یوایکس رایتر

یوایکس رایتر؛ نوظهور اما مهم

شاید شما هم در آگهی‌های شغلی، به عنوان یوایکس رایتر (ux writer) برخورده باشید. آیا می‌دانید ux writing چیست؟ ux writer به چه کسانی می‌گویند؟ و آیا در تیم خود به این عنوان شغلی نیاز دارید؟

یوایکس رایتر به چه کسانی می‌گویند؟

یوایکس رایتر مسئول تمام محتوایی است که کاربر در هنگام حرکت در وبسایت، اپلکیشن موبایل یا نرم افزار با آن روبرو می‌شود. راهنمایی کاربر در طول مسیر و کمک به او در انجام اقدامات مورد نظر بسیار مهم است. به زبان ساده، ux writer مسئولیت تمام محتوای مرتبط با رابط کاربری در مقیاس ماکرو و میکرو را دارد. در واقع یوایکس رایتر هم استراتژی را مشخص می کند و هم به صورت دقیق و جزئی آنچه که باید به کاربر گفته شود تا راهنمایی لازم را به دست آورد. یوایکس رایتر باید تحقیقات وسیعی درباره کاربر خود داشته باشد تا بهترین لحن، سبک و صدای در ارتباط با مخاطب را پیدا کند. بنابراین باید با آنالیزورها، مارکترها و گسترش دهنده‌های کسب‌وکار در ارتباط باشد تا به خوبی از فیدبک‌ها مطلع شود. برای ux writer  باید تک تک کلمات و جملات با دلیل انتخاب شود تا در صورت لزوم بتواند از انتخاب خود دفاع کند.

یوایکس رایتر - مثالی از یوایکس رایتینگ

پیام تبریکی که به مناسب‌های مختلف به صورت نوتیفیکیشن برای شما ارسال می‌شود، نوشته یوایکس رایتر است. پیام‌های خطایی که هر روزه در کار با اپلیکیشن‌های موبایلی، وبسایت‌ها و غیره با آن‌ها مواجه می‌شویم، نیز به دست ux writer نوشته شده است. وظیفه ux writer نوشتن محتوایی مختصر، قانع کننده، کاربر پسند و متناسب با استراتژی و برند است.

حال چه شد که عنوان شغلی ux writer تعریف شد؟ چه اتفاقی افتاد که صنایع به یکباره به این نتیجه رسیدند که باید کسی را به منظور نوشتن محتوای رابط کاربری استخدام کنند؟

با تبدیل شدن وسایل دارای هوش مصنوعی به لوازم خانگی، نحوه ارتباط با افراد، در الویت قرار گرفت. هرچه واقعی‌تر کردن ارتباط هوش مصنوعی با انسان، کار یک نویسنده است که در جریان روند طراحی وسیله مورد نظر نیز باشد.

یوایکس رایتر، کپی رایتر، استراتژیست محتوا و تولید کننده محتوا یکی نیستند.

یوایکس رایتر، کپی رایتر، استراتژیست محتوا و تولید کننده محتوا شغل‌هایی با زمینه‌های مشابه هستند اما افراد کمی تفاوت بین آن‌ها را می‌دانند. بسیاری از مقالات وبسایت‌ها به اشتباه این اصطلاحات را به کار می‌برند و گاه آن‌ها را مترادف هم می‌دانند. اما آن‌ها مترادف هم نیستند. در ادامه می‌خواهیم با این اصطلاحات بیشتر آشنا شویم:

یوایکس رایتر

یوایکس رایتر کسی است که برای تجربه کاربری می‌نویسد. یوایکس رایتر کلماتی را می‌نویسد که ما در زمان استفاده از محصولی دیجیتال می‌خوانیم یا می‌شنویم. پیام‌های یوایکس رایتینگ باید واضح، خلاصه و کاربردی باشد. هدف این گروه کمک و راهنمایی کاربران است.

کپی رایتر

کپی رایتینگ نوشتن به منظور تبلیغ، جلب توجه و جذب مشتری است. وظیفه کپی رایتر نوشتن برای بازاریابی است و با تجربه کاربری سروکار ندارد. برعکس یوایکس رایتر که با تبلیغ، فروش و بازاریابی کاری ندارد. گراف زیر تفاوت‌های بین کپی رایتینگ و یوایکس رایتینگ را نشان می‌دهد:

یوایکس رایتر - تفاوت یوایکس رایتر و کپی رایتر

استراتژیست محتوا

استراتژیست محتوا به برنامه ریزی و مدیریت محتوا نه فقط برای پیامها بلکه برای وبسایت، اپلیکیشن‌ها، سرویس‌ها و محصولات دیجیتالی می‌پردازد. همچنین استراتژیست محتوا به بررسی و تحلیل بازخوردها و نتایج می‌پردازد و در صورت لزوم استراتژی را تغییر می‌دهد.

تولید کننده محتوا

تولید کننده محتوا تنها به نویسنده‌ها نمی‌گویند. وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیاز به انواع مختلفی از محتوا دارند. این محتواها می‌توانند شامل پیام، عکس، انیمیشن، ویدیو، صدا و غیره باشد. تولید کننده محتوا باید بتواند در تمام زمینه‌ها فعالیت کند.

به صورت خلاصه، یوایکس رایتینگ بخشی از استراتژی و تولید محتواست اما این دو ردیف شغلی شامل وظایف دیگری هم هستند که ارتباطی با ux writing ندارد. پس به خاطر داشته باشید که 4 اصطلاح گفته شده یکی نیستند و اگر کسی از شما خواست که استراتژی و تولید محتوا را به همراه یوایکس رایتینگ و کپی رایتنگ به تنهایی عهده دار شوید مانند این است که از شما بخواهد فیل هوا کنید.

وظایف و مسئولیت‌های ux writer

گوگل در یکی از آگهی‌های استخدامی خود، وظیفه یک یوایکس رایتر را بدین شرح توصیف کرده است:

به عنوان یک نویسنده تجربه کاربر، شما مدافع طراحی گوگل هستید و در ایجاد تجربیات محصول با نوشتن متونی مفید و معنادار برای کمک به کاربران همکاری می‌کنید. شما به تهیه استراتژی محتوا و نحوه هدایت کاربر در مسیر استفاده از محصول به صورت منسجم در سیستم عامل‌های مختلف کمک می‌کنید و متون شما تجربه کلی کاربر را ساده‌تر و زیباتر می‌کند.

همچنین شرکت Nordstrom در آگهی استخدام یوایکس رایتر چنین نوشته است:

به عنوان یوایکس رایتر ارشد در Nordstrom، پیام‌های خلاقانه و مختصری می‌نویسید که از استراتژی محتوای اصلی شرکت تبعیت می‌کند. در این ردیف شغلی، شما با طراحان، محققان، نویسنده‌ها و دیگر بخش‌های مرتبط با نویسندگی در کسب‌وکار برای نوشتن و آزمایش رابط‌های کاربری با تمرکز بر مشکلات موبایل، دسکتاپ و فروشگاه اینترنتی، ضمن حفظ لحن و صدای Nordstrom همکاری خواهید کرد. شما در شکل گیری تعامل‌های نوآورانه در لحن و صدای Nordstrom کمک خواهید کرد.

پس به عنوان یک ux writer، شما باید به بررسی نسخه فعلی بپردازید و ببینید آیا کاربر را به درستی راهنمایی می‌کند یا نیاز به تغییر دارد؟ همچنین باید با طراحان ux و ui، محققان و داده پردازان همکاری کنید تا اطمینان حاصل شود که طرح محصول و کپی آن با هم هماهنگ هستند.

برای یوایکس رایتر شدن به چه اطلاعاتی نیاز است؟

با توجه به اینکه این عنوان شغلی جدید است، می‌توان گفت منابع و سرفصل‌های مشخصی برای آن وجود ندارد. اما با توجه به مطالبی که گفته شد، یک یوایکس رایتر باید مهارت‌های کپی رایتینگ را بداند و پیش زمینه‌ای از طراحی ux داشته باشد. باید بدانید که کار کردن به عنوان یوایکس رایتر به مهارت در هر دو زمینه طراحی ux و نویسندگی نیاز دارد. پس اگر در یکی از این دو زمینه کار کرده‌اید، مهارت دیگر را نیز یاد بگیرید. همچنین مهارت‌های دیگری همچون تحقیق، تحلیل، حل مسئله، توجه دقیق به جزئیات و درک برند و اهداف کلی کسب‌وکار می‌توانند در استخدام شما تاثیرگذار باشند.

آیا نیاز به استخدام ux writer دارید؟

جواب مشخصا بله است. زمانی که یک ux writer نداشته باشید، طراح، توسعه دهنده و مدیر تولید هر کدام به زبان خود تجربه کاربری را می‌سازند پس صدای محصول شما پراکنده و تکه تکه می‌شود. همچنین رابط کاربری شما هرچقدر که زیبا باشد، اگر گیج کننده، گمراه کننده یا دارای اشتباه دستوری باشد، کاربر به خوبی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. در این زمان است که شما احساس می‌کنید به کسی نیاز دارید که زبان همه بخش‌ها را یکی و صدای محصول شما را مشخص کند. با اینکه این عنوان شغلی نوپاست اما تمایل به آن هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. با وجود آنچه گفته شد، آیا شما نیاز به استخدام ux writer دارید؟ سوال و جواب‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم می‌توانند به تصمیم شما کمک کنند.

یوایکس رایتر - آیا نیاز به استخدام یوایکس رایتر دارید؟

1. مهارت‌های تیم ux خود را بررسی کنید.

از آنجایی که بسیاری از ux کاران میان رشته‌ای هستند، ممکنن است شما در تیم خود فردی را داشته باشید که از قبل مهارت‌های لازم برای نوشتن حرفه‌ای تجربه کاربری را داشته باشد. و یا ممکن است تیم شما به دلیل تجربیاتی که به دست آورده است، از قبل یکی از افراد خود را به عنوان نویسنده انتخاب کرده باشد که بدون عنوان رسمی به این کار می‌پردازد.

2. بیشتر پروژه‌های شما در چه زمینه‌ای است؟

اگر شما اکثرا وبسایت‌های بازاریابی و مارکتینگ طراحی می‌کنید، استراتژی محتوای شما بیشتر بر دوش کپی رایتر است تا یوایکس رایتر. اما اگر وبسایت‌ها یا وسایلی با کاربری‌های چندگانه دارید، شاید استخدام یک ux writer بتواند به شما این اطمینان را بدهد که سیستم عامل‌هایی که طراحی می‌کنید، ساده و به خوبی قابل استفاده هستند.

3. شما در ارتباط با مشتریان با چه چالش‌هایی روبرو هستید؟

برخی از چالش‌های رایج که کسب‌وکارهای آنلاین با آن روبرو هستند و ux writer می‌تواند آن‌ها را برطرف کند، بدین شرح است:

  • خریدارانی که ارزش شما را به خوبی درک نمی‌کنند.
  • پراکندگی صدای محصول یا برند شما
  • کشاکش مداوم بر سر محتوایی که باید گفت.
  • ایمیل مارکتینگ غیر موثر

نتیجه گیری

از آنچه گفته شد می‌توان اینطور برداشت کرد که با وجود نوپا بودن موقعیت شغلی یوایکس رایتر، تمایل به آن به سرعت افزایش یافته است. و شرکت‌های زیادی به سمت استخدام یا به کارگیری مهارت‌های یوایکس رایتینگ رفته‌اند. این استقبال می‌تواند به دلیل اهمیت تجربه کاربر در رویارویی با خدمات ما باشد.

منابع

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.