسان‌ها رتبه اول محبوبیت را در بین ایرانیان دارد. به طوری‌که فیلترینگ سال گذشته نیز نتوانست جایگاه این اپلیکیشن را تغییر دهد. طبق آمارهای منتشر شده، میانگین بازدید تلگرام در سال گذشته در حدود 1/28 میلیارد بوده است. در این مقاله می توانید اطلاعات کاملی درباره تلگرام مارکتینگ پیدا کنید.

توییتر

بازاریابی شبکه های اجتماعی - توییتر

تاریخچه:

توییتر در سال 2006 به بازار عرضه شد و در 2012 بیشتر از 100 میلیون کاربر داشت که روزانه در حدود 340 میلیون توییت می‌کردند. در 2013 جزء 10 وبسایت پر بازدید بوده است و به عنوان پیام کوتاه اینترنتی توصیف شده است.

زمینه فعالیت:

متن؛ اما توییت شما می‌تواند حاوی تصاویر، گیف، ویدیو و لینک نیز باشد.  

چگونه از توییتر به عنوان ابزاری برای بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده کنیم؟

1. پروفایل قدرتمندی بسازید.

  • اکانت خود را شخصی سازی کنید. تصویر مناسبی برای اکانت خود قرار دهید. با اینکه اکثر برندها لوگوی خود را به عنوان تصویر قرار می‌دهند اما شما می‌توانید در رنگها و تصاویر کمی خلاقیت نیز داشته باشید.
  • نام برند خود را بر روی اکانت قرار دهید. حتی اگر نام برند شما از قبل توسط کاربر دیگری گرفته شده است، با تغییر کمی در ابتدا یا انتهای آن می‌توانید برند خود را نشان دهید.
  • توییت پین شده خود را به صورت منظم به روزرسانی کنید. توییت پین شده شما باید درباره برنامه فروش آینده شما یا کمپین بازاریابی که به تازگی شروع شده است، باشد. توییت پین شده شما در بالای توییت‌های شما می‌آید و اولین چیزی است که مخاطبتان با آن روبرو می‌شود پس نباید تاریخ گذشته باشد.
  • مهم است که بخش توضیحات شما همیشه اطلاعات صحیح در اختیار قرار دهد. بخش توضیحات شامل لینک وبسایت و لوکیشن شما است.

تمام مطالب گفته شده همراه با پروفایل شما به دید مخاطب می‌رسد بنابراین فالوورها از این طریق درباره کسب‌وکار شما بیشتر اطلاعات می‌گیرند پس این مطالب باید همیشه آپدیت باشند و به طور منظم چک شوند.

2. برای محتوای خود ارزش ایجاد کنید.

شما همیشه باید پرسونای خریدار خود را در ذهن داشته باشید. زیرا که کلید رسیدن به موفقیت از طریق محتوا، این است که خواننده احساس کند شما مستقیم با او صحبت می‌کنید. زمانی می‌توانید برای محتوای خود ارزش ایجاد کنید که توییت شما یا ایده‌ای را برای مخاطب پیش ببرد یا برای او سرگرم کننده باشد و یا چیزی آموزش دهد. در غیر این صورت محتوای معمولی تولید کرده‌اید. بخاطر داشته باشید که هدف توییتر برقراری ارتباط و جرقه‌هایی برای مکالمه است. اگر محتوای شما جرقه‌ای برای مکالمه نمی‌زند، ارزش انتشار ندارد.

در توییت‌ها سعی کنید حداکثر استفاده را از 280 کاراکتر خود داشته باشید. همچنین استفاده از توییت‌های مولتی‌مدیا می‌تواند کسب‌وکار شما را از دیگران متمایز کند. توییت‌هایی که عکس دارند، 150% بیشتر ریتوییت می‌شوند. پس محتوای متنی خود را با محتواهای تصویری و ویدیویی مخلوط کنید. همچنین سعی کنید همراه آن‌ها از ایموجی‌ها و GIPH استفاده کنید.

خیلی از برندها به صورت ماهانه برنامه‌ای برای چت‌های توییتری دارند. چت‌های توییتر راهی مناسب برای تعامل با مخاطبانتان است که می‌توانید از آن‌ها سوالاتی درباره برند یا صنعتتان بپرسید. شما می‌توانید چت توییتری خود را با ایجاد روز و زمان خاص و هشتگ خلاقانه‌ای بسازید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - توییتر چند برند کتابخوانی

3. محتوای خود را بهینه کنید.

هشتگ‌ها آسان‌ترین و معمول‌ترین راه برای پخش محتوای شما هستند. اما اینکه از چه تعداد هشتگ استفاده کنید مهم است. تعداد زیاد هشتگ کسب‌وکار و اکانت شما را بی اعتبار می‌کند و اینطور نشان می‌دهد که می‌خواهید توجه زیادی جلب کنید. برای جلوگیری از این اتفاق، از هشتگ زیاد استفاده نکنید. یک یا دو هشتگ مرتبط در هر توییت کافی است.

92% کمپین‌ها بیشتر از یک بار در روز توییت می‌شوند، 42% یک تا 5 بار و 19%، 6 تا 10 بار در روز توییت می‌شوند. اما به خاطر داشته باشید که مخاطبان شما فقط برای دنبال کردن برند شما در توییتر نیستند. پس با محتوای غیر ضروری آن‌ها را اذیت نکنید.

4. با مخاطبتان تعامل داشته باشید.

باید به طور منظم با مخاطبانتان در توییتر تعامل داشته باشید. این تعامل می‌تواند از طریق تگ کردن آن‌ها در پست‌ها، پاسخ به کامنت‌ها و حتی قراردادن سرگرمی‌هایی برای درگیر کردن مخاطب باشد.

5. برندتان را رصد کنید.

گوش دادن به نظرات به شما این امکان را می‌دهد که محتوای مورد علاقه فالوورهایتان را ایجاد کنید، ایده‌های جدید با توجه به روند صنعتتان را پیاده سازی کنید، تجربه مشتری خود را از طریق تعامل مستقیم با مشتریان بهبود بخشید و استراتژی خود را به سمت آنچه که مخاطبان نیاز دارند ببرید.

6. نتایج را آنالیز کنید.

زمانی که هدف داشته باشید، به راحتی می‌توانید از نتایج خود در هر شبکه اجتماعی استفاده کنید. داشتن هدف همچنین به شما کمک می‌کند که موفق بودن یا نبودن استراتژی خود را پیدا کنید و آن را به سمت درست ببرید. برای استفاده کردن از نتایج در توییتر، به قسمت Twitter analytics که در انتهای منوی اکانت توییترتان است، بروید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - بخش آنالیز توییتر

یکی از نکاتی که باید در بررسی نتایج در نظر بگیرید، تمرکز کمتر بر برخی معیارها همچون تعداد لایک یا فالوورها است. ممکن است گاهی تعداد بالای لایک یا فالوورها خوب به نظر برسد اما برای رسیدن شما به اهداف تجاری‌تان کمکی نکند. بسیار مهم است که تعداد افرادی که بر روی لینک توییت شما کلیک می‌کنند را بدانید. یا تعداد کسانی که خارج از مخاطبان شما، با شما و توییت شما تعامل برقرار کرده‌اند. پس باید بدانید که کدام محتوای شما بیشتر برای مخاطبان جذاب بوده است و کدام شما را به سمت لید بیشتر برده است.

7. Venture into paid

دو روش برای Venture into paid در توییتر وجود دارد:

  • توییت‌های تبلیغی
  • تبلیغات توییتری

توییت‌های تبلیغی در فید کاربران یا نتایج سرچ اتفاق می‌افتد. در ازای پرداخت مبلغی، توییت شما به کسانی که فالوور شما نیستند نشان داده می‌شود. توییت‌های تبلیغی شبیه توییت معمولی هستند و می‌توانند ریتوییت، لایک یا نقل قول شوند. توییتر می‌تواند توییت‌های تبلیغی شما را در کمپین‌های روزانه قرار دهد و شما می‌توانید کاربرانی را که می‌خواهید توییت برای آن‌ها فرستاده شود در تنظیمات مشخص کنید. اما تبلیغات توییتری برای زمانی که شما به دنبال تبلیغ کردن انواع مختلفی از توییت‌ها برای رسیدن به هدفی خاص یا پیشبرد کمپینی هستید، کاربرد دارد.  

لینکدین

بازاریابی شبکه های اجتماعی - لینکدین

تاریخچه:

لینکدین در سال 2003 به بازار عرضه شد و یکی از قدیمی‌ترین پلت فرم‌های اجتماعی است؛ حتی قدیمی‌تر از یوتیوب، فیس بوک و توییتر. این شبکه با هدف ارتباط برقرار کردن بین متخصصان دنیا کلید خورد. در اوایل سال 2006، لینکدین 5 میلیون کاربر داشت اما در حال حاضر تعداد کاربران آن به 610 میلیون نفر رسیده است.

زمینه فعالیت:

در لینکدین همه چیز تخصصی است. نوشته‌های معمول که در برخی وبلاگ‌ها استفاده می‌شود، در لینکدین موثر نیست. افراد در لینکدین فقط به یک منظور هستند: کسب‌وکار

افراد در لینکدین می‌خواهند درباره صنعت خود بدانند. چه کسی استخدام شد، چه کسی اخراج شد و چگونه می‌توان عملکرد خود را در محل کار بهینه کرد؟ پس نمایش پخت یک کلوچه نمی‌تواند به خوبی ارائه یک کمپانی از کنفرانس فناوری، بازدید داشته باشد. اگر محتوای شما می‌تواند به افراد کمک کند که شبکه های ارتباطی خود را افزایش دهند یا کسب‌وکار خود را به سمت بهتری هدایت کنند، در لینکدین جای دارد، در غیر این صورت به دنبال کانال‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی دیگر باشید.

در این مقاله می‌توانید اطلاعات کاملی درباره بازاریابی در لینکدین پیدا کنید.

گروه‌های لینکدین

اصولا گروه‌های لینکدین مکانی برای متخصصین همفکر است که می‌توانند درباره موضوعات مورد علاقه یا افزایش تجربه خود بحث و گفتگو کنند.

تبلیغات لینکدین

همچون باقی رسانه‌های اجتماعی، از لینکدین نیز می‌توانید برای تبلیغات استفاده کنید. و اگر کسب و کار شما در گروه B2B قرار گیرد لینکدین می‌تواند بهترین مکان برای تبلیغات شما باشد. بر طبق آمار کمپانی لینکدین 80% لیدهای شبکه های اجتماعی کسب‌وکارهای B2B از لینکدین می‌آید. بدیهی است از آنجا که افراد در لینکدین به منظور بحث و تبادل نظر درباره کسب‌وکار هستند، پس با مشاغل ارتباط برقرار خواهند کرد. این بدین معناست که اگر درست از قواعد بازی استفاده کنید، کسب‌وکار شما در این پلت فرم مورد توجه جدی قرار می‌گیرد. و تبلیغات می تواند تنها راهی باشد که شما برای این کار انتخاب می‌کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - لینکدین چند برند مطرح

ویدیو مارکتینگ

مشاغل این روزها در رقابت بیشتری نسبت به گذشته قرار گرفته‌اند. حتی اگر ایده‌ای بی نظیر پشت کسب‌وکار باشد، جلب نظر مشتریان بالقوه کار مشکلی به نظر می‌رسد. با وجود تاکتیک‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی مختلف که می‌توانید برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید، در حال حاضر، ویدیو مارکتینگ یکی از موثرترین روش‌ها به حساب می‌آید. اگر از بازاریابی ویدیویی به شکلی صحیح استفاده کنید، تجارت شما می‌تواند رشد چشمگیری داشته باشد.

یکی از بهترین دلایل استفاده از بازاریابی ویدیویی، نشان دادن وجه تمایز تجارت شما به روشی جذاب‌تر است. همچنین آمارها نشان می‌دهند که 64% از کاربران ویدیوهای آنلاین بعد از تماشای ویدیوی یک برند در رسانه‌های اجتماعی، خرید انجام می‌دهند. بنابراین ویدیوی شما هرچه بیننده بیشتری داشته باشد، درآمد بیشتری خواهید داشت. همچنین هرچه ویدیوهای شما جذاب‌تر باشند، بازدید بیشتری خواهند داشت و بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند. در نتیجه درآمد شما را نیز افزایش می‌دهند. افزایش جذابیت ویدیو می‌تواند از طریق ساخت ویدیوهای خنده دار، پخش زنده رویدادها، تهیه محتوای ویدیویی آموزشی و روش‌های دیگر صورت گیرد.

بازاریابی ویدیویی نه تنها راهی برای افزایش مشتریان بالقوه و ایجاد آگاهی به منظور آشنایی با برند شماست، بلکه می‌تواند به صورت مستقیم به افزایش درآمد شما کمک کند. برای شروع ویدیو مارکتینگ، نیاز به استخدام متخصص و خرید ابزار گران ندارید. فریلنسرها، دانشجویان و دیگر افرادی که به دنبال کارهای پاره وقت و دورکاری هستند و تخصص و ابزار لازم را در دسترس دارند، می‌توانند به شما کمک کنند. در ایران به منظور ویدیو مارکتینگ می‌توانید از دو رسانه اجتماعی محبوب یوتیوب و آپارات استفاده کنید.

یوتیوب

بازاریابی شبکه های اجتماعی - یوتیوب

تاریخچه:

یوتیوب از سال 2005 آغاز به کار کرد و در سال 2016 توسط کمپانی گوگل خریداری شد. این رسانه، در مدت زمان کمتر از ده سال به تعداد یک میلیارد کاربر در ماه رسیده است و راههای استفاده ما از ویدیوها را تغییر داده و آسان کرده است. در حال حاضر یوتیوب روزانه بیش از 30 میلیون بازدید کننده دارد و در هر دقیقه تقریبا 500 ساعت فیلم بارگذاری می‌شود.

یوتیوب هزاران شغل جدید ایجاد کرده است. ده سال پیش کسی نمی‌توانست به صورت زنده شاهد بازی‌های ویدیویی باشد اما این روزها افرادی هستند که درآمدهای بالایی از همین طریق به دست می‌آورند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید 40 میلیون نفر علاقه دارند که بازی‌های کامیپوتری افرادی خاص را دنبال کنند. یوتیوب همچنین محیطی فراهم کرد که مردم توانستند کسب‌وکاری کوچک از طریق یاد دادن موضوعات مختلف همچون آموزش آرایش برای خود فراهم کنند یا ویدیوهای شیرین کاری و شوخی به اشتراک گذارند و یا توانایی‌های خاص یا عدم توانایی‌های معمول را نشان دهند.

زمینه فعالیت:

ویدیو. شما دو راه دارید که در یوتیوب موفق باشید: می‌توانید ویدیوهای سرگرم کننده ایجاد کنید یا ویدیوی آموزشی بسازید. در یوتیوب محدودیتی برای مدت زمان ویدیوی شما وجود ندارد. افراد حتی ویدیوی دوره آموزشی کاملی به اندازه سه ساعت را نیز به اشتراک گذاشته‌اند.

برای بازاریابان، اشتراک گذاری محتوای طولانی از طریق ویدیو راهی موثر است بخصوص اگر مخاطب علاقه‌ای به متن‌های خواندنی نداشته باشد. به طور مثال شما می‌توانید پست‌های وبلاگ خود را به ویدیوهای آموزشی تبدیل کنید، از کانال‌ها و رسانه‌های اجتماعی دیگر برای سوق دادن کاربر به کانال یوتیوب خود استفاده کنید و با قرار دادن تیزرهای کوچک فالوور خود را مشتاق دیدن ویدیو کامل در یوتیوب کنید. کار را برای خود پیچیده نکنید. شما نیاز به تجهیزات کیفیت بالا برای ضبط یا ادیت ویدیو ندارید. چند قدم از افراد دیگر جلو بیفتید و فقط جلوی وب کم قرار بگیرید و هرچیزی که می دانید را آموزش دهید.

ظهور فیلمبرداری ویدیوهای (Do it yourself (DIY

با وجود رسانه‌های اجتماعی هر کسی می‌تواند ستاره باشد و این شامل یوتیوب نیز می‌شود. با توجه به اینکه یوتیوب ویدیو محور است، به دانش کمی از ساخت ویدیو و تعداد کمی تجهیزات مناسب نیاز است اما در حال حاضر هزاران ابزار آنلاین نیز وجود دارد که بتواند کار شما را راحت‌تر کند و به شما کمک کند که ویدیوهای یوتیوب خود را راحت‌تر بسازید. با نوری مناسب، میکروفون و یک دوربین به راحتی می‌توانید کسب و کار خود را شروع کنید و با استفاده از یوتیوب، ترافیک بگیرید و لید بسازید.

تبلیغات ویدیویی

در نهایت شما ممکن است بخواهید از تبلیغات ویدیویی در یوتیوب استفاده کنید. با توجه به نوع تبلیغ، می‌توانید انتخاب کنید که بیننده بتواند تبلیغ شما را بعد از چند ثانیه ببندد یا یوتیوب تمام آن را نشان دهد. استراتژی‌ها برای کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است. از اینکه راه‌‎های مختلف را امتحان کنید نترسید. از تست A/B استفاده کنید و ببینید کدام روش بهتر جواب می‌دهد و کدام نتیجه خوبی ندارد. در نهایت تبلیغ شما در یوتیوب می‌تواند چشم اندازی به شما دهد که چه چیزی نتیجه بهتری می‌دهد. پس، از صرف زمان و هزینه برای ویدیوهای خود در یوتیوب نترسید که پشیمان نخواهید شد.

استفاده از یوتیوب برای کسب‌وکار

اگر می‌خواهید از یوتیوب به منظور رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید، باید نکاتی را بدانید:

راه اندازی اکانت یوتیوب:

در یوتیوب برای مشاهده ویدیو نیازی به داشتن اکانت ندارید اما برای آپلود و تعامل با کاربران نیاز به ساخت اکانت دارید. پس از ساخت اکانت، باید اطلاعات کسب‌وکار خود را در پروفایلتان قرار دهید. در یوتیوب به هر کاربر با توجه به نام کاربری او، یک کانال و URL اختصاص داده می‌شود تا افراد بتوانند با استفاده از لینک مستقیم به کانال شما متصل شوند.

شخصی سازی پروفایل یوتیوب شما:

برای شخصی سازی کانال خود، به نماد آواتار خود در گوشه سمت راست بالای صفحه اصلی رفته و بر روی آیکون تنظیمات (setting) کلیک کنید. سپس بر روی ساخت کانال جدید ( Create a new channel) کلیک کنید. می توانید در قسمت نام خود از نام برندتان استفاده کنید و یا بر روی گزینه Use a business or other name کلیک کنید و نام برند خود را در آن قسمت بنویسید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - اکانت یوتیوب

عکس پروفایل، آرم برند شما را نشان می‌دهد پس حتما از عکس باکیفیت استفاده کنید. اگر عکسی بارگذاری نکنید، یوتیوب با دیتای پیش فرض آن را پر می‌کند. عکس پروفایل شما مستقیما از اکانت گوگل شما گذاشته می‌شود پس باید از طریق گوگل اقدام به بارگذاری کنید.

پر کردن اطلاعات شغلی نیز مهم است. همچنین می‌توانید وب سایت خود را به همراه برچسب شرکت خود اضافه کنید. اطلاعاتی که درباره کسب‌وکارتان می‌نویسید، این امکان را به کاربران می‌دهد تا با مراجعه به کانال شما، درکی از کسب‌وکار شما به دست آورند و راه‌های ارتباطی با شما را ببینند. هر شبکه اجتماعی فرصتی برای جلب مخاطبان جدید و مشتریان آینده است پس از کنار آن به راحتی عبور نکنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - اکانت یوتیوب برند کوکاکولا

تعامل با دیگران:

روش‌های مختلفی برای تعامل با سایر کاربران یوتیوب وجود دارد:

  • نظرات: تعامل با کاربرانی که درباره ویدیوی شما کامنت می‌گذارند، باعث افزایش ترافیک تعامل ویدیوی شما می‌شود.
  • اشتراک: شما باید دائما بینندگان را به عضویت در کانال خود ترغیب کنید. در این صورت با هر آپلود جدید، برای کاربران شما نوتیفیکیشن می‌رود. این کار باعث افزایش ترافیک تعامل شما و افزایش تعداد بازدیدها می‌شود. بسیاری از برندهای محبوب در آغاز و یا پایان ویدیوهای خود، مشترک شدن را به بیننده یادآوری می‌کنند.
  • لیست پخش: محتواهای مرتبط با استفاده از لیست پخش مرتب می‌شوند. همچنین لیست پخش مرتبط در زیر محتوای ویدیوی نشان داده می‌شود تا کاربران بتوانند از ویدیوهای هم موضوع شما مطلع شوند.
  • اشتراک گذاری: کاربران می‌توانند ویدیو را در برخی از شبکه های اجتماعی دیگر به اشتراک گذارند.
  • نشان تایید کانال: کانال شما با جذب 100000 مشترک می‌تواند درخواست تایید از یوتیوب دهد. در صورت قبول درخواست، نشان کوچکی در کنار نام کانال شما قرار می‌گیرد.

ویدیوهای پر طرفدار یوتیوب:

ویدیوهای پرطرفدار، ویدیوهایی هستند که در مدت کوتاهی بازدید بالایی پیدا می‌کند و کاربران زیادی با آن تعامل پیدا می‌کنند. این ویدیوها در صفحه اصلی یوتیوب در بخش Trending نمایش داده می‌شوند. برای برندها، هدف تولید ویدیوهای پرطرفدار نیست. اگرچه با وایرال شدن یکی از ویدیوهای برند شما، در بخش ترند قرار گرفته و نام شما در معرض دید افراد زیادی قرار می‌گیرد اما این به معنای تولید ویدیوهایی با محتوای مخالف استراتژی برند شما نیست. برخی ویدیوها محتواهایی دارند که ممکن است به سرعت بازدید بالایی به دست آورند اما به همان سرعت هم تاریخ گذشته می‌شوند.

تبلیغات در یوتیوب:

از آنجایی که کاربران به صورت رایگان از یوتیوب استفاده می‌کنند، چندین راه برای تبلیغ در یوتیوب به وجود آمده است:

  1. تبلیغات درون ویدیویی که قبل، حین یا بعد از ویدیو پخش می‌شوند و بعد از 5 ثانیه کاربران می‌توانند آن را ببندند. زمان این تبلیغات می تواند 30 ثانیه باشد.
  2. تبلیغاتی که در زمان جستجوی کاربر نمایش داده می‌شوند. این تبلیغات می‌توانند کوتاه‌تر یا بلندتر از 30 ثانیه باشند.
  3. تبلیغاتی که 6 ثانیه یا کمتر هستند و کاربران نمی‌توانند آن‌ها را ببندند. این تبلیغات نیز قبل، حین یا بعد از ویدیو نمایش داده می‌شوند.
  4. تبلیغاتی که فقط در تلفن‌های همراه نمایش داده می‌شوند. این تبلیغات در وبسایت و اپلیکیشن‌های شریک یوتیوب نشان داده می‌شوند.

آپارات

بازاریابی شبکه های اجتماعی - آپارات

تاریخچه:

شبکه اجتماعی آپارات در سال 1389 به کاربران ایرانی معرفی شد. از آنجا که شبکه های اشتراک گذاری آنلاین ویدیو همچون یوتیوب در ایران فیلتر بوده و هستند، آپارات به سرعت جای خود را در بین ایرانیان پیدا کرد. با گذشت دو سال از به بازار آمدن آپارات، تعداد بازدیدهای روزانه آن از یک میلیون گذشت. در سال‌های بعد نیز آپارات کودک و فیلیمو به عنوان سرویس‌هایی برای تماشای فیلم و انیمیشن از طرف آپارات معرفی شدند.

زمینه فعالیت:

ویدیو. هرگونه ویدیویی اعم از آموزشی، تفریحی، خبری و … در آپارات وجود دارد که برخی ایرانی و برخی از سایت‌های خارجی کپی شده‌اند.

عوامل موثر در سئوی ویدیوهای آپارات:

اطلاعات ویدیو اعم از عنوان ویدیو، برچسب‌ها، دسته بندی و توضیحات را به طور کامل وارد کنید. گوگل با استفاده از این اطلاعات شما را به کاربران نشان می‌دهد و آپارات نیز با توجه به اطلاعات داده شده ویدیوهای مختلف را به کاربران پیشنهاد می‌دهد. در تصویر زیر صفحه اطلاعات بعد از بارگذاری ویدیو را می‌بینید. درست است که کامل کردن تمام این اطلاعات سخت است اما تاثیر آن در دیده شدن شما، به این سختی می‌ارزد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - بارگذاری ویدیو در آپارات

عنوان ویدیو:

باید حاوی کلمات کلیدی مناسب و بیشتر جستجو شده توسط کاربران باشد. از عناوین بی ربط و صرفا تحریک کننده بپرهیزید زیرا نرخ زمان تماشای ویدیو نسبت به نرخ کلیک بسیار باارزش‌تر است. عنوان خود را کوتاه و به شکلی انتخاب کنید که محتوای داخل ویدیو را به درستی نشان دهد.

توضیحات ویدیو:

توضیح مناسب به خوبی به کاربر می‌رساند که چه انتظاری از ویدیو داشته باشد و از طرفی در پیشنهاد دادن ویدیوی شما به دیگر کاربران توسط آپارات بسیار اهمیت دارد. بهتر است در پاراگراف اول از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. اول جمله شما در جستجوی گوگل نشان داده می‌شود پس در صورت امکان کلمه کلیدی خود را در جمله اول قرار دهید. گوگل فقط 120 حرف اول توضیحات شما را نشان می‌دهد پس سعی کنید در این بخش توضیحات مناسب با محتوا و نام ویدیو قرار گرفته باشد. همچنین در هنگام نمایش توضیحات شما در سرچ گوگل جمله‌ای ناقص نشان داده نشود و توضیحات روان و با جمله بندی مناسب ارائه شوند. در انتهای توضیحات ویدیو، آدرس کانال، شبکه های اجتماعی دیگر و وبسایت خود را قرار دهید تا کاربران شما را دنبال کنند.

اگر ویدیوی با مدت زمان بالا قرار می‌دهید بهتر است به صورت فهرست‌وار مطالب موجود در ویدیو را به همراه زمان نمایش هر موضوع ارائه دهید. به طور مثال اگر ویدیویی درباره آموزش نحوه قرار دادن ویدیو در آپارات گذاشته‌اید می‌توانید در توضیحات بنویسید نحوه ساخت اکانت دقیقه 1، مشخصات ویدیوهای قابل آپلود دقیقه 15، نحوه آپلود دقیقه 17 و …

برچسب گذاری:

برچسب‌ها همان هشتگ‌ها هستند پس می‌توانید کلماتی که بیشتر جستجو می‌شوند و کلمات کلیدی خود را به عنوان برچسب قرار دهید. از انتخاب برچسب غیر مرتبط خودداری کنید. و قبل از انتخاب برچسب، آن‌ها را جستجو کنید تا مرتبط بودن و مناسب بودن آن را بسنجید. همچنین برچسب‌های فارسی ارجحیت دارند زیرا کاربران معمولا به فارسی جستجو می‌کنند.

دسته بندی:

دسته بندی داخلی کانال: این دسته بندی وسیله شما صورت می گیرد و باعث می شود ویدیوهای داخل کانال در دسته هایی با موضوع مشابه قرار گیرند و کاربران راحت تر از کانال شما استفاده کنند. سعی کنید برای دسته بندی های خود از جزییات بیشتری استفاده کنید تا موضوع محتواهای موجود در آن را بهتر نشان دهد.

دسته بندی آپارات: انتخاب یکی از دسته بندی‌های ثابت آپارات که باعث می‌شود ویدیوی شما در کنار ویدیوهای هم‌موضوع قرار گیرد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - مثالی برای سئوی ویدیو در آپارات

نتیجه گیری:

حا ل که می‌دانید هر پلت فرم به چه سمتی می‌رود، چه محتوایی مناسب چه پلت فرمی است و چگونه در هر کدام حضوری موثر داشته باشید، بررسی کنید که مخاطب شما در کدام پلت فرم‌ها بیشتر حضور دارد. استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را بنویسید. محتوای خود را آماده کنید و شروع به کار کنید. هر زمان نتایج مرتبط با هر شبکه اجتماعی را بررسی کنید و در صورت لزوم استراتژی خود را تغییر دهید.

منابع

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.