تلگرام مارکتینگ

مهم‌ترین نکات تلگرام مارکتینگ بعد از فیلتر شدن

در حال حاضر تلگرام یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام رسانی در جهان محسوب می‌شود؛ زیرا راه بسیار امنی را برای مشترکین خود فراهم می‌کند که از طریق آن می‌توانند بدون هیچ نگرانی از هک شدن توسط سازمان‌های امنیتی و هکرها، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در واقع تلگرام، یک پیام‌ رسان رایگان است که ترکیبی از سرعت واتس آپ و امنیت اسنپ چت را داراست. این برنامه در سال 2013 به لطف دو برادر روسی، به نام‌های نیکولای و پاول دوروف، به صنعت بازار دیجیتال وارد و در عرض 5 سال به هشتمین پلتفرم محبوب جهانی تبدیل شد. تلگرام مارکتینگ پدیده‌ای است که در نتیجه محبوبیت زیاد این پلتفرم شایع شده است.

تقریبا اواسط سال 2014 شروع کسب محبوبیت تلگرام در میان کاربران ایرانی بود. در آن زمان وایبر برنامه اصلی پیام رسان در کشور محسوب می‌شد. بعد از فیلترینگ وایبر توسط دولت و کند شدن سرعت استفاده از آن، تلگرام مورد توجه قرار گرفت و به سرعت بسیاری از پیام رسان‌های دیگر مانند لاین را از صحنه رقابت کنار زد.

تلگرام مارکتینگ

در سال 2015 قابلیت‌های مفیدی با طراحی‌های ساده به تلگرام اضافه شد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های کاربردی تلگرام در آن زمان کانال‌ها بود. با معرفی کانال‌های تلگرامی در سپتامبر آن سال، آمار استفاده از پیام رسان‌ها به طرز چشمگیری به نفع تلگرام تغییر کرد. در واقع کانال‌ها یک بستر ارتباطی یک طرفه هستند که در آن فقط یک نفر پیام ارسال می‌کند و بقیه افرادی که به کانال ملحق می‌شوند، فقط می‌توانند پیام‌ها را دریافت کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب تلگرام، ربات‌ها بود. ربات‌ها حساب‌های تلگرامی هستند که با نرم افزار و هوش مصنوعی (نه افراد) کار می‌کنند و می‌توان از آن‌ها به عنوان ابزاری برای آموزش، بازی، جست‌وجو، یادآور، ارتباط و یا سایر خدمات، استفاده کرد. در ادامه بیشتر به ذکر مزایای استفاده از این ابزارها در حوزه مارکتینگ خواهیم پرداخت.

از زمان محبوبیت تلگرام بسیاری از کاربران ایرانی، از تلگرام برای نوشتن پست‌های کوتاه یا به اشتراک گذاری محتوای چندرسانه‌ای استفاده می‌کنند. در واقع از آن جایی که توئیتر در ایران فیلتر بود، قابلیت انتشار محتوای کوتاه در تلگرام این برنامه را بسیار محبوب ساخت. دکتر اسدپور، سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی در ایران، گفت:«براساس آمار مرکز ملی فضای مجازی، تعداد کانال‌های فارسی عمومی در تلگرام از 555 هزارتا گذشته و محتوای منتشرشده از طریق این کانال‌ها به نزدیک 1.1 میلیارد رسیده است.

بعد از فیلترینگ تلگرام چه اتفاقی افتاد؟

در فروردین سال 1397 شمسی تلگرام به دستور قوه قضائیه در ایران فیلتر شد. دلیل اصلی این کار که از طرف دولت ذکر شد این بود که بانک اطلاعاتی تلگرام در ایران نیست و این، کار جاسوسان را علیه ایران تسهیل می‌کند.

اما برخلاف پیش بینی‌ها استقبال و استفاده مخاطبان ایرانی از تلگرام کاهش محسوسی نداشت. یک بررسی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی، نشان داد که بیش از 80% کاربران تلگرام همچنان از این برنامه استفاده می‌کنند. بنابر نتایج مطالعه این مرکز، تا پایان اسفند ماه سال 97، 56% از ایرانی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلفی عضو بودند، از تلگرام برای ارسال پیام‌ها و فعالیت‌های مشابه استفاده می‌کردند. این در حالی بود که قبل از فیلترینگ، این آمار به 60% می‌رسید.

آمار استفاده از تلگرام قبل و بعد از فیلترینگ در ایران

6 دلیل مهم برای استفاده از تلگرام مارکتینگ

1. تعداد زیاد کاربران ایرانی

بر اساس آمار در حال حاضر روزانه 15 میلیارد پیام در تلگرام ارسال می‌شود. همچنین مطالعات ایسپا نشان داد در اسفند 97 که نزدیک به 10 ماه از فیلترینگ تلگرام می‌گذشت، میانگین تولیدات کانال‌های تلگرامی در ایران به 1/73 میلیارد رسید. همچنین تعداد بازدیدها در این ماه بالغ بر 1/28 میلیارد بود. این آمار و ارقام ثابت کرد که حتی بعد از مسدود سازی، تلگرام محبوب‌ترین پیام رسان در ایران محسوب می‌شود.

با وجود تمام محدودیت‌های استفاده از تلگرام در ایران (و روسیه)، تعداد کاربران این پیام رسان روز به روز در حال افزایش است (روزانه 220 هزار نفر). این برنامه محبوب، ماهانه حدود 200 میلیون کاربر فعال دارد و تیم تلگرام پیش‌بینی کرده است که تا سال 2022 میلادی این تعداد به یک میلیارد خواهد رسید. طبق آخرین آمار telegram-region.com  تعداد کاربران ایرانی تلگرام بالغ بر 40 میلیون نفر است. یک بستر آنلاین تحقیقات بازار به نام نظر بازار به سفارش تکراسا، پرسشنامه‌ای از میزان استفاده از تلگرام به تفکیک جنسیت و معیارهای دیگر ، انجام داده است. نیم نگاهی به این اعداد و ارقام به یک متخصص بازاریابی نشان می‌دهد که باید ابزار تلگرام را کاملا جدی بگیرد.

آمار استفاده از تلگرام در ایران

2. امنیت بالای تلگرام

از آن جایی که هدف اصلی تلگرام ارتباط بین افراد است، این برنامه از یک سیستم رمزگذاری قوی برای حفاظت از این ارتباطات استفاده می‌کند. این سیستم تضمین می‌کند که تمام مکالمات و اطلاعات شخصی شما به هیچ عنوان با نفر سومی به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

شرکت کمبریج آنالیتیکا، یک شرکت سهامی خاص است که با ترکیب داده کاوی و تحلیل داده‌ها در فرایندهای انتخاباتی و سیاسی، خدماتی مربوط به ارتباطات راهبردی ارائه می‌دهد. در مارس 2018 میلادی نیویورک تایمز گزارش داد که این شرکت بدون اجازه، از اطلاعات شخصی بیش از 87 میلیون کاربر فیس بوک برای تاثیرگذاشتن بر مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا (2016) به نفع دونالد ترامپ استفاده کرده است. بعد از این رسوایی و ریزش درصد زیادی از کاربران فیس بوک، به جرات می‌توان گفت که حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی چیزی است که برای کاربران معمولی و حرفه‌ای بسیار ارزشمند تلقی می‌شود.

اما فایده امنیت بالای تلگرام برای شرکت‌ها چیست؟ اولا تلگرام امکان ایجاد گروه‌ها و سوپرگروه‌هایی را می‌دهد که برای ارتباطات جمعی در شرکت‌های کوچک بسیار مفید است. همچنین استفاده از قابلیت سکرت چت تلگرام، امکان پیام رسانی بسیار امنی را برای کاربر فراهم می‌کند؛ به صورتی که می‌توان تایمرهای Self-destruct را تنظیم کرد که پیام‌ها و تصاویر بعد از مدت معینی (مثلا حداکثر یک دقیقه) پاک شوند. تیم تلگرام آنقدر به امنیت سرویس سکرت چت خود اطمینان دارد که پیشنهاد داده‌ است هرکس بتواند آن را هک کند، 300 هزار دلار به وی خواهد پرداخت.

امنیت بالای تلگرام

این ویژگی برای به اشتراک گذاری اطلاعات حساس که نباید خارج از شرکت شما به اشتراک گذاشته شوند، بسیار عالی است. همچنین قابلیت محدودیت زمانی، این امکان را در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد که پیشنهادهایی با محدودیت زمانی به مشتری بدهند.

از طرف دیگر در تلگرام میتوانید یک نام کاربری تنظیم کنید که یک لینک شخصی t.me/ برای شما فراهم می‌کند. این لینک را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید، به این ترتیب آن‌ها بدون اطلاع از شماره شما می‌توانند با شما تماس بگیرند. این ویژگی می‌تواند برای ارائه خدمات به مشتریان مثمرثمر باشد.

3. کانال‌های تلگرام

هرکسی که در زمینه بازاریابی دستی داشته باشد، می‌داند که داشتن وبلاگ ابزاری اساسی در بازاریابی محتواست که به آنچه قصد فروش آن را دارید ارزش می‌دهد؛ بنابراین ندانستن اصول اولیه html می‌تواند در مسیر بازاریابان حرفه‌ای بسیار مشکل ساز باشد.

خوشبختانه کانال‌های تلگرام و تلگرام مارکتینگ جایگزین مناسبی برای وبلاگ‌ها هستند. همان طور که پیش از این اشاره شد، از طریق کانال‌ها می‌توان پیامی را از طریق ‌URL ثابتی به تعداد نامحدودی از افراد رساند. در واقع کانال‌ها هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد اعضا و حجم فایل‌های ارسالی ندارند؛ به نحوی که می‌توان فایل‌هایی را به حجم 1/5 گیگ، برای اعضای کانال به اشتراک گذاشت.

با ارسال پیام از طریق کانال، شانس خواندن پیام شما توسط کاربر بیش از استفاده از هر ابزار دیگری است، زیرا دریافت پیام‌ها در گوشی مخاطبان با نوتیفیکیشن همراه است. همچنین تعداد بازدیدهای هر پست قابل مشاهده است. اعضای کانال می‌توانند پیام‌های شما را برای افرادی خارج از کانال بفرستند و حتی در این صورت به تعداد بازدیدها افزوده می‌شود. بنابراین می‌توان ادعا کرد که تلگرام یک ابزار قوی بازاریابی دهان به دهان است. این ابزار به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بدون هیچ هزینه‌ای اطلاعات موردنظرشان را به سرعت منتشر کنند.

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد کانال‌های تلگرامی، این یک ابزار خارق العاده‌ای برای بازاریابان در فضای مجازی محسوب می‌شود. برای درک اهمیت استفاده از این ابزار، جالب توجه است که بدانید طبق آخرین اخبار منتشره، میزان درآمد کانال‌های تلگرامی پرمخاطب تنها از طریق تبلیغات، ماهانه ۳۰ میلیون تومان است. همچنین کانال‌های ایرانی تلگرام تا زمان نوشتن این مطلب، مجموعا درآمدی در حدود 23/3 میلیون دلار ایجاد کرده‌اند!

4. ربات‌های تلگرام

با کمک ربات‌های تلگرام می‌توان عملکردهای مختلفی برای بهبود خدمات شرکت ایجاد کرد. برای مثال اسنپ اعلام کرده که به زودی شاهد ربات تلگرام اسنپ خواهیم بود. این شرکت در دومین سالگرد تاسیس خود نوشت:«اگر به سیستم عامل iOS یا اندروید دسترسی ندارید، نگران نباشید؛ بات تلگرام اسنپ شما را تنها نمی‌گذارد. به وسیله بات تلگرامی اسنپ به راحتی هرچه تمام‌تر می‌توانید اسنپ بگیرید. این تمام ماجرا نیست، چرا که این بات به شما علاوه بر درخواست اسنپ امکانات دیگری مثل ثبت‌نام، شارژ حساب کاربری و معرفی به دوستانتان را می‌دهد.»

5. عدم نیاز به فضای ذخیره‌ سازی

سیستم ذخیره‌ سازی تلگرام کاملا Cloud-based است و تقریبا هیچ دیتایی در موبایل کاربر ذخیره نمی‌شود. به این ترتیب این امکان را به مخاطبان می‌دهد تا فایل‌هایی را، از هر نوع فرمتی با اندازه حداکثر 1/5 گیگابایت، بدون دانلود به اشتراک بگذارند. با توجه به این ویژگی تلگرام، اگر پیشنهادی برای مخاطبینتان منتشر کنید، احتمالا کاربر آن را مدت ‌زمان بیشتری نگه می‌دارد.

فضای ذخیره سازی مبتنی بر ابر تلگرام

6. نصب و استفاده رایگان

تلگرام از ابتدا ادعا کرده که مستقل است و متعلق به هیچ شرکت بزرگی نیست. سرمایه ‌گذار آن یک روسیه‌ای بوده که تا به امروز آن را تامین سرمایه نموده است. سازندگان آن مدعی هستند که هدف کسب سود ندارند. بنابراین علاوه بر موارد فوق، رایگان بودن استفاده از تلگرام جای هیچ شک و شبهه‌ای برای متخصصان بازاریابی نمی‌گذارد که آن را به عنوان ابزار مهمی برای مارکتینگ خود در نظر داشته باشند.

اصول تولید محتوا در بازاریابی تلگرامی

ایجاد هدف

قبل از هر کار دیگری، باید شفاف و واضح مشخص کنید هدفتان از راه اندازی یک کانال و تلگرام مارکتینگ چیست. طبیعتا این هدف باید در راستای ایجاد یک ارزش باشد، وگرنه منجر به شکست خواهد شد. هدف گذاری کانال در ابتدای کار، انگیزه‌ای برای رشد و پیشرفت در ادامه راه است. توجه داشته باشید که هیچ گاه کسب درآمد از طریق تبلیغات را هدف ساخت کانال قرار ندهید؛ چرا که آن به نوعی ‌وسیله‌ای است که در مسیر به آن خواهید رسید.

انتخاب نام و تصویر کانال

نام و تصویر کانال تلگرامی شما، اولین مواردی هستند که کاربر با آن مواجه می‌شود؛ بنابراین واضح است که جذابیت آن تاثیر به سزایی در جذب مخاطبان دارد. نام کانال را طوری انتخاب کنید که گویای زمینه فعالیت و برند شما باشد. حتی الامکان از نام‌های طولانی پرهیز کنید. کوتاه بودن نام کانال باعث می‌شود در ذهن مخاطب ماندگارتر باشد.

در انتخاب تصویر کانال خود، سلیقه به خرج دهید و به جای استفاده از تصاویر دانلودی و اینترنتی، یک تصویر اختصاصی با کیفیت طراحی کنید. ترجیحا از حاشیه دایره‌ای در طراحی تصویر استفاده کنید.

توضیحات کانال

بسیاری از افرادی که وارد کانال می‌شوند، قبل از آنکه جوین شوند، محتوای توضیحات کانال را می‌خوانند. بنابراین سعی کنید در چند جمله توضیح دهید که کانال شما قرار است چه محتوایی را ارائه دهد. یک محتوای شفاف و خلاقانه در این قسمت، مطمئنا تاثیر زیادی در افزایش تعداد ممبرهای شما و موفقیت در تلگرام مارکیتنگ دارد.

توضیحات کانال

حتما آیدی خودتان یا آیدی مدیر کانال را در این قسمت بنویسید. همچنین یکسری هشتگ مرتبط با محتوای کانال قرار دهید، زیرا ممکن است افراد بعد از جستجوی آن هشتگ‌ها و خواندن مطالب آن در کانال شما، جوین شوند. اگر وب‌سایت یا کانال‌های دیگری دارید لینک‌ آن‌ها را نیز در قسمت توضیحات درج کنید، با این ترفند به افزایش ممبر کانال‌های دیگرتان کمک خواهید کرد.

مخاطب شناسی

شناخت مفهوم پرسونا در تلگرام مارکتینگ مارکتینگ بسیار مهم است. در واقع پرسونا یک شخص فرضی است که جامعه‌ای از مخاطبان شماست. در مقاله دیگری مفصلا به این امر مهم خواهیم پرداخت. در این راستا بایستی سعی کنید یک پرسونای کلی از مخاطب داشته باشید و به سوالات زیر در مورد آن پاسخ دهید: سن، جنسیت، سطح تحصیلات، زمینه فعالیت و محل زندگی.

شناخت مخاطب باعث می‌شود که بدانید با انتشار چه نوع محتوایی توجه آن‌ها به کانال شما جلب می‌شود، مطالب شما را به کانال‌ها و گروه‌های دیگر فوروارد و حتی کانال شما را به دیگران معرفی می‌کنند. هیچوقت تنها به تولید و انتشار محتوایی که صرفا خودتان به آن علاقه دارید، اکتفا نکنید.

بررسی کانال های مشابه

اگر به تازگی وارد حوزه‌ای شده‌اید و می‌خواهید شروع به فعالیت کنید، حتما کانال‌های مرتبط را بررسی کنید. ببینید دیگران در این زمینه چه محتوایی ارائه می‌دهند، با چه کانال‌هایی تبادل می‌کنند و در چه کانال‌هایی تبلیغ می‌کنند. استفاده از تجربیات شخصی بقیه، شما را خیلی سریع‌تر به هدفی که می‌خواهید، نزدیک می‌کند.

انتخاب فرمت محتوا

باید بدانید مخاطب شما بیشتر به چه نوع محتوایی اعم از متن، تصویر، ویدیو، محتوای صوتی و…. علاقه دارد. قطعا در ابتدای کار نمی‌توان تا این حد جزئی سلیقه مخاطبان را شناخت. در این راستا پیشنهاد می‌شود ابتدا همه انواع محتوا را تولید و آزمایش کنید. سپس ویوی پست‌ها را بررسی کرده و ببینید کدام دسته از پست‌های شما بازخورد بیشتری داشته‌اند و چرا. حتما دنبال این چرایی بگردید و بیشتر سعی کنید بر پست‌های پرمخاطب تمرکز داشته باشید.

برای بررسی پست‌های پرمخاطب، می‌توانید از jadooBI کمک بگیرید. این سایت ابزار خوبی برای تلگرام دارد به نام «تحلیل تلگرام»؛ کافیست در این ابزار آدرس کانال تلگرام را وارد کنید تا گزارشات جذاب و به دردبخوری با نمودار و اشکال مختلف نمایش دهد. همچنین به طور کلی می‌گوید چه نوع محتوایی در کانال‌ها بازخورد می‌گیرند، که در این خصوص معمولا ویدیو خیلی بازخورد خوبی داشته است. شاید تولید محتوای ویدیویی کمی سخت و زمان‌بر باشد اما به جذب مخاطبان شما کمک شایانی ‌می‌کند. البته حتما به حجم ویدیویی که در کانال می‌گذارید، دقت کنید.

ابزار جادوبی آی

تاثیر کپی رایتینگ

کپی رایتینگ یکی از اصلی‌ترین عناصر بازاریابی یک برند است. درواقع انتخاب کلمات مناسب به جذب مخاطبان و فروش بیشتر کمک می‌کند. علاوه بر محتوای متنی،  به نوشتن کپشن برای فایل صوتی، تصویر و ویدیو نیز کپی رایتینگ می‌گویند. نوشتن متن کوتاه و جذابی که کاربر را به دانلود کردن علاقه‌مند کند، نکته‌ای است که بسیاری از افراد به آن توجهی نمی‌کنند؛ در حالی که بسیار می‌تواند بر تعداد بازدید پست موثر باشد. یک کپشن جذاب مزیت رقابتی بین کانال‌های پربازدید محسوب می‌شود، بنابراین هرچقدر برای نوشتن کپشن‌ها حوصله و وسواس به خرج دهید، نتیجه‌اش را مشاهده خواهید کرد.

برای داشتن یک کپی رایتینگ موثر، موارد و اصول زیادی باید رعایت شود که در مقاله دیگری به آن اشاره خواهیم کرد. برای مثال بسیار مهم است که چند جمله اول محتوای متنی و کپشن‌ها، با چه لغاتی شروع شوند. به این دلیل که همه ما در بیش از 10 کانال تلگرامی عضو هستیم و ممکن است فرصت چک کردن همه آن‌ها را نداشته باشیم، اما دیدن نکات جذاب در حین نگاه گذرا بر لیست کانال‌ها، می‌تواند ما را به باز کردن و خواندن کامل مطلب آن کانال ترغیب کند. پیشنهاد می‌شود که ابتدای چند کلمه اول از ایموجی استفاده شود.

استفاده هدفمند از ایموجی

ایموجی فرم و شکل خوبی به متنی که می‌خواهید بنویسید، می‌دهد. مهمترین نکته ایموجی، این است که نمی‌گذارد کاربر با خواندن آن متن خسته شود. تا جایی که می‌توانید خیلی محدود ولی مفید و مرتبط از ایموجی‌ها استفاده کنید. سعی کنید در ایموجی‌ها تنوع داشته باشید اما یکسری ایموجی‌ها را برای یکسری فرمت‌ها همیشه استفاده کنید. مثلا اگر می‌خواهید محتوای ویدیویی ارائه دهید، همیشه ایموجی ویدیو را در کپشن آن لحاظ کنید.

استفاده از ایموجی در تلگرام

مفهوم هشتگ در تلگرام

هشتگ فقط برای دسته بندی مطالب به کار می‌رود. علاوه بر این هنگامی که کاربر می‌خواهد مطالب قبلی مرتبط با هشتگ را مطالعه کند، از آن استفاده می‌کند. سعی کنید هشتگ‌ها را خیلی کم اما به جا استفاده کنید. اگر بین چند واژه برای نوشتن هشتگ در کانالتان شک دارید، از google trends واژه‌ای را که بیشتر سرچ می‌شود انتخاب کنید. بعضی افراد از هشتگ برای بولد کردن واژه‌ها استفاده می‌کنند که چندان توصیه نمی‌شود؛ چرا که ممکن است کاربر را گمراه کند.

رعایت موارد دیگر در تولید و انتشار محتوای کانال تلگرام

  • تا جایی که می‌توانید از نوشتن متون طولانی پرهیز کنید.
  • محتوای تکراری از کانال‌های دیگر کپی نکنید و همواره به دنبال تولید محتوای ارگانیک باشید.
  • ویدیو، صوت و تصویر از متن جذاب‌تر است؛ به شرطی که کیفیت مناسب و حجم کمی داشته باشند.
  • در کار تولید محتوا، کیفیت مهم‌تر از کمیت است. انتشار پست‌های زیاد در طول روز موجب خستگی کاربران و خروج آن‌ها از کانال شما خواهد شد.
  • محتوای سریالی تولید کنید؛ این نوع محتوا باعث وفاداری ممبرها به کانال شما می‌شود.
  • برنامه زمانی مشخصی برای انتشار پست‌ها داشته باشید. در این خصوص می‌توانید از ابزار نوین هاب برای مدیریت کانال تلگرام خود استفاده کنید. می‌توانید به این ابزار، برنامه زمانی دهید و تنظیم کنید در طول یک هفته، چه پستی در چه زمانی ارسال شود. همچنین نوین هاب، گزارشی نیز از عملکرد کانال به شما می‌دهد که در ادامه مسیر به شما کمک خواهد کرد.
  • با استفاده از ربات‌های متنوع می‌توانید استیکرهای جذابی مختص برند خودتان و حاوی آی دی کانالتان بسازید. با اشتراک گذاری این استیکرها توسط اعضای کانال در گروه‌های دیگر، فرصت معرفی شدن به دیگران را پیدا خواهید کرد.
  • برای شناخت سلیقه مخاطب و غنی‌تر شدن هرچه بیشتر محتوای کانال خود، هر از چندگاهی با ربات‌های مربوطه نظرسنجی بگذارید و بازخوردها را تحلیل کنید.

تکنیک‌های بازاریابی از طریق کانال تلگرام

چرایی تبلیغات در تلگرام

تبلیغات، نوعی محتواست و همان طور که پیش از این اشاره شد، مهم‌ترین رسالت هر کانال تلگرامی قبل از هرچیز دیگری، تولید محتوای با کیفیت است. کسب موفقیت در این نوع محتواست که کانال تلگرامی شما را به یک ابزار خوب مارکتینگ و کسب درآمد تبدیل می‌کند.

افراد و شرکت‌ها معمولا به دو هدف در تلگرام تبلیغ می‌کنند؛ حالت اول تبلیغ یک کانال در کانال‌های دیگر به منظور افزایش تعداد اعضاست و حالت دوم تبلیغ یک محصول، خدمت یا رویدادی است که در بهترین حالت باید منجر به خرید کاربر شود. در کل هدف از تبلیغات، از این دو حالت خارج نیست. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که در هر دو مورد چطور با کمترین هزینه بیشترین بازخورد را از تبلیغات داشته باشید.

تبلیغ کانال در کانال‌های دیگر

اگر به تازگی کانال خود را راه اندازی کرده‌اید و قصد رشد آن را دارید، حتما باید قبل از تبلیغ چند فایل خوب و ارزشمند در کانال خود قرار دهید. داشتن پست‌های دست اول، کسانی را که از طریق تبلیغات وارد کانال شما می‌شوند، مجاب به عضو شدن در کانال می‌کند. پس قدم اول تولید یک محتوای خوب است که در بخش قبل به اصول آن اشاره کردیم.

دومین مرحله مخاطب شناسی است. باید بدانید مخاطبان شما، چه جنس افرادی هستند و در کدام کانال ها بیشتر دیده می‌شوند. مثلا اگر کانالی در حوزه بازاریابی دارید، ترجیحا باید در کانال‌هایی که در حوزه بازاریابی و مارکتینگ هستند تبلیغات کنید، نه کانال‌های مرتبط با مدیریت و کارآفرینی؛ چرا که این دو حوزه کاملا مجزا از یکدیگرند.

در قدم بعد، باید لیستی از کانال‌های هدف درست کنید. در یک فایل اکسل، لیستی از این کانال‌ها به همراه تعداد ممبرها و هزینه تبلیغات در آن‌ها را بنویسید و بررسی کنید در این حوزه به ازای هر چند ساعتی که قرار است تبلیغ در کانال قرار بگیرد، چقدر باید هزینه پرداخت شود.

نکته خیلی مهم در شناخت کانال‌های هدف، بحث فعالیت کاربران است. کانال‌های بسیار زیادی وجود دارد که بالای 30 هزار عضو دارند اما پست‌هایشان بازدید کافی را ندارد. اگر قصد تبلیغ در کانالی را دارید، حتما تعداد بازدید 10 الی 15 پست آخر آن را چک کنید. اگر حداقل 20% از اعضای کانال، پست‌ها را می‌بینند، این نشان می‌دهد که کانال ممبرهای فعالی دارد. تبلیغ شما در کانالی با کمتر از این تعداد، کارایی لازم را ندارد و صرفا در کانالی تبلیغ خواهید کرد که اعضا حضور واقعی ندارند.  

نکته بعد پست تبلیغاتی شماست که باید یک عنوان جذاب و در عین حال کاملا واقعی داشته باشد. در این پست باید به هدفی که در کانال خود دارید و ارزش افزوده‌ای که کاربر به ازای جوین شدن در کانال از شما می‌گیرد، اشاره کنید. اگر کاربری با عناوین دروغین به کانالتان جذب شود و مطلب مورد نظرش را در آن پیدا نکند، به احتمال زیاد به زودی از کانال شما خارج شده و تبلیغات شما بی‌ثمر خواهد ماند.

بعد از اینکه در کانال‌های مختلف تبلیغ کردید، در اولین فرصت فایل اکسل را تکمیل کنید و دقیقا اندازه گیری کنید از هر کانال چه تعداد عضو به کانال افزوده شده است. برای اینکه متوجه شوید از هر کانال چه بازخوردی داشته‌اید، در چند کانال همزمان تبلیغ نکنید. همچنین پست‌های متفاوتی برای کانال‌های مختلف طراحی کنید و از فوروارد کردن یک پست به همه کانال‌های هدف برای تبلیغ بپرهیزید؛ چرا که تنها در این صورت م‌یتوانید تعداد بازدید پست تبلیغی را در هر کانال به طور مجزا اندازه گیری کنید. البته سرویس‌های ادمود امکان ردیابی تعداد کاربران را بعد از مشاهده پست تبلیغاتی شما، فراهم کرده که دیگر زحمت طراحی چند پست مختلف به دوش شما نیفتد.

در فایل اکسل، ساعت انتشار پست در هر کانال را نیز درج کنید. همچنین یادداشت کنید که چه مدت زمانی پست آخر باقی مانده است. با داشتن این لیست، کانال هایی را که مدت زمان زیادی پست شما را به عنوان پست آخر قرار می‌دهند، در اولویت بگذارید.

لیست کردن کانال‌ها و جمع آوری دیتا ممکن است کار بسیار زمان بری باشد ولی در دفعات بعد به شناخت شما برای بهترین کانال با بیشترین بازدهی کمک خواهد کرد. آنقدر باید این روند را تکرار کنید که بهینه‌ترین حالت ممکن را پیدا کنید و با کمترین هزینه بهترین تبلیغ را داشته باشید.

تبلیغ یک محصول، خدمات یا رویداد

جمع آوری دیتا برای این نوع تبلیغ از ملزومات انکارناپذیر محسوب می‌شود. اگر به اندازه کافی دیتا نداشته باشید، قطعا شانس موفقیت در تبلیغات بعدی را از دست خواهید داد. به این منظور، قبل از سفارش تبلیغ در کانال مرتبط، از ادمین کانال بپرسید که آیا تا به حال تبلیغ مشابهی داشته؟ آیا این نوع محصول، خدمت و یا رویداد به درد کاربران این کانال می‌خورد؟ احتمالا بسیاری از ادمین‌ها صرفا برای سود بیشتر، به دروغ از کانال خودشان تعریف کنند که مناسب تبلیغ شماست. ادمود این نگرانی را نیز مرتفع کرده است. همکاری ادمود با بیش از 6000 کانال در زمینه‌های مختلف، به شما این اطمینان را می‌بخشد که تبلیغ شما قطعا در کانالی با پرسونای مدنظر شما منتشر خواهد شد.

محتوای تبلیغی که می‌نویسید، بسیار حائز اهمیت است. فرض کنید می‌خواهید کاربران را از محیط تلگرام به محیطی خارج از آن مثل وب‌سایتتان ارجاع دهید. پس خیلی مهم است که در کپشن پست تبلیغی، کاربر را قانع کنید که چرا باید روی لینک کلیک کند. اگر در این زمینه موفق باشید، CTR بالا می‌رود و به بازاریابی شما، کمک شایانی می‌کند.

اگر می‌خواهید رویداد یا محصولی را تبلیغ کنید، برای آن یک ویدیوی یک دقیقه‌ای بسازید؛ چرا که تاثیر ویدیو بسیار بیشتر از یک بنر ساده است.

بررسی اثربخشی کانال تلگرام

یکی از دغدغه‌هایی که اشخاص و شرکت‌ها برای بازاریابی از طریق این شبکه با آن مواجه‌اند، انتخاب کانال‌های مناسب برای تبادل لینک با آن‌هاست. کانال‌های متنوعی با تعداد اعضای زیاد وجود دارند که هزینه‌های هنگفتی در قبال تبلیغات می‌گیرند ولی تجربه ثابت کرده آن طور که باید، تبلیغات در آن‌ها اثربخش نیست.

در گام اول برای اینکه بررسی کنید کانال مورد نظر چقدر اثر بخش است، بهتر است چندماهی عضو آن کانال باشید و پست‌ها را به عنوان یک کاربر رصد کنید. برای مثال بررسی کنید در کانال مورد نظر به طور میانگین در ماه، هفته و روز چند پست گذاشته می‌شود. معمولا وقتی تعداد پست‌ها زیاد باشد، کاربران آن‌ها را نمی‌خوانند. به خصوص از وقتی که تلگرام فیلتر شده، ممکن است کاربران در هفته فقط چند بار به تلگرام سر بزنند. در واقع باید بپذیریم بعد از فیلترینگ تعداد افرادی که هر روز تلگرام را چک می‌کنند، کم شده است. به همین خاطر ناخواسته ادمین‌های تلگرام باید پست‌های کمتری بگذارند و بیشتر بر کیفیت محتوا تمرکز کنند. اگر کانالی روزانه چندین پست می‌گذارد، احتمالا تبلیغات شما در آن گم شود.

نکته بعدی که حائز اهمیت است بررسی تعداد بازدید پست‌هاست. باید دقت کنید بازدید پست چقدر با تعداد اعضای کانال مطابقت دارد. هر پستی که در کانال گذاشته می‌شود، باید بررسی شود که بعد از 48 ساعت چقدر ویو می‌خورد. حد معمول تعداد بازدید قبل از فیلترینگ، 20 تا 25 درصد تعداد اعضای کانال بود اما الان این آمار به 10 تا 15 درصد رسیده است.

مورد سوم بحث لینک‌هاست. معمولا CTR در تلگرام کم است و طبیعتا هدایت کاربران از محیط تلگرام به وب‌سایت خودتان کار دشواری است. تبلیغات دیگری که کانال مورد نظر می‌گذارد را بررسی کنید. اگر این تبلیغات short-link دارند، چک کنید که  چه تعداد کلیک خورده‌اند و آن را با تعداد بازدید‌ها مقایسه و CTR را محاسبه کنید.

انواع تبلیغات در کانال‌های تلگرام

CPM، CPC، CPI، CPO و CPR اصطلاحاتی هستند که برای توضیح انواع و چگونگی عملکرد تبلیغات در زمینه تلگرام مارکتینگ به کار می‌روند. تمام این موارد با بالاترین بازدهی در ادمود قابل سفارش هستند.

انواع تبلیغات در تلگرام

CPM یا cost per mille- هزینه به ازای بازدید

در تبلیغات CPM هزینه تبلیغات به ازای تعداد بازدیدی که پست شما می‌خورد، دریافت می‌شود. معمولا قرارداد با ناشر به ازای هر هزار بازدید صورت می‌گیرد. اما دغدغه‌هایی در مورد این مدل، برای تبلیغات تلگرامی وجود دارد. اول اینکه ربات‌های مختلفی طراحی شده که تعداد زیادی بازدید فیک (fraud) برای پست تبلیغاتی شما ثبت می‌کند. دوم اینکه صرفا برای اینکه پست شما بازدید بالایی داشته باشد و هزینه زیادی از شما دریافت شود، پست را در کانال‌های نامرتبط منتشر می‌کنند. برای مثال بدیهی است که چند هزار بازدید مخاطبان یک کانال مربوط به آموزش آشپزی، جذب کانال شما با موضوع مارکتینگ نخواهند شد و عملا تبلیغات شما بازدهی نخواهد داشت.

خوشبختانه در ادمود این نگرانی‌ها نیز رفع شده است. در ادمود، سیستم‌های ردیابی وجود دارد که پست‌های تبلیغاتی را می‌توان دنبال کرد و متوجه شد که در حال حاضر در کدام کانال‌ها تبلیغ شما منتشر شده است. حدودا 6012 کانال با ادمود همکاری می‌کنند که مدام روند صعودی بازدید پست‌های آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از فیک نبودن اعضا و بازدیدها اطمینان حاصل شود.

CPC یا PPC یا pay per click/cost per click- هزینه به ازای کلیک یا پرداخت به ازای کلیک

در این حالت، هزینه تبلیغات به ازای تعداد کلیک‌ها بر لینک بنر تبلیغاتی، محاسبه می‌شود (برای مثال 300 تومان به ازای هر کلیک). برای سفارش این نوع تبلیغات، می‌توان مقداری حساب مربوطه را شارژ کرد. بعد از اتمام شارژ طبق تعداد کلیک‎‌های صورت گرفته، بنر تبلیغ شما از کانال برداشته می‌شود.

CPI یا cost per install- هزینه به ازای نصب

CPI برای تبلیغ اپلیکیشن‌ها به کار می‌رود. در این تبلیغات می‌توان هدف مورد نظر از تعداد نصب را تعیین کرد و طبق آن هزینه را پرداخت کرد.

CPO یا cost per order- هزینه به ازای سفارش

تبلیغات CPO مختص مواقعی است که قصد تبلیغ محصول یا خدماتی را دارید. براساس اینکه چقدر باید به ازای هر خرید یا سفارش پرداخت، قرارداد بسته می‌شود.

CPR یا cost per register- هزینه به ازای ثبت نام

در بعضی از مواقع کاربران فقط اپلیکیشن شما را نصب کرده‌اند ولی در آن ثبت نام نکرده و به همین دلیل همچنان بازخوردی را که انتظار داشتید، دریافت نکرده‌اید. در این نوع از تبلیغات که بالاترین کیفیت را در بین انواع مذکور دارد، به ازای ثبت نام کاربران در برنامه شما هزینه دریافت می‌شود. در واقع در CPR کاربر مجاب به استفاده از اپلیکیشن شما خواهد شد.

نتیجه‌گیری

به طور کلی مارکتینگ از طریق تلگرام در دنیای دیجیتال امروز، به یک روش جدید و هوشمندانه تبدیل شده که با استفاده از آن می‌توان به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار نمود. علاوه بر امکان خدمات پس از فروشی که قابلیت‌های تلگرام در اختیار کاربر قرار می‌دهد، استفاده بهینه از این ابزار برای جذب مشتری و ارتباط با کسب و کارهای مشابه، به افزایش موفقیت شما کمک شایانی می‌کند. همچنین امکان سنجش دقیق بازار، پیشی گرفتن از رقبا و تحصیل بازار هدفمند تنها بخشی از امکانات بسیاری است که تلگرام برای بازاریابان به ارمغان داشته است.

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.